«خبرجنوب» نوشت: مدیر کل آموزش و پرورش فارس خواستار برون رفت آموزش و پرورش از حالت تمرکزگرایی محض شد.

حميد رضا آذري در سومين همايش ملي تربيت معلم كشور با بيان اين كه تا زماني كه ساختار آموزش و پرورش صد درصد متمركز است هيچ اتفاقي در نظام تعليم و تربيت نميافتد گفت: من با سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش و با نظريه پردازان براي تحقق اهداف انقلاب موافقم اما اعتقاد دارم تا كار كارشناسانه در زمينه مسائل تعليم و تربيت صورت نگيرد هيچ اتفاقي نميافتد، ولو اين كه بودجه آموزش و پرورش و حقوق معلمان را چهار برابر كنند. چنين امري تنها لبخند را بر لبان معلمان مي آورد اما نه تحول ايجاد مي كند و نه معلم محوري كه اين روزها سخن خيلي از بزرگان ماست، محقق مي شود.
آذري با اشاره به اين كه طي سه دهه خدمت در آموزش و پرورش، معلم دورافتادهترين نقاط استان كهگيلويه و بويراحمد و سپس فارس بوده و مدتي در ماموريت امارات، سوريه و لبنان بوده ام، افزود: به طور دقيق هم نقاط محروم و كم برخوردار را ديده ام و هم نقاط بسيار برخوردار را. در كشورهاي توسعه يافته كارگروه هايي به كنترل همه روزه مراكز آموزشي مي پردازند و وقتي متوجه ضعفي مي شوند براي معلم، كلاس ضمن خدمت برگزار مي كنند تا فرآيند آموزشي دچار مشكل نشود در حالي كه ما 37 سال است گروه هاي آموزشي را تشكيل دادهايم اما با اين تفاوت كه مثلاً گروهي ساعت10 صبح به داراب مي رسند و بعد از بازديد از چند مدرسه بدون نتيجه لازم و تنها به صرف نوشتن گزارشی ساعت دو به مركز استان بازمي گردند.
مدير كل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: امروز وزير آموزش و پرورش در انتخاب معلمان هيچ گونه حق اظهار نظري ندارد. همين پارسال 4 هزار نيرو به ما دادند كه اين عده تنها براي تامين معيشت آمده بودند و ما بدون هيچ شناختي مبادرت به توزيع آن ها در مناطق كرديم كه تازه هيچ يك راضي به ادامه كار در مناطق مورد نظر نبودند.
وي با بيان اين كه امروز عدالت آموزشي از مسائل برجام براي كشور ما واجب تر است، گفت: امروز بايد نظام تعليم و تربيت ما به واقعيات توجه كند و شرايط ماندگاري معلمان در نقاط محروم استان ها را فراهم نمايد.
مدير كل آموزش و پرورش فارس همچنين خواستار كاهش حجم كتاب هاي درسي شد تا از اين طريق بر خلاقيت دانش آموزان براي سازندگي و مسئوليت پذيري بيشتر آن ها افزوده شود.
رئيس دانشگاه فرهنگيان نيز گفت: روند بهبود كار تعليم و تربيت معلمان بايد به يك گفتمان ملي تبديل شود.
دكتر محمود مهرمحمدي در رابطه با موضوع سخنراني خود كه «واكاوي نسبت تربيت معلم با حقوق شهروندي» بود، اظهار داشت: رئيس جمهور در آذر ماه سال گذشته از سند منشور حقوق شهروندي رونمايي كرد و همه اعضاي حاكميت نسبت به تحقق آن چه در منشور آمده وظيفه دارند.
وي افزود: در تعريف من اين منشور تشريح و تفسير وظايف حاكميت اسلامي و بازخواني تكاليف دولت اسلامي است تا آن چه در تعارضات حقوق بشري مدرن در چشم ناظران و منتقدان است به نوعي حل و فصل شود و مفاد آن فراتر از بحث هاي سياسي است و براي تقويت آن بايد همه تلاش كنند.
مهر محمدي با اشاره به اين كه دانشگاه فرهنگيان به عنوان يك نهاد اداري كه از بودجه عمومي تغذيه مي كند، موظف به رعايت نكات مصوبه منشور شهروندي است، بيان داشت: دانشگاه فرهنگيان به عنوان يك نهاد فوق العاده حساس و تاثيرگذار به لحاظ علمي، آموزشي، فرهنگي و تربيتي نه تنها از ديگر ادارات بلكه از ديگر دانشگاه ها متمايز است و تبيين حقوق شهروندي در نظام تعليم و تربيت را بايد ابتدا در دانشگاه فرهنگيان دنبال كرد و هدايت معلمان در اين مقوله و بر اساس سند تحول بنيادين باشد.
وي تاكيد كرد: ما معلمان را تنها براي برپايي كلاسها تربيت نميكنيم و با توجه به ابعاد مختلف منشور شهروندي شامل حق حيات و سلامت زندگي، حق آزادي و امنيت شهروندي، حق مشاركت در تعيين سرنوشت، حق دسترسي به اطلاعات، حق دسترسي به فضاي مجازي، حق بهره مندي از حريم خصوصي، حق ايجاد تشكل، تجمع و راهپيمايي، حق تابعيت و آزادي رفت و آمد، حق برخورداری از تشکیل خانواده، دادخواهي عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتي، حق مسكن، رفاه و تامين اجتماعي، حق دسترسي و مشاركت فرهنگي، حق آموزش و پرورش، محيط زيست، حق صلح و امنيت و اقتدار ملي. معلمان بايد از تمامي اين حقوق برخوردار باشند و در اجراي اين سند فعاليت بيشتري كنند.
قائم مقام رئيس دانشگاه شيراز نيز با اشاره به اين كه ما هنوز نتوانسته ايم قدم جا پاي بزرگاني چون حافظ، سعدي، مولانا، ملاصدرا، علامه طباطبايي و غيره بگذاريم افزود: بايد قبول كنيم كه تا كنون حركت هاي علمي آن چناني صورت نگرفته و تنها كارهاي مقطعي انجام داده ايم و در حوزه علوم پزشكي از گذشته ضعيف تر عمل كرده ايم.
دكتر صفوي افزود: دانشگاه شيراز در حال بررسي و تهيه يك الگوي آموزشي از پيش دبستاني تا دانشگاه است و علاوه بر اين مساله ما به سرمايهگذاري روي نيروهاي انساني مقيد هستيم و بايد به هدايت آن ها بپردازيم.
دكتر صحراگرد، دبير اين همايش نيز با بيان اين كه در دين مبين اسلام تربيت بر تعليم برتري دارد گفت: نقش معلمين در تربيت از اهميت ويژه اي برخوردار است و به فرموده مقام معظم رهبري، قدرت و اعتبار از مولفه هاي اوليه كشور است. بنابراين هر چه در زمينه امور آموزش و پرورش هزينه شود باز هم كم است. اين مسئول، انجام امور پژوهش در مراكز دانشگاه فرهنگيان و آموزش و پرورش را اولويت اول دانست. دكتر شمشيري دبير علمي همايش نيز با بيان اين كه براي سومين همايش ملي تربيت معلم كشور 564 مقاله ارسال شد بيان داشت: از اين تعداد 60 مقاله برگزيده شد كه 36 مقاله براي سخنراني و 45 مقاله در قالب پوستر ارايه شد همچنين 76 مقاله در يك كتاب چاپ و رونمايي مي شود.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 663317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =