اتحادیه فوتبال اروپا همچنان به تحقیقاتش درباره خرج‌های سرسام‌آور باشگاه پاری‌سن‌ژرمن در فصل نقل وانتقالات ادامه می‌دهد.

نوید صراف| فصل نقل‌وانتقالات تمام شده اما حاشیه‌هایش نه! همانطور که می‌دانید، اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا)، از شروع تحقیقات گسترده و دقیق در مورد باشگاه پاری‌سن‌ژرمن و خرج‌های پرسروصدای مالک متمول قطری این تیم در بازار نقل‌وانتقالات تابستانی خبر داده است. اما سوال اینجاست که آیا تیم پاریسی مرتکب اشتباه شده یا کل سیستم دچار نقص است؟

مهم نیست که چه حسی به برندن راجرز، سرمربی پیشین منچستریونایتد و کنونی سلتیک دارید، اما قطعاً می‌توانید حس او را در مورد تقابل تیم‌اش با پاری‌سن‌ژرمن در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، درک کنید. تقابلی که تنها رویارویی با یک تیم قدرتمند نیست، تقابلی‌ست با تیمی که نیمار و امباپه را در ترکیب خود می‌بیند. 2 بازیکنی که با قیمت‌های نجومی به پاریسی‌ها پیوستند و موجب شروع تحقیقات یوفا در مورد اقدامات مشکوک PSG شدند.

«وادیم واسیلیف»، نایب رئیس موناکو، به اقدامات رقیب قدرتمندشان بسیار مشکوک است و می‌گوید: «علاقمندان به فوتبال، خوب به یاد دارند که در روز آخر نقل‌وانتقالات تابستان 2015، ما به دلیل رعایت قوانین فیرپلی مالی یوفا، مجبور به فروش آنتونیو مارسیال شدیم. من متوجه نمی‌شود که باشگاه پاری‌سن‌ژرمن بعد از خرید نیمار، چگونه توانسته بدون زیر پا گذاشتن قوانین فیرپلی مالی یوفا، با امباپه به توافق برسد. این مسئله بسیار پیچیده است و باید هرچه سریع‌تر تمام موضوع شفاف شود.»

از دید بسیاری از کارشناسان، تخطی PSG از قوانین فیرپلی مالی، به حدی شفاف و واضح است که نیازی به بررسی‌های موشکافانه از سوی یوفا ندارد. فراموش نکنید که پاری‌سن‌ژرمن در حالی با امباپه، یکی از گران‌قیمت‌ترین بازیکنان جوان حال‌وحاضر جهان فوتبال به توافق رسید که پیش از او، برای خرید نیمار، 222 میلیون یورو خرج کرده بود، خریدی که رکورد تاریخ بازار نقل‌وانتقالات را شکست. البته این اولین بار نیست که پاریسی‌ها از قوانین یوفا سرپیچی می‌کنند. آنها در سال 2014 نیز به دلیل قراردادهای مشکوک و تزریق پول‌های کلان به باشگاه، مورد تحقیق قرار گرفته و محکوم شدند. جالب اینجاست که در آن سال، یوفا ابتدا پاری‌سن‌ژرمن را به 60 میلیون یورو جریمه نقدی و کاهش تعداد بازیکنانش از 23 به 21 بازیکن در لیگ قهرمانان اروپا محکوم کرد اما بعد از نشست میشل پلاتینی با ناصرالخلیفی، محکومیت پاریسی‌ها به طرز چشم‌گیری تقلیل یافت به طوری که جریمه نقدی آنها 20 میلیون یورو تعیین شد! شاید به همین دلیل بود که آرسن ونگر، از قوانین فیرپلی مالی به عنوان «دوپینگ مالی» یاد کرد.

فیرپلی مالی چسیت؟
بحث اصلی فیرپلی مالی یوفا، برای این‌ست که تیم‌ها هزینه‌های خود را سر موقع پرداخت کرده و هیچ باشگاهی ورشکسته نشود. در واقع میشل پلاتینی با این منطق این قانون را اجرایی کرد که باشگاه‌هایی که از توان مالی بالایی برخوردار نیستند، دست به هزینه‌های گزاف نزنند و این قانون به منظور جلوگیری از بالا رفتن خرج‌های باشگاه‌های اروپایی نسبت به درآمد آنها، در سپتامبر 2009 توسط هیئت کنترل مالی در اروپا به تصویب رسید. البته بر اساس قانون یوفا در آن سال، هر تیم می‌توانست تا مرز 5 میلیون یورو، بیش از مبلغ درآمد خود در بازار نقل‌وانتقالات هزینه کند. مبلغی که در حال حاضر به 30 میلیون یورو افزایش یافته است. اما آیا پاری‌سن‌ژرمن، بدون تزریق‌های مشکوک می‌تواند هزینه 180 میلیون یورویی امباپه را پوشش دهد؟

البته طرف پاریسی تمام سعی خود را کرده که با سیاست انتقال قرضی امباپه، پرونده او و نیمار را در 2 مقوله متفاوت جلوه دهد اما کیست که از پشت پرده این انتقال بی‌خبر باشد. با این وجود، ناصر الخلیفی به هواداران PSG اطمینان داد که خطری این باشگاه را تهدید نخواهد کرد. اطمینانی که دلیلش در بندهای قرارداد ستاره‌های جدید پاری‌سن‌ژرمن نهفته است.

در حالی که بسیاری از مردم تصور می‌کردند که انتقال نیمار به تنهایی باعث نقض قانون فیرپلی مالی شده، پاریسی‌ها دستمزد ستاره پیشین بارسلونا را بسیار هوشمندانه تعیین کردند. بر اساس قوانین یوفا، باشگاه‌های اروپایی نمی‌توانند بیش از 70 درصد درآمد خود را صرف پرداخت حقوق بازیکنان‌شان کنند. این همان نقطه‌ای‌ست که مالک متمول PSG به آن استناد می‌کند. حقوق نیمار در «پارک‌دوپرنس»، 30 میلیون یورو در سال تعیین شده. پاریسی‌ها همچنین برای امباپه دستمزد 20 میلیون یورو سالیانه را در نظر گرفتند که به این ترتیب، مجموع پرداخت باشگاه به تمامی بازیکنان، معادل 68.5% درآمد خالص باشگاه می‌شود. در واقع بر اساس قوانین یوفا، PSG در این زمینه هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته است.

با این حال، هنوز تراز مالی باشگاه به دلیل خرج‌های کلان در بازار نقل‌وانتقالات منفی‌ست و مسئولان پاری‌سن‌ژرمن باید تا پایان فصل آینده، تراز مالی مثبت چشمگیری نزدیک به 210 میلیون یورو را بدست آورند. در این مورد نیز پاریسی‌ها مدعی هستند که تا پایان سال میلادی جاری، از طریق فروش پیراهن امباپه و نیمار، تبلیغات محیطی ورزشگاه، بلیت‌فروشی و غیره، می‌توانند به راحتی تراز مالی خود را مثبت کنند.

پاریسی‌ها سندسازی می‌کنند
در این بین، برخی مسائل، کارشناسان را به صداقت پاری‌سن‌ژرمن مشکوک کرده. به عنوان مثال، بر اساس اسناد مالی PSG، این باشگاه در حال حاضر بیش از 300 میلیون یورو از طریق فعالیت‌های تبلیغاتی کسب درآمد می‌کند، یعنی معادل 58 درصد درآمد سالیانه‌اش. این در حالی‌ست که غول‌های اسپانیایی رئال مادرید و بارسلونا نیز چنین درآمدی از طریق تبلیغات کسب نمی‌کنند! حال سوال اینجاست که باشگاهی که در سال 1970 تاسیس شده، هیچگاه در لیگ قهرمانان اروپا جام کسب نکرده و حتی پرطرفدارترین تیم فرانسه هم نیست، چگونه توانسته حتی بیش از رئال و بارسا، از طریق تبلیغات درآمد کسب کند؟ پاسخ البته بسیار واضح به نظر می‌رسد؛ تزریق پول‎‌هاش مشکوک و سندسازی!

با این وجود، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه معتقد است تنها باشگاه‌های بزرگ و مشهور جهان به اقدامات پاری‌سن‌ژرمن معترض هستند: «آنها نمی‌توانند حضور یک باشگاه جدید را در بین بزرگان تحمل کنند. در واقع این اتهامات به پاری‌سن‌ژرمن، تنها از حسادت آنها نشات می‌گیرد نه چیزی دیگر.»

در همین راستا الخلیفی در گفتگو روز گذشته‌اش با نشریه تلگراف انگلیس گفت: «در 6 سال گذشته ما تلاش کرده‌ایم که درآمدهای‌مان را افزایش دهیم و به لطف افزایش بلیت‌فروشی، قراردادهای اسپانسری، حق پخش تلویزیونی و جوایز و پاداش‌‌هایی که در دو فصل اخیر گرفته‌ایم، درآمدمان از 90 به 500 میلیون یورو افزایش پیدا کرده است. همچنین تخمین می‌زنیم که این درآمد 20 تا 40 درصد دیگر افزایش پیدا کند. یک سال دیگر تا ماه ژوئن سال 2018 فرصت داریم تا خودمان را به معیارهای تعیین شده در قانون بازی جوانمردانه مالی یوفا برسانیم. پیام ما به همه این است که خونسردی‌تان را حفظ کنید و به فکر پروژه‌های باشگاه خودتان باشید. ما هم روی پروژه خودمان تمرکز می‌کنیم.»

در پایان به نظر می‌رسد که تاریخ مصرف این قانون دیگر به اتمام رسیده و یوفا تنها دو راه پیش روی خود دارد؛ یا باید قانون جدیدی را برای محدود کردن باشگاه‌های اروپایی وضع کند یا به طور کل از قانون فیرپلی مالی دست بردارد چرا که راه‌های دور زدن این قانون، همانند قانون سقف قرارداد در کشورمان، بسیار زیاد است.

 

43257

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =