ایرنا نوشت: 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه دوشنبه گذشته در سفری چند ساعته به سوریه پس از پیروزی نظامیان سوری و روسی بر تروریست های بین المللی از پایگاه 'حمیمیم' بازدید کرد و از خروج بخشی از نیروهای کشورش از سوریه خبر داد.

 پایگاه خبری 'بی بی سی عربی' روز چهارشنبه نوشت: در اکتبر سال 2016 میلادی پوتین توافقنامه ای با دولت سوریه درباره حضور نیروهای روسی در پایگاه نظامی حمیمیم در استان 'لاذقیه' به مدت 50 سال با امکان تمدید آن به مدت 25 سال دیگر، به امضا رساند.

**زرادخانه مدرن

پایگاه حمیمیم در نزدیکی شهرک حمیمیم در چهار کیلومتری شهر 'جبله' و 19 کیلومتری جنوب شرق شهر لاذقیه در کنار دریای مدیترانه قرار دارد.

بی بی سی نوشت: اخباری از فعالیت های قابل توجه در پایگاه هوایی کوچک در اوایل سال 2015 میلادی به بیرون درز کرد و مهندسان روسی طول باند و تعداد هواپیماها، روشنایی و ساختمان های جدیدی را در این مکان افزایش دادند.

در سپتامبر همان سال روسیه اعلام کرد که پایگاه هوایی دارای هزار نیروی نظامی و 30 هواپیمای جنگی است.

در پی آن هواپیماهای روسی بلافاصله پروازهای خود را برای انجام حملات هوایی در حمایت از نیروهای سوری در نقاط مختلف سوریه آغاز کردند.
این شبکه خبری اضافه کرد که این پایگاه در نیمه سال 2016 میلادی می توانست تا 44 جنگنده و در حال حاضر تا 50 جنگنده را جابجا کند.

روسیه در این پایگاه، جنگنده هایی از نوع 'سوخو 24 '، 'سوخو 34 ' و دو جنگنده 'سوخو 25 ' و هواپیماهای گشتی هوایی برای حمایت از جنگنده های 'سوخو30 ' و 'سوخو 35 اس' و همچنین هواپیماهای باری از نوع 'آنتونوف 124 ' و 'ایلیوشین 76 ' که نیاز به باندهای فرود به طول دستکم 2.8 کیلومتر دارند، مستقر کرده است.

در این پایگاه تعدادی بالگردهای جنگی مخصوص عملیات پشتیبانی نیز مستقر است.

طبق آمارهای روسیه، از پایگاه حمیمیم به طور میانگین عملیات هوایی توسط هواپیماهای روسی روزانه بین 70 تا 100 پرواز است.
مسکو همچنین پیشرفته ترین سیستم دفاع هوایی را در پایگاه حمیمیم مستقر کرده که شامل سیستم دفاعی موشکی 'اس 400 ' و 'اس 300 ' است که این سیستم ها را از طریق خدمه هوایی از روسیه به این مکان انتقال داده و برای مدت کوتاهی از آنها برای حمایت از این پایگاه در مقابل هر گونه حملات هوایی، استفاده کرد.

بی بی سی عربی در ادامه نوشت: عملیات نظامی روسیه تنها به پروازهای هوایی از پایگاه حمیمیم خلاصه نمی شود، بلکه شامل پروازهای هوایی برای شلیک موشک های دور بردی است که اهدافی را در سوریه هدف قرار می دهد و به پایگاه خود بازمی گردد.


**حضور طولانی مدت

از زمان استقرار نیروهای روسی در پایگاه نزدیک به دریا در اگوست 2015 میلادی ، این پایگاه شاهد عملیات توسعه و استقبال از دهها جنگنده پیشرفته و همچنین هزاران سرباز روس بوده است.

استقرار نیروهای روسی در سوریه از زمانی که نیروهای شوروی سابق در سال 1979 میلادی وارد افغانستان شدند و در طول 10 سال حضورشان در این کشور 14 هزار کشته دادند و بدون پیروزی از افغانستان خارج شدند، بزرگترین حضور نظامی آنان در خارج از مرزهای روسیه است.

تعداد سربازان و نیروهای روسی متمرکز در خاک سوریه و یا در پایگاه حمیمیم تاکنون دقیقا اعلام نشده است .
به گزارش بی بی سی عربی، خبرگزاری فرانسه به نقل از 'پاول فیلگنهاور' کارشناس نظامی روسیه اعلام کرد که تعداد سربازان و کارشناسان نظامی این کشور در سوریه بین چهار هزار تا پنج هزار نظامی از جمله سربازان و کارشناسان در پایگاه هوایی حمیمیم است.

روسها نقاط تمرکز و استقرار نیروهای خود را خارج از پایگاه هوایی حمیمیم و پایگاه دریایی در شهر 'طرطوس' در محدوده ای کاملا امنیتی از حملات مخالفان قرار داده اند و مشخص است که بین دو تا سه هزار نیروی امنیتی ویژه روسی در سوریه فعالیت می کنند.

بی بی سی عربی افزود که علاوه بر آن صدها نیروی پلیس نظامی روسیه به خصوص از جمهوری 'داغستان' در نقاط مختلف سوریه و مشخصا در مناطق کمتر بحرانی، مستقر شده اند.

عملیات نظامی و درگیری ها در سوریه تا حد زیادی به خصوص پس از غلبه بر تروریست های 'داعش' کاهش یافته و به مرزهای سوریه و عراق رسیده است.

به گزارش بی بی سی عربی، حضور نظامی روسیه در سوریه همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود که این حضور تا چند دهه آینده نیز استمرار داشته باشد .

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =