دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه باید فرهنگ کار جمعی و گفتگو در کشور افزایش یابد، گفت: با داشتن نگاه جامع نگر نسبت به مسائل و موضوعات مختلف می توان نوع قضاوت در افراد را تغییر داد و بسیاری از مشکلات را حل کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از استانداری زنجان، محمد رضا موالی زاده در هشتاد و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه و استاندار زنجان برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه مسئولیت ‌‌پذیری‌ اجتماعی در جامعه، کاهش یافته و این جزء مولفه‌های منفی فرهنگ ما محسوب می شود که باید برای حل این آسیب اجتماعی در جامعه و داشتن خرد جمعی، از همان دوران طفولیت، آموزش های لازم به افراد ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ کار و تلاش به قدری دچار مشکل شده که برخی از مفاهیم همچون «زرنگی» دچار تغییر و تحول شده است، یادآور شد: فرهنگ کار کردن در جامعه دچار مشکل شده است، به طوری که افراد در محیط کارشان به درستی وظایف خود را انجام نمی دهند و در بازار کسب و کار به دنبال تلاش و سخت کوشی نیستند و انتظار درآمد کلان دارند.
موالی زاده، تجربه کشور سوئیس در زمینه پرداخت یارانه 2 هزار و 500 دلاری و مخالفت ٨٥ درصدی مردم با این کار را یکی از نمونه‌های نزدیکی منافع فردی و ملی دانست و ادامه داد: تامین منافع شخصی در گرو تامین منافع ملی است، اما متاسفانه در کشور برخی افراد که هیچ نیازی به دریافت مبلغ یارانه ندارند، یارانه دریافت می کنند؛ چرا که این افراد منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح می دهند.
این مقام مسئول، فرهنگ عمومی را کنش و واکنش های همگون و همگرای آحاد یک جامعه به یک مسئله، موضوع و رویداد دانست و افزود: فرهنگ عمومی، ارزش های پذیرفته شده و باورها و رفتارهای مشترک توسط یک جامعه است که این موضوع با فرهنگ عامه متفاوت می باشد.
وی با بیان اینکه باید مولفه های مثبت فرهنگ عمومی در جامعه تقویت شود، افزود: ماه محرم و راهپیمایی اربعین حسینی، جزء مولفه های مثبت فرهنگ عمومی در کشور است که باید روز به روز در ترویج آن تلاش شود.
والی زاده با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت نخبگان فکری در کنار نخبگان اجرایی در کشور، بسیاری از مشکلات اجتماعی حل شدنی است، ادامه داد: در حال حاضر کشور در دوران گذر از سنت به مدرنیته است؛ به طوری که هویت فردی بر هویت جمعی غلبه پیدا می کند که در غرب با ترویج کار جمعی و تشکیل سازمان‌های مردم‌ نهاد و انجمن‌های خیریه، این مشکل حل شده است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خاطر نشان کرد: استان زنجان ظرفیت بالایی در ترویج فرهنگ عمومی در زمینه دین داری، ادب و اخلاق اجتماعی دارد که این امر باید در سطح کشور نیز گسترش یابد تا به سبک زندگی ایرانی اسلامی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، رسید.
وی به مصرف و مدیریت بهینه آب و تعامل با محیط زیست در کشور اشاره کرد و گفت: این مشکل باید به صورت جدی در شورای فرهنگ عمومی بررسی شود و راه حل های اساسی برای رفع آن ارائه گردد.

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =