۰ نفر
۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۵

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران می گوید:«اگر بتوانیم موانع و مشکلات پیش پای تولیدکننده ها را برداریم، زمینۀ مساعدتری برای بهبود وضعیت تولید پیش خواهد آمد.»

یحیی آل اسحاق در گفت وگو با خبرآنلاین با دسته بندی موانع تولید درچند محور اظهارداشت:«اولین مشکل حوزه تولید بحث سرمایه در گردش است؛ مشکل دیگر محیط کسب وکار است ودر نهایت رکود و تورم است.»

وی افزود:« واحدهای تولیدی در حوزه تکنولوژی، صنایع و ماشین آلات دچار مشکل هستند؛ البته تکنولوژی بخش تولید ما تکنولوژی نسبتا جدید است، اما دنیا روزبه روز در حال پیشرفت است. برای همین اختلاف تکنولوژی مورد استفاده ما با فناوری روز همچنان وجود دارد. »

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه این مشکلات دلایل  متعدد دارد،یادآورشد:« بر اساس شاخص های جهانی، محیط کسب وکار ما شرایط مناسبی ندارد، چنانکه رتبه جهانی ما بالاست و این نشان می دهد که ما جایگاه خوبی در جهان نداریم. مفهوم عملیاتی رتبه 118 که در سال گذشته برای ایران به ثبت رسید،نشان می دهد که وضعیت تولید در کشور ما خوب نیست و قیمت تمام شده برای واحدهای تولیدی ما بالاست.

او اضافه کرد:این گران تمام شدن هزینه تولید، سرعت کار را پایین می آورد و از سویی این موضوع سبب شده که تولید ما نسبت به رقبای خود در دنیا شاخص خوبی نداشته باشدو در فضای رقابتی کالاهای ایرانی نتوانند به جایگاه واقعی خود در تجارت جهانی دست یابند.

آل اسحاق با اشاره به اینکه دولت یازدهم توانست تورم را کاهش دهد و این نشانه بسیار خوبی است،عنوان کرد:«با این حال هنوز بسیاری از تولیدکننده ها با تمام ظرفیت خود تولید نمی کند. یعنی اگر ظرفیت اسمی 100 باشد با 30 درصد کار می کنند و خروجی، قیمت تمام شده محصول پایین است.»

او اضافه کرد:« در چنین شرایطی سودآوری و بهره وری واحد تولید کمتر شده و زمان بازگشـت پول به چرخه تولید در این واحد بالا می رود و مشکلات زیادی برای منابع ایجادکرده که در نهایت سبب می شود که سود یک واحد تولید کم شود.»

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفي ف IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    7 0
    بنده نتيجه مشاهدات 10 ساله خودم تو صنعت رو ميگم. سود واحدهاي توليدي بين 10 تا 15 درصد بيشتر نيست. تكنولوژي پايين مديريت غلط و سنتي، عدم توجه به روشهاي توليدي در دنيا و افزايش بهره وري همه اينا دلايل پايين بودن سود هست. اما نكته اي كه به نظرم ميرسه علاوه بر اينها نداشتن خلاقيت و نوآوري است. يك واحد توليدي اگه بازار انحصاري داشته باشه تا 100 سال هم يه محصول رو بدون هيچ تغييري توليد ميكنه مثل خودرو سازهاي ايران. بعد كه بازار رو از دست ميده داد و قال راه ميندازه. تو ايران هر توليد كننده اي كه وجود داره اگرم به ظاهر موفق هست اكثرا با بهره گيري از انحضار يا رانت و كمتر واحدي پيدا ميشه كه با بهره گيري از علوم روز دنيا كار كنه و واقعا توليد كننده باشه. اينجاست كه فاصله صنعت و دانشگاه خيلي خيلي زياده
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    2 0
    تولید کالا و عرضه آن در بازار داخلی و خارجی به فاکتورهای مهمی مانند مدیریت کلان و سیاستهای داخلی و خارجی و امنیت همه جانبه پایدار وابستگی دارد بطوریکه عدم پایداری و توجه به آن هزینه ها و ریسک تولید را بالا می برد. به فرض مثال افزایش مداوم نرخ ارز موجب افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های جاری و ثابت تولید کالا شده و به تبع آن باعث از دست دادن سود معقول و بازارهای اصلی کالای تولید شده می شود
  • جعفر A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    1 0
    مرده را با تنفس مصنوعی نمی توان زنده کرد باید به سمت نوسازی تکنولوژی حرکت کرد. بنگهای کوچک و متوسط فقط با بازدهی بالا در ایران شرایط فقط می توانند زنده بمانند بقیه محکوم به فنا هستند. بنگاههایی که گران اداره می شوند محکوم به نابود ی هستند. تولید صادراتی تنها راه نجات هست وزرات امور خارجه باید راه صادرات وبازاریابی را تسهیل کند.
  • احمد اسلامی A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
    0 0
    متاسفانه تولید در ایران بسیار ضعیف و ناکارآمد شده و سود آن بسیار کم و ناچیز شده است دلیل این امر بیشتر عدم حمایت دولت است.و واردات بی رویه کالاهای چینی باید تعرفه واردات کالای های بی کیفیت را زیاد کرد.