دنیای‌اقتصاد نوشت: پس از مدت‌ها کش و قوس و گمانه‌زنی، سرانجام واگذاری سایت «بن‌رو» در حوالی ساوه به شرکت رنو منتفی شد.

مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که هم‌اکنون در فرانسه به‌سر می‌برد به دنبال آن است تا مواردی از قرارداد با رنو را مورد تجدیدنظر قرار دهد. گفته می‌شود «سایت سمنان»، «سایت تبریز» و «سایت گرمسار» برای جایگزینی بن‌رو در نظر گرفته شده است. برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو منتفی شدن تولید رنو در «بن‌رو» را به‌نوعی سنگ‌اندازی در مسیر این قرارداد تلقی می‌کنند.

پس از مدت‌ها کش‌و‌قوس و گمانه‌زنی، سرانجام واگذاری سایت بن‌رو به رنو منتفی شد تا در نهایت ایدرو و رنو به‌دنبال گزینه‌ای دیگر برای کلید زدن قرارداد همکاری مشترک خود باشند. آن طور که یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) پنج‌شنبه هفته گذشته به قصد مذاکرات جدید با مسوولان رنو، راهی فرانسه شده و در حال حاضر مشغول مذاکره در مورد جایگزینی بن‌رو برای تولید محصولات جدید این خودروساز در کشور است. طبق قراردادی که تابستان امسال میان ایدرو و رنو به امضا رسید، بنا شد سایت بن‌رو به‌عنوان آورده این سازمان، به رنو واگذار شود تا خودروساز فرانسوی فعالیت جدید خود را در ایران، در این سایت آغاز کند. بن‌رو که در شهرستان ساوه مستقر است، پیش‌تر میزبان خودرویی به نام فیات سی ینا (متعلق به بخش خصوصی) بود، اما در نهایت سایپا آن را خرید و هم‌اکنون آریو و وانت پراید را در سایت موردنظر به تولید می‌رساند.

در این شرایط، سازمان گسترش قصد داشت به‌واسطه برداشتن بن‌رو در ازای طلبش از سایپا، سهم و آورده خود در قرارداد با رنو را از این مسیر تامین کند. در صورت تحقق این برنامه، ایدرو به‌نوعی با یک تیر دو نشان می‌زد، به نحوی که هم طلب خود از سایپا را صاف می‌کرد و هم تعهدش در قرارداد رنو را به اجرا در می‌آورد. در نهایت شرایط برای واگذاری بن‌رو به رنو محقق نشد تا حالا سازمان گسترش و خودروساز فرانسوی مجبور شوند گزینه‌ای دیگر را برای اجرای قرارداد مشترک خود در نظر بگیرند. آن‌طور که خبر می‌رسد، سازمان گسترش چند گزینه از جمله «سایت سمنان»، «سایت تبریز»، «سایت گرمسار» و «سایت ساوه» را برای جایگزینی بن‌رو در نظر گرفته و گفته می‌شود شانس گرمساری‌ها برای میزبانی از محصولات رنو بیشتر است. ظاهرا مدیرعامل ایدرو در سفر اخیر خود به فرانسه، موضوع جایگزینی بن‌رو را نیز مطرح کرده و باید دید رنویی‌ها چه واکنشی به این موضوع خواهند داشت. آنچه مسلم است، با منتفی شدن واگذاری بن‌رو به رنو، بخشی از قرارداد که مرتبط با آورده سازمان گسترش است، تغییراتی را به خود خواهد دید و طبعا اگر رنویی‌ها گزینه‌های جایگزین بن‌رو را نپسندند، آنگاه ایدرو باید فکری به حال تامین نقدینگی جهت انجام تعهد مالی خود (در قرارداد رنو) بکند.

 

17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    17 4
    معیشت مردم اونقدرخرابه که توان خرید پراید رو ندارند چه برسه به ماشینهای 100 میلیونی رنو که تو اروپا تمایلی برای خرید این دومدل نیست
    • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      12 0
      خودروسازها تونستن خودشون رو تغییر بدن ؟؟؟ حقوق مصرف کننده ها دیگه رعایت میشه ؟ کیفیت خودروا افزایش پیدا کرده ؟"واقعا چه اتفاق خارق العاده ای افتاده ؟؟؟؟ این نوع مقالات انسان رو به یاد مقالات سفارشی می اندازه
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    8 0
    برو همون ال 90 رو بخر
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    10 0
    حالا مثلا قرارداد توتال را که همه فهمیدند، چه کاری جز تخریب انجام دادند؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    19 1
    ایران در هیچ قراردادی برنده نبوده و نخواهد بود.
    • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      14 0
      عجب رويي دارن اين فرغون سازان دزد
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    19 0
    به این دلیل محرمانه هست که مردم بدبخت رو تیغ بزنن با قیمت های چند برابر
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    11 1
    ما از این دوستان جاده مخصوص یه ماشین صفر گرفتیم تو 2000 هزارتای اول 5 بار تعمیرگاه رفتیم ولی یه ال90 داشتم 7 سال بدون مشکل کار کرد مهندس نعمت زاده کار بزرگی کرد که در آینده تاثیرش دیده میشه
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    5 0
    انقدرها هم کار بزرگی نیست تو این حجم انبوه سرمایه خارجی در گردش در دنیا، رقم 660 میلیون یورو چیز دندون گیری نیست
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    6 0
    رقبای خارجی نامحرم به شمار می آیند
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    6 0
    به نظر مياد بالاخره شركت رنو هم تسليم خواست شركاي ايرانيش شد
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    6 0
    قطعات فرانسوي باشن و شركتهاي ايراني به غير از معدودي به دليل پايين بودن استاندارد هاي توليدي قابل عرضه نيستند. دوم اينكه بازار رو براي شركت رنو ازاد بزارن تا اون محصولاتش رو با قيمت جهاني و سياست خودش تو ايران عرضه كنه
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    5 0
    در عوض رنو رو متقاعد كردن و ظاهرا شركت رنو رو تونستن با خودشون بزور همراه كنن....
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    2 4
    کجای دنیا قراردادهای تجاری را علنی منتشر می کنند ؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    0 2
    این مصداق قدرت ما ماست دیگه
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    0 3
    وقتی رفتی رای به این تیپ اقایان دادی باید فکر این روزها را میکردی
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    2 0
    محرمانگی قرارداد ها یک عرف بین المللی است. مگر شما از قرارداد شرکت های اروپایی با یکدیگر خبر دارید؟ اگر شرکتی خارجی قبول کرد که قراردادش محرمانه نباشد بدانید که بد جور سرتان کلاه رفته و آن شرکت از قرارداد غیر محرمانه در سایر معاملاتش با سایر کشور ها برای بالا بردن سود خودش استفاده خواهد کرد. بنابراین لطفا در تهیه مطالب دقت فرمایید.
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    3 0
    آخر آشغالی که در ایران به شکل خودرو خارجی می سازند را به کجا می شود صادر کرد؟ جز اینکه در بازار انحصاری داخلی به مردم وبه هر قیمتی که دوست داشتند تحمیل کنند.
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    1 4
    باور کنید علت اصلی حمایت غربی ها از برجام بستن چنین قراردادهایی برای فروش تولیدات خودشان است
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    2 0
    چه دلیلی داره دو تا شرکت خصوصی با هم قرارداد امضا کردند قرارداد را علنی کنند؟ قرارداد بین شرکت رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع است که مطابق قانون سازمان گسترش غیر دولتی و مستلزم ذکر نام در قانون بودجه هست پس دلیلی برای افشا قرارداد وجود ندارد
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    3 0
    کره ای ها خط قرمز ندارند وقتی کسی قدم اشتباهی بر می دارد از کار برکنار و مجازات می شود نه مثل ایران که شامل خط قرمز شده و خطایش لاپوشانی شود . صنعت خودروی ما شبیه سرگردنه شده
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    4 0
    بابا دلمون میخاد ماشین خوب سوار شیم خسته شدیم از پژو پراید
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    0 1
    سیتروئن نمیاد ؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    4 3
    چرا با فرانسوی ها مذاکره می کنند ؟ بی کیفیت ترین خودورهای اروپا فرانسوی هستند
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    4 0
    ژاپن ، آلمان ، امریکا چرا خودروهای اینا رو مونتاژ نمی کنن ؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    3 0
    بچه های خودتون همه شاسی بلند وپورشه سواران مردمم که دایورتتتتتتت
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    7 0
    تعرفه واردات خودرو برداشته شود. تا كي بايد جان 80ميليون نفر بخاطر اشتغال 40هزار نفر و جيب مديران در خطر باشد؟‏‏ قشر مرفه جامعه سوار بر ماشين هاي ايمن خارجي اند و قشر متوسط و فقير با كوجكترين حادثه جان خود را از دست مي دهند. جرا مجلس در شروع هر دوره جدي است ولي بعد از مدتي با خودرو سازان كنار مي آيد؟‏‏ خودروسازان با نمايندكان جكونه تعامل مي كنند كه هميشه موفق به راضي كردن نمايندكان براي حفظ وضع موجود مي شوند؟‏‏
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    5 0
    پنجاه سال حمایت بی چون و چرا از این مونتاژ کارها چه نتیجه ای برای کشور داشته؟ یک مشت ارابه با تکنولوژی سه دهه قبل رو به سه برابر قیمت میفروشند و فکر میکنند صنعتگر هستد و تازه ادعاهای جدید هم دارند
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    4 0
    اگر قراراست خودروی داخلی سوارشویم نباید قطعات آن چینی وخارجی باشد باید خودوسازان ملزم به خرید قطعات داخلی باشند
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    4 0
    کاش به هزاران نامه ای که خودرو سازان را مجبور به استخدام اطرافیان و نورچشمی های این نمایندگان میشد هم اشاره ای میکردید
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    1 0
    ا دیروز که از کمپین نخریدن خودرو داخلی تا براورده شدن حقوق مصرف کننده حمایت می کردی امروز از خودروسازها