روحانی به وزیرخارجه آمریکا:خیالپردازی نکن،برای تست موشکی از شما اجازه نمی‌گیریم/کابینه جوان می‌شود/۴

رئیس جمهوری منتخب مردم تاکید کرد: کابینه بعدی جوانتر خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلیمن حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان، در اولین نشست خبری با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی بعد از پیروزی در انتخابات ریاست به سوالاتی درباره سخنان وزیرخارجه آمریکا، سن کابینه و برداشتن تحریم های غیرهسته ای پاسخ داد

در ادامه پرسش و پاسخ هاي اين نشست مطبوعاتي را بخوانيد:

خبرگزاری صداوسیما: دو روز پیش وزیرخارجه آمریکا گفت انتظار این است که در دوره جدید برنامه موشکی ایران جمع آوری شود و ایران از گروه های مقاومت پایان دهد. پاسخ شما به او چیست؟

این ها رویا و خیالپردازی است. مردم ایران برای دفاع و نیازمندی های خود نه از کسی خواهند پرسید نه از کسی اجازه خواهند گرفت. ملت تصمیم گرفته که قدرتمند باشد. سلاح و موشک ما برای صلح است. اگر ایران سلاح نداشته باشد اگر موشک های ما ساخته نشود عده ای هستند که  دچار اشتباه محاسباتی می شوند، قبلا هم این اشتباه را کردند و منطقه را به جنگ کشاندند. موشک ما برای تهاجم نیست برای دفاع است. مقامات آمریکا بدانند هرزمان به لحاظ فنی نیاز به تست موشک داشته باشیم تست خواهیم کرد و منتظر آنها و اجازه آنها نخواهیم ماند.ما برجام را با آنها توافق کردیم تا بتواینم قدرت دفاعی خود را تقویت کنیم. من آن آقای محترم را ارجاع می دهم قطعنامه 2131 را بخواند.

هفت صبح: سال 92 وعده دادید که تعامل سازنده با دنیا را اعمال می کنید و تحریم های هسته ای را برمی دارید و موفق هم شدید. در انتخابات اخیر فرموديد تحریم های غیرهسته ای را رفع خواهید کرد. چه اقدام عملی در برنامه هایتان برای این امر دارید؟

در دولت یازدهم قول داده بودم که همه تلاش را خواهم کرد که دیوار تحریم فروریخته شود. این کار انجام شد. دولت هایی که طرف تعهد ما هستند برخی خوب عمل کردند برخی حداقلی عمل کردند. ولی در چارچوب توافق در حال جلو رفتن هستیم. نسبت به بقیه تحریم ها گفتم اگر خواست ملت ایران چنین باشد و با همه ارکان قدرت به یک اجماع ملی برسیم و رهبری هدایت این امر را بر عهده بگیرند، ما همه پشت سر رهبری خواهیم بود. این کار سخت است اما شدنی است اگر اراده همه ما باشد. چرا این را گفتم. چون تحریم غلط است، تحریم ظلمانه است. تحریم برخلاف اصول زندگی جوامع بشری است. تحریم به ضرر همه است.

خبرگزاری اسپانیا: شما در دوره اول ریاست جمهوری اذعان داشتید که خیلی ها اجازه ندادند به همه وعده هایتان عمل کنید. در دور دوم قول دادید مردم به آزادی های بیشتری دست پیدا کنند درحالیکه مخالفان شما هستند و ممکن است کارشکنی کننند، برنامه شما برای این موضوع چیست؟

مخالفان که باید باشند ما به آنها نیاز داریم. در جامعه ما افراد غایب نیست، انتخابات برای چیست؟ ما در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی نظرات یکسانی نداریم، 80 میلیون جمعیت با آزادی های مختلف هستیم. برخی ازادی ها جز دین و قانون اساسی ما است اما یکسری موارد است که نظرات واحد روی آنها نیست. انتخابات برای این است که مردم بگویند در چهارسال دیگر چه راهی را همه قبول کردیم. بحث 24 میلیونی که به من رای دادند نیست بحث این است که اکثریت قاطع مردم ایران راهی را انتخاب کردند. یعنی همه پذیرفتیم. باید برمبنای رای اکثریت جامعه اداره شود. البته به منافع اقلیت هم باید توجه شود.

شبکه خبر: در فرآیند انتخابات ابراز امیدواری کردید که دولت دوازدهم کارآمدتر از دولت یازدهم باشد چه تغییری در این راستا در کابینه خواهید داشت؟

ما نیاز به نیروی جوانتری برای اداره کشور داریم. ما در دولت یازدهم در یک شرایطی بودیم شاید کلمه بحران تعبیر درستی نباشد ولی شرایط سختی بود، تحریم بود، رشد منفی اقتصادی بود، خزانه ها و انبارها خالی بود. لازم بود از همه تجربه کشور استفاده کنیم. به ملت ایران بگویم برخی از این وزرایی که با من کار کردند دو سه بار از آنها خواهش کردم که قبول کردند. می گفتند سن ما تقاضا نمی کند ولی بخاطر تجربه ارزشمندی که می دانستم به کار کشور در این شرایط به درد ما می خورد خواهش کردم. الان شرایط ما تغییر کرده است. معتقدم نه در دولت بلکه سن مدیریت کشور باید جوانتر شود. به سازمان مدیریت برنامه ریزی گفتم سن مدیریت را 5 سال کاهش دهد. روز گذشته هم در هیات دولت به همه وزرا دو توصیه کردم.. به کار گرفتن جوانان و دومی به کار گیری بانوان. کابینه بعدی یک کم جوانتر خواهد شد.

ادامه دارد...

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =