ایرنا نوشت: اجرای دستورالعمل جدید سازمان بورس برای کاهش نرخ کارمزدهای معاملات از ابتدای هفته آینده آغاز می شود که با اجرای آن انتظار می رود حجم معاملات بورس افزایش یابد.

 کاهش کارمزد معاملات سهام در بورس از دغدغه ها و مطالبات قدیمی فعالان بازار سرمایه است که پس از سال ها انتظار بتازگی مورد تایید قرار گرفته است.

به نظر کارشناسان، کاهش کارمزد معاملات می تواند ریسک ناشی از زیان احتمالی در معاملات فعالان بازار سرمایه را کاهش داده و انگیزه معاملات را افزایش خواهد داد.

بر اساس مصوبه اخیر کاهش کارمزدها، شاهد کاهش 25 درصدی در کارمزد سازمان بورس، کاهش 20 درصدی در کارمزد شرکت بورس و فرابورس ایران و همچنین کاهش 5 درصدی کارگزاران خواهیم بود. همچنین سقف کارمزدهای دریافتی که در گذشته معادل 200 میلیون ریال بود طبق مصوبه اخیر به 300 میلیون ریال افزایش یافت. این سقف در معاملات کارگزاران در بورس نیز به 300 میلیون ریال رسیده‌ است.

به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق، از اجرایی شدن این دستورالعمل از روز شنبه هفته آتی، خبر داد و گفت: بعد از ابلاغ این دستورالعمل به نهادهای مذکور، از 22 مهر شاهد کاهش کارمزدها خواهیم بود.

وی با تشریح این ابلاغیه گفت: همانطور که اعلام شده است طبق مصوبه اخیر، شاهد کاهش 25 درصدی در کارمزد سازمان بورس، کاهش 20 درصدی در کارمزد شرکت بورس و فرابورس ایران و همچنین کاهش پنج درصدی کارگزاران خواهیم بود.

وی با بیان این که برای کارگزاران دو تحول دیگر نیز ترسیم شده است، افزود: موضوع اول افزایش سقف کارمزد در بورس و فرابورس است و دومین موضوع افزایش سقف کارمزد بورس کالا از 100 میلیون ریال به 300 میلیون ریال است.

مزایای کاهش کارمزدها

دبیرکل کانون کارگزاران گفت کاهش کارمزدها به دلیل تاثیر بسیار زیاد در روند فعالیت بازیگران حقیقی می تواند تا حد قابل توجهی معاملات بلوکی را به استانداردهای بین المللی نزدیک کند.

وی ادامه داد: همچنین کاهش کارمزدهای بورس های مختلف، معاملات روزانه و حجم معاملات را توسعه می بخشد، که این موضوع، می تواند نقدشوندگی بازار را تا حد زیادی تضمین کند.

وی با بیان این که در خصوص اثرات مالی این ابلاغیه بر صورتهای مالی ارکان های مختلف بازار، اظهارات بسیاری مطرح شده است، افزود: باید توجه داشت با وجود کاهش کارمزدها، افزایش حجم معاملات شرکت ها می تواند زیان های مالی احتمالی را کاهش دهد در نتیجه به نظر می رسد این استراتژی نمی تواند آثار مالی زیان آوری برای ارکان بازار داشته باشد.

دبیرکل کانون کارگزاران طراحی این دستورالعمل را در راستای توسعه هرچه بیشتر بازار سرمایه بیان کرد و گفت: علاوه بر اینکه کاهش کارمزدها می تواند افزایش نقدشوندگی بازار را به همراه داشته باشد، دستورالعمل های اخیر در زمینه توقف و بازگشایی نمادها نیز می تواند اثر دوچندانی در افزایش حجم معاملات بازار سهام داشته باشد.

 پیش از این نیز، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار گفته بود: با ابتکار این سازمان در کاهش 7.5 درصدی نرخ کارمزدهای معاملاتی، هزینه های معاملات در بورس کاهش یافته و در نتیجه حجم معاملات و نقدینگی افزایش می یابد.

محسن خدابخش درباره تاثیر کاهش نرخ کارمزدها در ورود پول جدید به بازار و افزایش نقدینگی، بیان داشته بود: یکی از عوامل اثرگذار در رونق بخشی به معاملات، کاهش هزینه های معاملاتی است؛ زیرا هر چه هزینه های معاملاتی کاهش پیدا کند، افرادی که با دید کوتاه مدت سرمایه گذاری می کنند، سریع تر می توانند اقدام به خرید و فروش کنند و این مساله منجر به افزایش حجم معاملات و نقدشوندگی در بازار خواهد شد.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش بینی کرده بود که با کاهش اخیر در نرخ کارمزدها و به تبع آن کاهش هزینه های معاملاتی، حجم معاملات در بازار سرمایه افزایش داشته باشد.

39224

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =