نیاز دوربین به لنز برای فوکوس نور حتی با وجود لنزهای تخت بسیار نازک که به زودی وارد بازار می‌شوند، روند کوچک شدن دوربین‌ها را محدود کرده است. بنابراین محققان دانشگاه "کلتک" یک دوربین بدون لنز ساختند که می‌تواند دستگاه‌های دوربین‌دار را بسیار نازک‌تر و کم‌حجم‌تر کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، گروه "کلتک" به جای به کارگیری دوربین‌های معمولی با لنز و سنسور تصویر، از یک تراشه بسیار نازک نوری(OPA) استفاده کردند که می‌تواند با انجام محاسبات، نور را برای گرفتن یک عکس جذب کند. یعنی لایه نازک سیلیکون فوتونیک یکپارچه می‌تواند همانند لنز و سنسور یک دوربین دیجیتال عمل کند.

این دوربین مطابق با اصول وسایل ارتباطی بی‌سیم و رادارها کار می‌کند، جایی که تعدادی مبدل سیگنال‌هایی به شکل موج می‌فرستند اما تغییر زمان انتقال به آنها اجازه می‌دهد تا با یکدیگر مختلط شوند و سیگنال را در یک جهت تقویت کنند.

در دوربین‌های بدون لنز، صفی از گیرنده‌های نوری می‌توانند با تغییر فاز یا یک تاخیر کم به کوتاهی یک چهار میلیونیوم ثانیه به صورت جداگانه کنترل شوند. این امکان به دوربین اجازه می‌هد تا به طور انتخابی جهت‌های مختلف را رصد و بر روی چیزهای متفاوتی فوکوس کند.

دوربین‌های بدون لنز با 64 گیرنده نوری در صفوف 8 در 8، تا به حال تنها برای تشخیص الگوهای پایه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

گروه تحقیقاتی می‌گوید این دوربین‌های بدون لنز فارغ از وضوح پایین عکس‌هایشان، این مفهوم را به ما اثبات کرد که در فناوری دوربین‌ها باید یک بازنگری کلی صورت بگیرد.

در حالی که نباید انتظار داشته باشیم دوربین‌های بدون لنز به این زودی‌ها راهشان را به دستگاه‌های مورد استفاده روزمره ما باز کنند، محققان می‌گویند توسعه این فناوری می‌تواند آنها را به سمت تولید گوشی‌های هوشمند نازک‌تر با دوربین‌های کوچک‌تر هدایت کند.

این پژوهش در کنفرانس انجمن نوری آمریکا (OSA) ارائه و در پایگاه اینترنتی این انجمن به صورت آنلاین منتشر شده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =