روحانی در نقد مسکن مهر گفت: مسکن مهر ریشه‌اش غلط و نادرست بود. او همچنین در بخشی از صحبت‌هایش در مورد رفتار عربستان، تأکید کرد:عربستان بمباران یمن قطع کند و از حالت رکوع برای اسرائیل خارج شود، ما از فردا مشکلی با عربستان نداریم.

به گزارش خبرآنلاين؛حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان برای تقدیم لایحه بودجه سال 97 در جلسه علني امروز مجلس حاضر شد.

او در بخشي از صحبت‌هايش در تشريح كليات بودجه 97 به موضوعاتي همچون ايجاد اشتغال، مسكن اشاره كرد و با نگاهي نقادانه گريزي به مسكن مهر نيز زد.

روحاني اظهار كرد: اگر لايحه پيشنهادي دولت به همين صورت كه پيشنهاد داديم به تصويب نمايندگان برسد من به ملت اعلام ميكنم كه سال آينده شاهد يك حركت پرشتاب در اشتغال خواهيم بود. اينكه ميگويم بودجه را تا 12 بهمن به ما برگردانيد، براي اين است كه امسال براي تدوين آيين نامه هاي بودجه نياز به وقت بيشتري داريم.

*صنعت مسكن ميتواند پيشتاز در اشتغال باشد. در سال هاي گذشته در اين بخش رشد ما منفي بوده است و از زمستان گذشته اين حركت اصلاح شد و به سمت رشد مثبت رفتيم. در سه ماه اول سال 96 رشد مسكن با مثبت هفت بوده است. اين نشان مي دهد كه ما در بخش مسكن براي حركت ميدان داريم. اما بايد چند سئوال را پاسخ داد.1- ما چگونه بايد مسكن مردم را تامين كنيم؟2- چگونه مسكن را بازسازي كنيم؟3- چگونه امنيت جاني در مسكن ها تامين كنيم؟4- چگونه نشاط لازم  در مسكن را به جامعه برگردانيم؟

*همه اين ها با بازسازي بافت فرسوده انجام مي شود. اگر رفتيم بيرون شهر و برجي را بالا برديم اين اول مشكل است.‌جاده،آب و گاز اين برج كجاست؟ هيچ چيزي نيست. اين اول گرفتاري ميشود. خطاي ما اين بود كه در دولت هاي گذشته رفتند تا بيابان ها را تبديل به مسكن كنند. مسكن در وسط شهر جاي دارد. در وسط شهر ساختمان هايي براي 60 يا هفتاد سال پيش با يك زلزله ويران مي شود. در قلب تهران و شهرهاي بزرگ اين مسكن ها هستند. يك محله را برعهده بگيريم و مسكن مناسب بسازيم.اين نياز به بودجه ندارد. نميخواهد كه ما برويم در صندوق و پايه پولي مان دست ببريم. مسكن مهر مشكلش اين نيست كه پايه اش سفت است يا شل است؟ مسكن مهر از چه پولي درست شد؟ اين را جواب بدهيد. استقراض از بانك مركزي يعني اشتباه. مسكن مهر از جيب فقرا درست شد چون پايه پولي بالا رفت. همه راه اشتباه در فهم مسكن انتخاب كردند.مسكن مهر ريشه اش غلط و نادرست بود. حالا من كاري به مسكن مهر ندارم.

*بحث من اين است كه ما بايد مسكن مردم را به طور صحيح درست كنيم. ما نياز به پول بانك مركزي نداريم. شما سرمايه دار را مي آورديد و زمين در اختيارش قرار مي دهيد. اين سرمايه دار مسكن نوساز به صاحبان خانه ميدهد،‌در برابرش مسكني كه مي ماند به عنوان سودش برداشت ميكند. من جلسات متعددي در مورد بافت فرسوده گذاشته ام. افرادي را در اين جلسات دعوت كردم كه گفتند ما نياز به هيچ چيزي نداريم فقط ميخواهيم وقتي خانه را ميسازيم مشتري داشته باشد. پس ما به تسهيلات براي خانه اولي ها،‌ صاحبان خانه هاي فرسوده نياز داريم.

*سالانه ساخت 200 هزار واحد مسكوني با تسهيلات جديد واحد مسكوني جز برنامه ها است. دولت خانه نمي سازد. دولت ناظر است و مردم و شركت ها خانه ميسازند.

*در اين بودجه توجه ويژه به صادرات غيرنفتي شده است و خواهش ميكنم توجه كنيد چون بودجه ما جديد است . اين بودجه ايجاد تحول جديد خواهد كرد. در اين زمينه بايد اول فضاي منطقه را فراهم مي كرديم. شما به چه كشورهايي ميخواهيد صادر كنيد؟ چگونه جذب سرمايه كنيد؟ همه اين ها به تعامل گسترده با جهان نياز داشت. ما به حول و قوه الهي در يك كار عظيم و بزرگ در سال هاي اخير در منطقه امنيت و ثبات را به منطقه بازگردانديم. دست رزمندگان اسلام و مقاومت را مي بوسيم. آنها ،استكبار جهاني و صهيونيست را مايوس كردند. عراق،سوريه و لبنان را امن كردند و انشاءاله در آينده يمن هم امن خواهد شد. من نميخواهم بگويم همه مشكلات امنيتي حل شده است اما پايه هاي تروريست فرو ريخته است. امروز بايد از نظر سياسي،‌اقتصادي، فرهنگي و ... در منطقه فعال شويم. پس ما نياز به يك تحرك براي صادرات داريم. اين اشتغال ما از طريق صادرات غيرنفتي انجام ميشود.

*اگر كشوري در منطقه ما است كه متاسفانه زياد حرف ميزند و حرف هايش بي منطق است ما با آن كشور هم مشكل نداريم.عربستان به عنوان كشور همسايه ما بمباران يمن را از فردا قطع كند.اينكه سر تواضع در برابر اسرائيل فرو آورده از اين حالت ركوع خارج شود ما از فردا مشكلي با عربستان نداريم. عربستان بمباران يمن را قطع كند و التماس براي رابطه با اسرائيل را قطع كند. همين. ما دو قطع از عربستان ميخواهيم و گرنه با عربستان مشكل نداريم. آنها بايد آغازگر اين كار باشند. بيايند و آغاز كنند. ما پيمان شكن نيستيم ما آمريكا نيستيم كه پيمان شكن باشيم. ما پيمان به سختي ميبنديم اما اگر امضا كرديم پاي امضايمان مي ايستيم و ما به عهدمان عمل ميكنيم.به اروپا،‌آمريكا و ديگر كشورها ميگوييم تا آنها پاي عهد هستند ما پاي عهدمان خواهيم ماند. ما آغاز گر نقض برجام نه هستيم،‌نه خواهيم بود. اگر هم آنها بخواهند نقض كنند غصه اي نداريم چون پيش بيني كافي داريم.

 

29217

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    16 1
    مسئله حجاج کشته شده و تجاوز به شهروند ایرانی را فراموش نکنید آقای ریئس جمهور
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    17 1
    لعنت خدا بر نجومی ها
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    1 2
    مسکن اجتماعی چی شد
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    1 2
    کاش روحانی لااقل یک واحد مسکن میساخت بعد از مسکن مهر حرف میزد
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    1 2
    950000 شغل یادت نره اقای روحانی
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    1 2
    باز هم انتقاد از دولت قبل بعد از 6 سال
  • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    1 2
    از نظر دولت نجومی الان مشکل اصلی کشور شد مسکن مهر
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    3 0
    مسکن‌مهر از جیب فقرا درست شد. چون پول فقراست پس باید برسر فقرا هم خراب شود آخه درسته ؟؟