۰ نفر
۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰

منصور حقیقت‌پور*

اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، اوج جهالت و ابلهیت ترامپ بود. چراکه این شهر کاملا اسلامی است و هیچ سابقه ای از یهود در آن وجود ندارد. این موضع رئیس جمهور آمریکا به معنای به مسلخ بردن این کشور است. چنین تصمیمی قطعا و بدون تردید با واکنش های بین المللی مواجه خواهد شد که اولین آن از سوی جوامع اسلامی و مردم مسلمان خواهد بود. در گام بعدی دولت های اسلامی هستند که نسبت به این اقدام موضع متقابل اتخاذ می کنند. البته مقصود دولت‎هایی است که آرمان‏‎های اسلام برای آنها حایز اهمیت است.

مطمئنا تبعاتی که این تصمیم برای آمریکا درپی خواهد داشت به مردم و دولت‌های اسلامی ختم نمی شود و گروه‌های فلسطینی که زمانی اعتقاد به مذاکره و گفت و گو داشتند و آن را راه علاج می‌دانستند به دامان مقاومت و مردم فلسطین برمی گردند و هم‌پای آنها حرکت خواهند کرد. ناگفته نماند دکترین مقاومت امروز حقانیت خود را در دنیا ثابت کرده است و پیروزی‌اش را در یمن، سوریه و عراق به نمایش گذاشته است. این دکترین باید در دستورکار گروه های مذاکره کننده فلسطینی قرار بگیرد.

نکته دیگری که در این اعلام موضع متوجه سیاست های آمریکا خواهد شد، موضع کشورهای اروپایی است که در بسیاری موارد دولت آمریکا برای پیشبرد سیاست‌هایش به همراهی این کشورها نیاز دارد اما این رویکرد متحدین سابق که کمی منطقی‌تر به اوضاع نگاه می کنند را در شرایطی قرار می دهد که چاره ای جز فاصله گرفتن از آمریکا ندارد و این مسئله می تواند اولین شکاف میان قاره سبز و ایالات متحده آمریکا باشد.

اقدام دونالد ترامپ یک چالش دیگر نیز پیش روی جهان قرار داد و آن ناکارآمدی سازمان‌ها و مجامع بین المللی است؛ از آنجانی که این موضع در تناقض صریح با قطعنامه های سازمان ملل است این امر نشان می دهد که سازمان های بین المللی تحت سیطره کشورهای قدرتمند هستند و نمی توانند حافظ آرمان اولیه یعنی حفظ صلح باشند. چراکه وقتی در قبال نقض آشکار قوانین بین الملل واکنشی نشان نمی دهند، انتظاری بیش از این هم نمی رود؛ البته شاید حداقل برای حفظ ظاهر اعتراضی از خود بروز دهند.
آنچه مسلم است دولت آمریکا این تصمیم را نمی تواند عملی کند و مجبور خواهد شد از این موضع خود عقب نشینی کند یا آن را به تعویق بیاندازد و بگوید شاید روز دیگر، شاید سال دیگر! البته چنانچه ترامپ بر تصمیم خود اصرار بورزد این اقدام موجب افزایش فشارها بر پیکره آمریکا و در نهایت شکننده شدن موقعیت این کشور در عرصه بین الملل خواهد شد.

*مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی 

27216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =