ایلنا نوشت: مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه اجتماعی بر ضرورت خروج کودکان کار و خیابان از شمول طرح فعلی جمع‌آوری متکدیان تاکید کرد.

جلسات متعددی برگزار شد.چندین دستگاه در کشور در کنار هم جمع شدند. میلیاردها تومان بودجه هزینه شد تا کودکان بی‌پناه شهر را از جلوی چشم‌ها دور کنند، کودکانی که ناخواسته و بالاجبار به دنیای خشن بزرگسالی پرتاب شده‌اند، بدون اینکه امکان تجربه لذت بخش لحظه‌های سرخوشانه کودکی را داشته باشند، کودکانی که به خاطر فقر و دیگر شرایط آسیب‌دیده خانواده، مجبور به کار در خیابان شده‌اند، اما NGO های فعال حوزه کودک و برخی مسئولان دولتی در رابطه با وضعیت نامشخص طرح جمع‌آوری کودکان نگرانند و بارها از تریبون‌های مختلف اعلام کرده‌اند که این طرح از نظر اجرایی مشکل دارد و اصلا شامل کودکان کار نمی‌شود.

NGOهای غیردولتی و همچنین وزارت کار بارها از اجرای این طرح اظهار نگرانی کرده‌اند و نسبت به این طرح نقدهایی دارند، آنها اعلام کرده‌اند که جمع آوری کودکان باید مطابق با آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب 1384 هیات دولت انجام گیرد؛ نه اینکه جمع‌آوری کودکان همراه با طرح جمع‌آوری متکدیان و معتادان اجرایی شود. طبق مصوبات فرمانداری در خصوص طرح جمع آوری متکدیان، دعوت کننده این طرح فرمانداری تهران بوده است و موضوع طرح نیز معتادان و متکدیان است؛ اما در حال حاضر کودکان کار دستگیر شده و به مراکز منتقل می ‌شوند، در حالی که سرنوشت آنان همچنان مشخص نیست.

روزبه‌کردونی، مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه که‌ از ابتدا نقدهایی نسبت به این طرح داشته است پس از بازدید از مرکز یاسر (یکی از مراکز نگهداری کودکان پس از جمع‌آوری) به صراحت اعلام کرد که این طرح‌ها ارزیابی نشده‌است.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه گفت: طبق مصوبات موجود در فرمانداری جامعه هدف طرح اجرا شده در شهر تهران متکدیان و معتادان متجاهر بوده‌اند، کودکان کارو خیابان باید از شمول طرح فعلی خارج شوند.

وی تاکید کرد: طبق آیین‌نامه ساماندهی افراد بی‌خانمان، ولگرد و متکدیان که مصوب شورای عالی اداری کشور در سال 1378 است افراد مشمول این آیین نامه عبارتند از افراد معلول و ناتوان (اعم از جسمی و ذهنی) بی‌سرپرست مجهول الهویه، در راه مانده، گمشده، متواری، افراد نیازمند غیرحرفه‌ای، متکدیان و ولگردان حرفه‌ای و لذا طرحی که در شهر تهران در حال اجرا است، باید متمرکز بر این افراد و معتادان متجاهر باشد.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه گفت: شناسایی و جذب کودکان کار و خیابان باید مطابق آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی (حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان ) انجام گیرد؛ طبق این آیین‌نامه، شناسایی کودک خیابانی توسط مددکار اجتماعی و جذب این کودکان پس از ارتباط تقویت یافته با کودک و جلب اعتماد وی با تاکید بر آگاه کردن کودک خیابانی از منابع و خدماتی که می‌تواند در اختیار او قرار گیرد، انجام می‌شود.

کردونی در ادامه گفت: شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی کودکان کار و خیابان باید توسط سازمان بهزیستی و با همکاری موسسات خیریه و تشکل‌های غیردولتی انجام شود.

وی در خصوص موضع وزرات کار و رفاه اجتماعی در خصوص طرح ضربتی اجرا شده در سطح تهران گفت: وزیر رفاه به صورت کاملا شفاف و صریح تاکید کرده‌اند با برخورد قهری سلبی با کودکان مخالف است و طرح جمع‌آوری ضربتی کودکان کار و خیابان دارای مشکلاتی است که باید رفع گردد.

کردونی ادامه داد: روز جمعه گذشته نیز طی بازدید از مرکز یاسر تاکید کردم که باید از نگاه تهدید محور به کودکان اجتناب کرد و این واقعیت را پذیرفت که با تکرار طرح‌های ارزیابی نشده و موقتی نمی‌توان حال کودکان را خوب کرد و آسیب‌های اجتماعی کودکان را کاهش داد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =