۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰

خیابان پیروزی در یکی از شرقی­ترین مناطق شهر تهران واقع­ شده­است و مضاف بر آن فضای شهری سنتی و مدرن در کنار بافت منحصر به فردی ایجاد کرده­است.

یکی از ویژگی ­های این محله شرقی این است که با میدان­ های امام حسین و شهدا فاصله نسبتا نزدیکی دارد و از لحاظ دسترسی به نقاط دیگر تهران هم بزرگراه امام علی در نزدیکی آن باعث راحتی شهروندان این محله شده­ است.

یکی از بناهای تاریخی نزدیک به این محله پادگان دوشان تپه است که با تاریخ انقلاب 1358 گره خورده­. گفته می­شود که جمعه 20 بهمن بین پرسنل نیروی هوایی و افراد وابسته به گارد شاهنشاهی درگیری شدیدی به وجود آمد که به تیراندازی طرفین منجر شد. مردم وارد محوطه پایگاه شده و با کمک پرسنل نیروی هوائی، انبار اسلحه را باز و آنها را بین مردم توزیع کردند. درگیری اطراف پادگان دوشان تپه کم کم به تمام شهر سرایت کرده و از ظهر حمله مردم به کلانتری ها و تأسیسات ارتشی و پادگان های نظامی داخل شهر شروع و در نتیجه منجر به برقرار شدن حکومت نظامی از ساعت 5/16 شد. عمر پایگاه نیرو هوایی هم در نزدیکی پیروزی به سال 1340 برمی­گردد.

اعضای شورای یاران این محله تا به حال تلاش زیادی برای انتقال و سپس تبدیل این محوطه به فضای سبز داشته­­اند. با این حال اگر این پادگان­ها به جای دیگر هم منتقل شوند در محله پیروزی انواع خیابان، سالن ورزشی و رستوران با نام نیروز هوایی دیده می­ شود. البته به علت نظامی بودن دوشان تپه امکان بازدید عمومی از آن وجود ندارد.

یکی از مشکلات پیروزی این است که اگرچه با دو خیابان شهید محلاتی و دماوند موازی است اما این دو به لحاظ عرض خیابان قابل قیاس با پیروزی نیستند؛ آن هم در حالی که تراکم جمعیت در این خیابان خیلی بیشتر از دو خیابان دیگر است. خیابان پیروزی معابر بسیار تنگ و باریکی دارد و بیش از هر چیزی تهران قدیم را تداعی می­کند. البته محله­ چهارصد دستگاه کوچه­های عریض­تر و منظم تری دارد. همین تنوع باعث می­شود که رهن و اجاره خانه و آپارتمان در پیروزی با اختلاف زیادی در محلات مختلفش روبرو باشد. طبق اسناد تاریخی بعد‌ از جنگ جهاني د‌وم، د‌ر اوايل د‌هه 20، 400 د‌ستگاه خانه 2 و نيم طبقه‌اي با معماري خوب و زيبا د‌ر اين محله ساخته شد‌ و د‌ر اختيار آلمانی­هایی قرار گرفت که برای ساخت تسلیحات نظامی به ایران آمده­بودند. اين محله د‌ر سال 1326 با ساخت مغازه و سينما به يك شهرك مد‌رن از نظر شهرسازي تبدیل شد برای همین امروزه محله نیروهوایی برای رهن و اجاره خانه و آپارتمان در پیروزی جزء گزینه­های گران قیمت محسوب می­شود.

باغ وثوق الدوله در خیابان نبرد هم یکی دیگر از آثار تارخی موجود در این محله است. همچنین پارک سرخه حصار در نزدیکی آن با چندین هکتار فضا گاهی برای تفریحی ساکنان این منطقه کم می­آید و شهروندان را به حاشیه پارک در اتوبان هدایت می­کند.

خیابان پیروزی محله­های قدیمی زیادی را به هم پیوند داده­است. رهن و اجاره خانه در شکوفه که از یک طرف به دروازه امروز نسبت به چند نقطه دیگر این محله برای جیب­های کوچک­تر راحت­تر است.  در صورت زندگی در پیروزی برای فعالیت­های فرهنگی می­توانید روی خانه و موزه دکتر معین حساب کنید. این خانه موزه در چهارصد دستگاه است و به آموزش موسیقی با حضور استادان برجسته می­پردازد. همچنین گاهی نشست­های ادبی مانند حافظ­شناسی یا تفسیر مثنوی در آن برگزار می­شود.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726075