یک دهه قبل وقتی حباب مسکن در امریکا ترکید و بحران بدهی ها در یونان به اوج رسید که بحران یورو را به راه انداخت،خیلی ها گفتند کشورهای صنعتی به ورشکستگی رسیده اند.

به گزارش خبرآنلاین،با وجود  اصلاحات اقتصادی که کشورها انجام دادند،یک دهه بعد،نیمی از اقساط بدهی در سراسر جهان به سر رسید. 

بحران بدهی در کشورهای فقیر اتفاق تازه ای نیست. از برخی جهات، این مسئله کمتر از درهم شکستن اقتصادها و واحدهای پولی در دهـه 1980 و 1990 میلادی نیست. در حال حاضر، بازارهای نوظهور، کم و بیش، نرخ های مبادله ارزی منعطف تر، ذخایر بزرگتر و سهم واحد پولی خارجی کمتری در بدهی های خود دارند. با این حال، مشکلات اقتصادی ناشی از بدهی هاي دارای عوارض تخریب کننده رشد اقتصادی، بیشتر از آن چیزی است که مردم انتظارش را می کشند؛ این مسئله می تواند اقتصاد جهانی را چنان ضعیف کند که فدرال رزرو به فکر افزایش نرخ بهره بانکی بیفتد.

 گاه شمار بحرانها در هر سه بحران بزرگی که در قرن حاضر اقتصاد جهانی را گرفتار خود کرد، چرخه بحران از سیل سرمایه ها را به سوی کشورهای در حال توسعه راه انداخت. 

در منطقه یورو، درآمد خوب آلمانی ها باعث رونق حوزه مسکن در ایرلند و مخارج عمومی در یونان شد. وقتی که حبابها در اقتصادهای بزرگ جهان می ترکد و دوران ورشکسـتگی فرا می رسد، نرخ های بهره بانکی به کمترین حد خود در تاریخ می رسد و جهت جریان سرمایه تغییر می کند. بنابراین پول از کشورهای ثروتمند به سمت کشورهای فقیر سرازیر شده است. در این کشورها افراد بسیاری با سرعت زیادی قرض می گیرند و انبوهی از بدهی به وسیله شرکتها برای انجام پروژه های عظیم و خرید کالاهای گران روی هم انباشته شده است.

 اکنون این افزایش بدهی به پایان خود نزدیک می شود؛ رشد اقتصادی آهسته تر چین و تضعیف قیمت کالا در بازارهای جهانی نیمه تاریک ماجراست؛ حتی اگر بيشتر شدن ارزش دلار و افزایش نرخ بهره بانکی در امريكا، بتواند مانعی برای سیل سرمایه ارزان باشد. برخی از چرخه های بدهی به بحران و رکود ختم می شوند و برخی نیز به کاهش رشد اقتصادی ختم می شوند

مقیاس بدهی در بازارهای نوظهور نشان داده است که آنها از این طریق ضربه می خورند؛ تحقیقات نشان داده است در کشورهایی که میزان بدهی بخش خصوصی آنها به بیش از 20 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته، رشد اقتصادی سه سال پس از رسیدن میزان بدهی ها به اوج خود، به طور متوسط به اندازه 3 درصد کاهش یافته است. اما اینکه چه درد و رنجی در آینده این کشورها وجود داشته باشد، به مولفه های بومی هر کشور وابسته است. گروهی از کشورها می توانند با کمی کاهش رشد اقتصادی، از مهلکه جان سالم به در ببرند.

 در اقتصادهای نوظهور، می توان از هر دسته، نمونه هایی را پیدا کرد. یونان یکی از کشورهایی است كه مشکل بدهی اش به بحران منجر شد. برزیل از جمله کشورهایی است که مشکلات آن به کاهش رشد اقتصادی شدید ختم شده و هند نیز نمونه دسته سوم است که توانسته با کمترین هزینه ها مشکل بدهی خود را کنترل کند

منبع: اکونومیست

 

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =