۰ نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴

ایرنا نوشت: دو کتاب«مردم باوری در گفتمان دکتر حسن روحانی» و «رسولان بیداری» (مجموعه دیدگاه‌های دکتر حسن روحانی درباره علما و روحانیون) به قلم رییس‌جمهور منتشر شدند.

کتاب «مردم باوری در گفتمان دکتر حسن روحانی» که با تدوین عیسی عبدی به مقوله‌بندی مهمترین مولفه‌های مردم باوری در گفتارهای حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی می‌پردازد، منتشر شد.

فصل اول کتاب به بررسی جایگاه مردم در ادبیات سیاسی دولت یازدهم اختصاص یافته است. در این فصل، نگارنده کتاب، شرایط شکل‌گیری اعتدال و دلالت‌های فرهنگی آن را به مثابه زبان سیاسی و دیپلماسی در پیوند با مردم مورد بررسی اجمالی قرار می‌دهد.

سه گانه «اعتدال سیاسی، تدبیر اقتصادی و امید اجتماعی» نقطه عزیمت یک تحول زبانی است که در گفتارهای رئیس جمهوری با منافع مردم گره خورده است. جایگاه مردم در منشور اخلاقی تدبیر و امید، رویکرد دولت به مردم و همچنین جایگاه نمادها، مناسبت ها و میدان‌های عمل مردمی از محورهای مهم این فصل هستند.

فصل دوم دربرگیرنده گفتارهای رئیس جمهوری درباره مهمترین زمینه‌های تاریخی حضور مردم است. مردم سالاری و مشاوره با مردم در سنت و سیره نبوی، حقوق مردم در گفتمان انقلاب اسلامی، شورا نماد مشارکت مردمی، مشارکت مستمر برای تغییر سرنوشت، از مهم‌ترین محورهای این فصل محسوب می‌شوند.

فصل سوم به طور مفصل، دیدگاه‌های حسن روحانی و رویکرد دولت تدبیر و امید به مردم را در خود جا داده است. گرایش هوشمندانه مردم به اعتدال، مردم و دفاع مقدس، مردم و مجلس مردمی، مردم و آموزش و پرورش، پژوهش در خدمت مردم، مشارکت سیاسی مردم بر مبنای اسلام و آزادی، انتخابات 24 خرداد 92 بازآفرینی اعتماد دولت و مردم، بنای دولت بر آرای مردم، اصل شفافیت در مناسبات دولت و مردم،حقوق مردم فراتر از حقوق هسته ای، مردم و حقوق شهروندی، مردم و امنیت قضایی، مردم و پلیس، مردم و محیط زیست، مردم و نظام سلامت، قانون اساسی تجلی مشارکت و رای مردم، اعتماد آفرینی مردم و نظام بانکداری، مهمترین محورهای مستخرج از مجموعه دیدگاه های رئیس جمهور را تشکیل می‌دهند.

کتاب «مردم باوری در گفتمان دکتر حسن روحانی» در قطع وزیری در 152 صفحه از سوی نشر جمهور ایران (وابسته به مرکز پژوهش، سنجش و اسناد ریاست جمهوری) منتشر شده است.

«رسولان بیداری» (مجموعه دیدگاه‌های دکتر حسن روحانی درباره علما و روحانیون)، با گردآوری و تدوین مریم خبازخلخالی‌‏زاده منتشر شد.

مطالب کتاب دربرگیرنده سخنان ریاست جمهوری در طول دولت یازدهم راجع به تبیین نقش و جایگاه بیدارگرانه و هدایت‏گر مراجع، علما و روحانیون در دوران مبارزه، دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تبیین مسائل مهم جامعه در حال حاضر و آینده که اغلب در جلسات دیدار و گفت وگو با آنها بیان و مطرح شده است.

با توجه به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به کاربست توصیه‏ ها و رهنمودهای ارزنده روحانیون و حوزه‏‌های علمیه در عرصه فعالیت و کارکرد دولت، در این مجموعه تلاش شده، گزیده‏ایی از سخنان، نظرات و اندیشه‏‌های روحانی که می‏‌تواند بیانگر نگرش و رویکرد دولت تدیبر و امید به نهاد دینی، علما و روحانیون باشد، در 16 محور کلی موضوعی تهیه، تدوین و در اختیار مخاطبان محترم قرار گرفته است.

این مجموعه گذشته از وجه سندیت و ارزش‏‎های پژوهشی آن برای محققان معاصر و آینده، می‏‌تواند برای علاقه‌‏مندان به مسایل اجتماعی و سیاسی و پژوهشگران، منبعی موثق و قرین به شفافیت در گردش اطلاعات باشد.

«رسولان بیداری» (مجموعه دیدگاه‌های دکتر حسن روحانی درباره علما و روحانیون) از سوی نشر جمهور ایران (وابسته به مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری)، 1396به بهای 12 هزار تومان و شمارگان 500 نسخه در دسترس است.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 665910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =