۰ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰

ایرنا نوشت: 'رکس تیلرسون' وزیر خارجه آمریکا برای دومین بار به منظور بررسی بحران دیپلماتیک در میان برخی اعضای شورای همکاری خلیج فارس وارد ریاض پایتخت عربستان شده است.

به گزارش روز یکشنبه شبکه خبری الجزیره، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته(شنبه) در اولین مقصد سفر یک هفته ای منطقه ای خود وارد ریاض شد.

بر اساس این گزارش،وی قرار است در این سفر با 'عادل الجبیر' همتای عربستانی خود دیدار و پس از آن راهی دوحه پایتخت قطر شود.

طبق این گزارش، بررسی تحولات بحران در روابط عربستان، مصر، بحرین و امارات با قطر محور گفت و گو ها خواهد بود.

تیلرسون روز پنجشنبه درمصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ آمریکا نسبت به حل قریب الوقوع بحران درمیان اعضای شورای همکاری ابراز ناامیدی کرد و دولت های محاصره کننده قطر را عامل ادامه این بحران دانست و افزود که قطر موضع گیری واضحی داشته و تمایل خود به گفت و گو را اعلام کرده است و این ائتلاف چهارجانبه عربستان و متحدانش است که باید تصمیم خود برای مشارکت در گفت و گوها برای حل این بحران را اعلام کند.

'هیدر نورث'سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این در خصوص این سفر گفته بود تیلرسون طرف های بحران را به نشستن پشت میز مذاکرات ترغیب خواهد کرد اما افزود که ما نمی توانیم آنها را مجبور به عمل به کاری کنیم که نمی خواهند.

رکس تیلرسون در نخستین ماموریت خود برای میانجیگری در حل بحران میان قطر با عربستان و متحدانش شکست خورد و نتوانست طرف ها را برای گفت وگو قانع کند.

پیش از سفر تیلرسون به ریاض شیخ 'صباح الاحمد الصباح' امیر کویت در ادامه تلاش های میانجیگرایانه خود در این بحران وارد ریاض شد اما به نظر می رسد تحرکات او نیز نتیجه ای نداشته است.

امیر کویت در حالی برای حل این بحران تلاش می کند که نشست آینده شورای همکاری قرار است اوایل ماه دسامبر در کویت برگزار شود.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در خصوص سفر تیلرسون به ریاض گزارش داد که وی روز یکشنبه در جلسه گفت و گوهای عربستان- عراق باهدف بهبودی روابط ریاض- بغداد برای مواجهه با نفوذ فزاینده منطقه ای ایران حضور خواهد یافت.

وزارت خارجه امریکا روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که تیلرسون در بخشی از سفر خارجی خود از ۲۰ تا ۲۷ اکتبر، قرار است به عربستان سعودی و قطر برود و با مقام‌های ارشد این کشورها درباره ایران گفت‌وگو کند.

شبکه یورونیوز عربی نیز درخصوص سفر تیلرسون به ریاض گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا در حالی وارد پایگاه هوایی ملک سلمان در ریاض شد که تنها بیش از یک هفته از اعلام استراتژی جدید دونالد ترامپ در خصوص مهار ایران و اجبار دولتش به برطرف کردن شکاف های موجود در توافق هسته ای می گذرد.
براساس گزارش یورونیوز، نفوذ منطقه ای ایران یکی از محورهای اصلی گفت و گوهای تیلرسون درعربستان و قطر خواهد بود.

این شبکه خبری همچنین افزود: قرار است وزیرخارجه آمریکا روز یکشنبه در جلسه افتتاحیه شورای هماهنگی های عربستان- عراق شرکت کند. این شورا که آمریکا آن را بعنوان ائتلافی جدید میان بغداد و ریاض رواج داده تلاشی برای تقویت روابط عراق و عربستان است. این در حالی است که ریاض یکی از اصلی ترین رقبای ایران در منطقه محسوب می شود و دولت عراق روابط بسیار محکمی با ایران دارد.
«حیدر العبادی» نخست وزیرعراق نیز هم اکنون در ریاض بسر می برد. وی که روز پنجشنبه از سوی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به این کشور دعوت شده بود، شنبه شب در راس هیات بلندپایه وارد عربستان شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در همین راستا به نقل از مقام های آمریکایی گزارش داد که رکس تیلرسون در سفر خود به ریاض، قرار است برای ایجاد ائتلافی جدید میان بغداد و ریاض قدم بردارد. هدف از ایجاد این ائتلاف بستن درهای جهان عرب به روی ایران و مقابله با نفوذ فزاینده ایران در منطقه است.

دولت جدید آمریکا درطول یک سال گذشته برای تشکیل یک ائتلاف عربی بر ضد ایران تلاش کرده است.

'عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان اوایل سال جاری میلادی و چند هفته پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در راس هیاتی وارد عراق شد. این نخستین سفر یک دیپلمات ارشد سعودی به عراق از سال ۲۰۰۳ محسوب می‌شد.

طبق گزارش ها گفت و گو در خصوص پرونده سوریه و یمن که ایران در آن یکی از محورها محسوب می شود موضوع گفت و گوها خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا در سفر یک هفته ای خود به منطقه و اروپا علاوه بر ریاض و دوحه به هند و پاکستان و سپس به سوئیس سفر خواهد کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =