۰ نفر
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳

مهدی عرب

یکی از رخدادهای نیمه دوم قرن بیستم ، که تحولات سیاسی و اجتماعی ایران را با مفاهیمی ایدئولوژیک در پی داشت انقلاب اسلامی بود .

انقلاب ایران، بر دو پایه جمهوریت و اسلامیت شکل گرفت و به تعبیر معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران ، جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم.

در خواست های عمومی مردم در گذار انقلاب دو کلید واژه استقلال و آزادی ، از لوازم جمهوریت و اسلامیت تاکید و بر متن قانون اساسی ایران تصریح گشت.

مفاهیم استقلال و آزادی، از منظر جمهوریت به عنوان نظام سیاسی، تنها مورد تاکید نیست، بلکه فقه سیاسی شیعی بر آزادی به مثابه مبنا و مجرای بسیاری از حقوق سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی نیز تاکید می ورزد.

آزادی لازم و ملزوم جمهوریت است و قید اسلامیت ، این مهم را منطبق با موازین مکتب اسلام می داند . در نگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، جمهوری فرم و شکل حکومت را تشکیل می دهد و اسلام محتوای آن را براساس قوانین الهی.

ایدئولوگ انقلاب، احترام به آراء عمومی، نشر آزادانه همه حقایق و واقعیات ، آزادی اجتماعات و احزاب با شرط به خطر نیانداختن مصالح مردم را معرّف نظام جمهوری اسلامی و انقلاب مردمی ایران می داند. ( صحیفه نور -ج۲-ص۲۸۰ )

نظام جمهوری اسلامی، جمهوری است چرا که مشارکت ملت در تعیین سرنوشت خود را به رسمیت شناخته و اسلامی است، چرا که تجلی اراده مردم مسلمانی است که خواسته اند ارزش‌ها، آرمان ها و قواعد اسلامی را در روابط میان خویش حاکم سازند.

به موجب اصل پنجاه و شش قانون اساسی ، خداوند انسان را به سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است و هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروه خاص قرار دهد.

از آنجا که پایبندی به لوازم جمهور اصل است برای مشارکت مردم در توزیع قدرت، احراز آن شرط است برای نامزدی مبادی مشارکت در جمهور. بر این مبنا اصل احراز پذیرش قانون اساسی و اشتهار به اسلامیت ( عمل به اصول و فروع دین اسلام ) است.

قبول این مفروض ، ضامن حضور تکثر و تنوع سلایق و خواست عمومی سهیم شدن در قدرت را برای آحاد ملت فراهم می آورد.

حقیقت مشارکت در مبانی حکومت دموکراتیک جلوگیری از استبداد و تمرکز قدرت است و اعمال حذف افراد با وجود پذیرش اصول جمهوریت و اسلامیت ، هدف مشارکت را تحت الشعاع قرار می دهد.

نظام حکومتی ایران ، جمهوری اسلامی است که حافظ استقلال ، دموکراسی و براساس موازین و قوانین اسلامی اعلام می شود .( صحیفه ی نور، ج 4 ، ص 263 ) انتخاب با ملت است .( صحیفه ی نور، ج 3، ص 145 ) هیچ گروه و شخصی نمی تواند با خواست ملت ایران مخالفت کند والا محکوم به نابودی است . ( در جستجوی راه از کلام امام - دفتر نهم - ملت ، امت ، ص 13 و 14 )

معمار کبیر انقلاب اسلامی، در سیره علمی و عملی خویش ملت را واجد نقش دانسته و ضمن تکریم مردم بیان می دارند "... آرای ملت حکومت می کند ، ملت است که حکومت را در دست دارد و این ارگان ها را ملت تعیین کرده است و تخلف از حکم ملت برای هیچ یک از ما جایز نیست و امکان ندارد " (در جستجوی راه از کلام امام ، دفتر نهم - ملت ، امت ، ص 343 )

از این منظر جمهوریت برای اسلامیت طریقیت دارد و در این حالت نیز قوام و بقا اسلامیت نظام وابسته به جمهوریت آن است . برماست که بر لوازم جمهوریت ملتزم باشیم و اجرای قوانین دست آویز اعمال سلایق نشود و ناخواسته به جای آنکه انتخاب را به ملت بسپاریم شائبه مهندسی شدن انتخابات پیش بیاید و اعمال مرّ سلیقه جایگزین مرّ قانون گردد  و اگر قلیلی خیر کثیری را مصلحت نمایند ، در این صورت با مبانی جمهوریت انقلاب مردمی ایران در تعارض قرار گرفته است .

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507302

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =