فیلم | لحظه شگفت‌انگیز و نادر انفجار آذرگوی در آسمان

شب گذشته در جنوب‌غربی میشیگان (ایالات‌متحده)، آسمان با غرشی رعدآسا روشن شد و ساکنان محلی را در جست‌وجوی عامل این انفجار به خیابان‌ها کشاند. این پدیده چیزی جز انفجار آذرگویی درخشان در آسمان نبود.

 

 

به گزارش خبرآنلاین، شاهدان عینی گوی آتشینی را در آسمان دیدند که در زمانی کوتاه، درخشید و همه‌جا را روشن کرد. خوشبختانه دوربین‌های متعددی این منظره را ثبت کردند و تصاویر آن‌ها از ماهیت این نور عجیب پرده برداشت.

ناسا هم توضیحی ساده برای این پدیده ارائه کرد: ساعت ۲۰:۰۸ شامگاه سه‌شنبه به وقت شرقی ایالات‌متحده (حوالی ۴ بامداد امروز به وقت استاندارد ایران) خرده‌سنگ کوچکی وارد جو زمین شد و با سوختن در جو، درخشش فراوانی را ایجاد کرد.

اخترشناسان، چنین شهاب‌های درخشانی را که از سیاره ناهید پرنورتر دیده می‌شوند، آذرگوی (fireball) می‌نامند. سازمان نقشه‌برداری جغرافیایی ایالات‌متحده (USGS) نیز اعلام کرد این آذرگوی در ارتفاع حدود ۸ کیلومتری از زمین منفجر و اثر آن معادل زمین‌لرزه‌ای از مقیاس ۲٫۰ احساس شد.

در هر شبانه‌روز، حدود ۴۰۰ میلیون شهاب‌واره به جو زمین برخورد می‌کنند. اغلب آن‌ها ذراتی میکروسکوپی هستند و در اصطکاک با مولکول‌های جو، داغ می‌شوند، می‌سوزند و به غبار تبدیل می‌شوند. شهابی معمولی که هم‌اندازه ستاره قطبی می‌درخشد، فقط ۲ میلی‌متر قطر دارد؛ اما هرچه سنگ ورودی بزرگ‌تر باشد و با سرعت بیشتری وارد جو زمین شود، درخشان‌تر می‌سوزد.

منبع: واشینگتن‌پست

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =