روحانی: از رقبا درخواست کمک‌ دارم/ به‌ رهبری گزارش‌ کذب دادند

حجت الاسلام حسن روحانی امروز اولین نشست خبری خودش را با عنوان رئیس جمهور منتخب مردم برگزار کرد؛ نشستی که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد و بیشتر سوالات نشانی از وعده‌های تبلیغاتی حسن روحانی برای انتخابات اخیر داشت.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این نشست خبری از پایبندی به وعده های انتخاباتی اش، برنامه هایش برای گسترش روابط با کشورها، ادامه روند مبارزه با تروریسم در منطقه، چگونگی روابط با آمریکا، درخواست از مخالفانش برای یاری به دولت، چگونگی خروج از رکود، حوزه سینما و موسیقی، برنامه های دولت برای زنان و... گفت.

روحانی با بیان اینکه بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بسیار خوشحالم که امروز از طریق رسانه های جمعی می توانم با ملت بزرگ ایران سخن بگویم، گفت: ملت بزرگی که بزرگترین حضور خود را در انتخابات به نمایش گذاشت. 42 میلیون جمعیت که اگر می توانستند رای همه آنهایی که در صف بودند اخذ شود انتخابات ما به 45 میلیون رای می رسید. و می خواهم بگویم حضور 45 میلیونی ملت ایران پای صندوق آرا که یک حضور بی نظیر در تاریخ ایران بود.

وی افزود: مردم با این حضور و انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است. هیچ گروهی و جناح و تفکری و هیچ ایده ای قابل حذف نیست. همه هستند همه حضور دارند و از همه باید برای ساخت ایران پرآوازه بهره بگیریم.

رئیس جمهوری منتخب گفت: در این انتخابات مردم در طراز بالاترین دموکراسی های جهان حضور پیدا کردند. مردمی که دارای مشکلات متعدد اقتصادی هستند، مردمی که در روستاها با مشکلات زندگی می کنند. اما به پول نه گفتند، مردم به خوبی اعلام کردند که ما می‌فهمیم آب شور اتش را کم نمی کند، مردمی که به فکر اقتصاد بزرگتر هستند، به درآمد ملی دو و نیم برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریبکاران مهمترین بخش آن بود تلاش کردند به مردم بگویند دین مردم در خطر است.

وی تاکید کرد:  این افراد تلاش کردند به مردم بگویند سند 2030 که ریشه اش به سال 1990 می رسد علیه دین مردم است. سندی که نه ما بلکه هیچ کشوری آن را امضا نکرده است. سندی که اقدام عمل و توصیه است. سندی که دولت یازدهم به صراحت نوشته است که چون با قانون و دین و اخلاق ما سازگار نیست ما نمی پذیریم و کن لم یکن است. مردم ما به دین خودشان حساس هستند. اما این دروغ ها کارگر نیفتاد.

روحانی تصریح کرد: مردم نه گفتند به تحریم، مردم نه گفتند به سخنان غیردقیق. مردم آری گفتند به وحدت، اتحاد، تعادل؛ عقلانیت، اعتدال.  بسیار مهم بود که مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان ها گفتند هرکسی به جای خود. هرکسی به کار خود. مردم به نیروهای مسلح از عمق جان عشق می ورزند، مردم ما به رسانه ها هم علاقمند هستند، به قوای دیگر هم علاقمند هستند، اما نمی پذیرند که یک نهاد ملی یا حتی گاهی فراملی تبدیل شود به فروملی یا یک جناح.

رئیس جمهوری منتخب مردم خاطرنشان کرد: ولایت فقیه، مقام رهبری متعلق به کل ملت ایران همه مردم است. تعلق به گروه خاص یا جناج خاص ندارد. مردم پایین آوردن مقام رهبری را نه گفتند مقام سپاه و بسیج و ارتش را نه گفتند. سپاه تعلق به کل ملت ایران دارد. بسیج و نیروهای مسلح متعلق به کل مردم ایران هستند. مردم خواستند اعلام کنند که ما یک ملت هستند و صدای ما باید شنیده شود.

حجت الاسلام حسن روحاني در ادامه نشست خبري خود با بيان اينکه ترانه همه مردم و موسيقي وحدتشان يکسان بود، افزود: همه اقوام، روستايي و شهري مثل هم راي دادند و مسیر اعتدال و عقلانيت را در پيش گرفتند. آن هم براي پيشرفت اقصاد کشور. چون مردم مي دانند که اقتصاد ما بدون تکيه بر کيفيت محصول و نه بر مبناي مسائل امنيتي است که پيشرفت مي کند. اقتصاد در سايه سرمايه گذاري و در سايه امنيت و آزادي و تعامل سازنده با جهان امکان پذير است. مردم خواستند بگويند هيچ کس حق ندارد سليقه خود را به ديگران تحميل کند و همه بايد تابع قانون باشند. هيچ کس حق ندارد سليقه اش را فراتر از قانون به مردم تحميل کند. مردم انقلاب کردند و بهتر از همه معناي انقلاب را مي فهمند.

وي با اشاره به اينکه همه مردم در انقلاب شعار مي دادند " استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي" ادامه داد. انقلاب معناي همين سه کلمه است و هيچ کس حق ندارد انقلاب را از آن خودش بداند. انقلاب براي همه مردم است.

به گفته وي انقلاب يک پناه داشت و آن اينکه مردم به مسئولان بگويند که بايد مردم را باور کنند. مردم يعني انقلاب اسلامي، مردم يعني دموکراسي. بايد جوانان و زنان و مرزنشينان، اقوام و .. را باور کنيم. راي مرزنشينان، روستاييان و حاشيه نشينان را بايد ببينيم. آنها با اينکه در فشار و زحمت هستند اما براي سرنوشتشان پاي صندوق ها آمدند. مردم پيشاپيش چهل سالگي نظام را جشن گرفته و به ملت هاي منطقه گفتند ما و دولت دوازدهم در کنار شما است و تروريسم را به حول و قوه الهي ريشه کن کرده و در چهار سال آينده ثبات را به منطقه بر مي گردانيم.

روحاني افزود: با احترام متقابل و منافع مشترک حاضريم با همه کشورها تعامل کنيم. پيام انتخابات ما همبستگي ملي و گفت و گوي بين المللي بود.

از رقبا و مخالفانم درخواست کمک دارم

 در ادامه نشست خبري خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. سوالاتي که بسته به گرايش رسانه‎ها متفاوت بود. مثلا المنار از نشست اعراب با ترامپ پرسيد و خبرگزاري تسنيم که از منتقدان دولت روحاني است، ليست بلندي از وعده‎هاي انتخاباتي روحاني را قرائت کرد. سوالي که شوخي رئيس جمهور را به همراه داشت که گفت " خب وعده هاي من را گفتي که چي بپرسي؟" او حتي سوال خبرنگار اين رسانه را هم متناسب با شعارهايش اصلاح کرد و گفت: من از ايجاد 950 هزار شغل در سال سخن گفته بودم نه 95 هزارتا!

روحاني گفت: يکي از اهداف ما در گذشته و امروز احقاق حقوق مردم در همه زمينه ها بوده است که بايد در سايه اجماع و انسجام ملي حاصل شود. اينکه در بحث هسته اي موفق شديم به دليل آن بود که همه مردم پشت سر رهبري جمع شدند و يک اجماع ملي ايجاد شد. ما هم توانستيم از تحريم هسته اي بگذريم. براي احقاق حقوق مردم در ديگر زمينه ها هم راهش اجماع همه قوا پشت سر رهبري است.

او در پاسخ به سوالی درباره دیدار سران عرب با ترامپ گفت: اجتماع در عربستان يک اجتماع نمايشي بود و هيچ ارزش سياسي و عملي نداشت و تاثيري نخواهد داشت. مبارزه با تروريسم با جلسه و اعطاي پول به يک ابرقدرت، پيش نمي رود و اين مساله اينگونه حل نمي شود. ملت عراق و سوريه و لبنان هستند که در مقابل تروريسم ايستاده اند. ملت ايران از طريق ديپلمات هاو مستشارانش به اين ملل کمک کرده و مي کند. چه کسي باعث شده که امروز داعش در شهرهاي بزرگ و دمشق نباشد؟ جز ملت عراق و سوريه؟ ايران هم در کنار آنها بوده و خواهد بود. چه کسي مي تواند ادعا کند که بدون ايران، ثبات و امنيت کامل در منطقه حاکم خواهد شد؟ چه کساني با تروريسم جنگيدند؟ چه کساني به تروريست ها پول دادند و از آن حمايت کردند؟ حاميان تروريسم نمي توانند مدعي مبارزه با تروريسم باشند.

او ادامه داد: دولت آمريکا هرگز با تروريسم مبارزه نکرده اما مردم آمريکا با تروريسم مخالفند. حزب الله يک گروه قابل قبول مردم در لبنان است و با راي مردم در مجلس اين کشور حضور دارد. با اتهام زدن کاري حل نمي شود و بايد صادقانه با تروريسم مبارزه کرد.

روحانی در پاسخ به این سوال که چه موقع به مردم گزارش عملکرد مي دهيد؟ گفت: متشکرم که برخي نکات مرا تکرار کرديد. البته برخي از حرف هايتان دقيق نبود. همه تلاشم اين است که به وعده هايم عمل کنم. به حمدالله تا حد زيادي هم موفق بودم در دولت گذشته. البته با کاهش نرخ نفت و درآمد کشور روبرو بوديم اما مردم کمک کردند. اما در صادرات غير نفتي حتما برنامه ريزي و تلاش مي کنيم. سالانه 25 درصد بايد به سقف صادرات غير نفتي بيافزاييم. اين کار با شرايطي امکان پذير است.

بر اساس قانون برنامه بايد 950 هزار شغل ايجاد کنيم البته شرط و شروطش هم آمده که چه مقدار بايد سرمايه گذاري کنيم که شغل پايدار ايجاد شود. 770 ميليارد تومان سرمايه گذاري سالانه براي اين امر لازم است. بايد شرايط را به گونه اي نگه داريم که بتوانيم سرمايه خارجي را جذب کنيم. همه اينها با حضور و حمايت مردم امکان پذير است.

تلاشمان اين است که مستمري افراد نيازمند سه برابر شود و فقر مطلق را تا چهارسال آينده ريشه کن کنيم. هرچه گفتيم بر اساس کار کارشناسي و کتاب منتشر شده براي دولت دوازده است که مبناي قانوني آن هم آمده است. از همه مردم و رقبايم و احزاب و جناح ها هم کمک مي خواهم. من از مخالفانم هم کمک مي خواهم تا براي مردممان کار و کمک کنيم. براي همه آنچه وعده داده ام تلاش مي کنم تا محققش کنم.

عربستان سلاح میخرد ولی ما سلاح میسازیم

 رئیس جمهور گفت: ما منتظریم که دولت جدید آمریکا از لحاظ موضع‌گیری و برنامه آینده اش استقرار پیدا کند تا بتوانیم قضاوت دقیق‌تری داشته باشیم.

حسن روحانی در واکنش به سوالی درباره اظهارات آمریکایی‌ها و هم پیمانان آنها درباره نقش ایران در جنگ سوریه، یمن و عراق گفت: ایران و آمریکا در طول 40 سال گذشته مسیر پرپیچ و خمی را با هم طی کردند. آمریکایی ها از انواع شیوه ها علیه ایران استفاده کردند و همواره هم شکست خوردند. از داستان طبس گرفته تا مداخلاتشان در جنگ 8 ساله تا فشارشان به ملت ایران از طریق تحریم ها. شاید آنها یکجا موفقیتی نسبی به دست آوردند، آنجا که در مقابل ملت ایران سر فرود اوردند و پای میز مذاکره هسته ای نشستند و در نهایت به یک نتیجه برد برد رسیدیم که به نفع همه بود. آمریکا اگر راه دیگری انتخاب کند دوباره شکست می خورد. ما منتظریم که دولت جدید آمریکا از لحاظ موضع گیری و برنامه آینده اش استقرار پیدا کند تا بتوانیم قضاوت دقیق تری درباره آنها داشته باشیم. آمریکایی ها نسبت به منطقه ما همیشه اشتباه کردند و در حمله به عراق و افغانستان و تحریم ما و ورودشون سویه و یمن اشتباه کردند. آمریکایی ها منطقه ما را نمی شناسند و آنهایی که به آمریکایی ها مشورت می دهند، حاکمانی هستند که یا آن ها را منحرف می کنند یا با پول افرادی را در امریکا خریداری می‎کنند. من امیدوارم دولت آمریکا به فکر منافع ملت خودش باشد اگر به فکر منافع ملت های منطقه نیستند.

روحاني درباره راهکارهای دولت برای برداشتن رکود گفت:  واژه رکود واژه دقیقی نیست. ما در کشور رشد مثبت اقتصادی داریم و رکود معنی ندارد. در سال گذشته در همه فصل ها شاهد رشد مثبت اقتصادی بودیم و بعد از تدوين سند چشم انداز برای اولین بار به رشد 8 درصدی رسيديم. فقط بخش مسکن از رکود خارج نشده است. ما برای اقتصاد آینده کشور دو برنامه برای توسعه و حمایت داریم. در بخش توسعه می خواهیم اقتصاد کشور را بزرگ تر کنیم که نیاز به سرمایه و مدیریت و صادارت غیر نفتی و روابط با جهان داریم. دولت توانست در سال 93 رکود را برای اولین بار بشکند و رشد اقتصادی را ادامه بدهد، که به سمت رونق اقتصادی حرکت کنیم. ما می خواهیم اضافه درآمدهای حاصل از برجام  را در بخش حمایتی و توسعه خرج کنیم. صندوق توسعه، بانک ها و بودجه و سرمایه خارجی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا تحول ایجاد شود. بخش دانش بنیان ما کار خوبی انجام داده و تقویت می کنیم. ما می خواهیم فقر مطلق را تا پایان دولت دوازدهم از بین ببریم و سعی کنیم مستمری مستمری بیگران بيشتر از تورم باشد.

او درباره برنامه های دولت برای جوانان گفت: مساله جوانان مساله بسیار مهمی است. در این انتخابات شور انتخابات را عمدتا جوانان ما از دختر و پسر آفریدند. آن پیرمرد و بانوی قدخمیده آنکه با ویلچر آمده آنها که ساعتها در صف ماندند. واقعا هرچه به این مردم خدمت کنیم کم است. امیدوارم بتوانیم پیرو راه این مردم و جوانان باشیم. اشتغال جوانان یکی از مهمترین مسائل خصوصا تحصیلکرده ها است. در صد روز اول یا شایدم قبل از صدروزه اول. در زمینه کارورزی حتما اقداماتي را انجام خواهیم داد. همه طرح ها را قبل از صد روزه یا در همان دوره آغاز خواهیم کرد. امیدوارم بتوانیم حرکت خوبی در زمینه اشتغال جوانان بوجود آوریم. به هر استانی که در این اواخر سفر کردیم در همانجا استانداران ما اشتغال را اعلام کردند. مهم است که در همه استان ها و همه بخش های تولیدی اشتغال را بیافزایم و به آن هدف برنامه که 950 هزار شغل است دست یابیم. جوانان مشکل مسکن، آزادی های اجتماعی، ازدواج و .... هم دارند و در مسیر رفع آن تلاش می کنیم.

او گفت: در ابتداي دولت يازدهم اعلام کرديم که خواهان جهان عاري از افراط و خشونت هستيم و اين را خطر بزرگي براي منطقه و جهان مي دانيم. آنها هم که د رعربستان جمع شدند فهميده اند که بايد مرکز اعتدال و مبارزه با افراطي گري ايجاد کنند. به همان چيزي که مردم ايران در سال 92 رسيدند که راه حل مسائل اعتدال است. حل اين پديده شوم زمان بر است و راه آن اعتدال و وحدت براي مبارزه با تروريسم است. چهره ما در جهان نمايان است. ما از اول گفته بوديم که موافق سلاح هسته اي و کشتار جمعي نيستيم اما آنها سالها باور نکردند تا اينکه بالاخره به آنها ثابت شد. ما همواره مخالف تروريسم بوده ايم و انشالله با همکاري ديگر کشورها اين مسير را ادامه خواهيم داد.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره فروش چند ده ميلياردي سلاح به عربستان، گفت: عربستان در دوران جنگ 8 ساله هم حدود 100 ميليارد دلار به صدام داد. آنها از اين تجربه هزينه هاي 100 ميلياردي دارند! الان هم از جيب مردم عربستان به جيب آمريکا کمک مي کند. آنها احساس نياز مي کنند که سلاح بخرند ولي ما مي توانيم سلاح بسازيم و مشکلي نداريم. عربستان از اين سلاح ها نمي تواند استفاده کند و باز هم ناگزير است مستشاران نظامي آمريکا را به عربستان مي آورد.

او ادامه داد: سخني با کشورهاي اعراب منطقه دارم. ما مردم عربستان را دوست داريم. اما به حکومت عربستان مي گويم راه قدرت سلاح نيست، آن هم خريد سلاح از ديگران. حتي راه قدرت درست کردن سلاح هم نيست. اگرچه بخشي از قدرت نظامي است و ما هم اين کار را براي همين مي کنيم. اساس قدرت ملي و اتکاي مردمي است که در انتخابات تثبيت مي شود. ترامپ زماني به منطقه امد که دولت ايران با مشارکت بيش از 40 ميليوني شکل گرفت. اما به کشوري رفت که مردمش اصلا تا حالا صندوق آرا را نديده اند. اميدوارم روزي حاکمان عربستان نيز از طريق راي مستقيم مردم اين کشور انتخاب شوند. در چنين روزي قطعا قدرت عربستان بيش از الان خواهد بود.

روحانی به وزیرخارجه آمریکا:خیالپردازی نکن،برای تست موشکی از شما اجازه نمی‌گیریم

رئیس جمهوری کشورمان، در ادامه اولین نشست خبری با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات آمریکایی درباره برناممه موشکی ایران گفت: این ها رویا و خیالپردازی است. مردم ایران برای دفاع و نیازمندی های خود نه از کسی خواهند پرسید نه از کسی اجازه خواهند گرفت. ملت تصمیم گرفته که قدرتمند باشد. سلاح و موشک ما برای صلح است. اگر ایران سلاح نداشته باشد اگر موشک های ما ساخته نشود عده ای هستند که  دچار اشتباه محاسباتی می شوندف قبلا هم این اشتباه را کردند و منطقه را به جنگ کشاندند. موشک ما برای تهاجم نیست برای دفاع است. مقامات آمریکا بدانند هرزمان به لحاظ فنی نیاز به تست موشک داشته باشیم تست خواهیم کرد و منتظر آنها و اجازه آنها نخواهیم ماند.ما برجام را با آنها توافق کردیم تا بتواینم قدرت دفاعی خود را تقویت کنیم. من آن آقای محترم را ارجاع می دهم قطعنامه 2131 را بخواند.

روحانی درباره چگونگی برداشتن تحریم های غیرهسته ای گفت: من در دولت یازدهم قول داده بودم که همه تلاشم را خواهم کرد که دیوار تحریم فروریخته شود. این کار انجام شد. دولت هایی که طرف تعهد ما هستند برخی خوب عمل کردند برخی حداقلی عمل کردند. ولی در چارچوب توافق در حال جلو رفتن هستیم. نسبت به بقیه تحریم ها گفتم اگر خواست ملت ایران چنین باشد و همه ارکان قدرت به یک اجماع ملی برسیم و رهبری هدایت این امر را برعهده بگیرد ما همه پشت سر رهبری خواهیم بود. این کار سخت است اما شدنی است اگر اراده همه ما باشد. چرا این را گفتم. چون تحریم غلط است، تحریم ظلمانه است. تحریم برخلاف اصول زندگی جوامع بشری است. تحریم به ضرر همه است.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره دادن آزادی های بیشتر به مردم گفت: مخالفان که باید باشند ما به آنها نیاز داریم. در جامعه ما افراد غایب نیست، انتخابات برای چیست؟ ما در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی نظرات یکسانی نداریم، 80 میلیون جمعیت با آزادی های مختلف هستیم. برخی ازادی ها جز دین و قانون اساسی ما است اما یکسری موارد است که نظرات واحد روی آنها نیست. انتخابات برای این است که مردم بگویند در چهارسال دیگر چه راهی را همه قبول کردیم. بحث 24 میلیونی که به من رای دادند نیست بحث این است که اکثریت قاطع مردم ایران راهی را انتخاب کردند. یعنی همه پذیرفتیم. باید برمبنای رای اکثریت جامعه اداره شود. البته به منافع اقلیت هم باید توجه شود.

اودرباره جوان تر کردن کابینه ادامه داد: ما نیاز به نیروی جوانتری برای اداره کشور داریم. ما در دولت یازدهم در یک شرایطی بودیم شاید کلمه بحران تعبیر درستی نباشد ولی شرایط سختی بود، تحریم بود، رشد منفی اقتصادی بود، خزانه ها و انبارها خالی بود. لازم بود از همه تجربه کشور استفاده کنیم. به ملت ایران بگویم برخی از این وزرایی که با من کار کردند دو سه بار از آنها خواهش کردم که قبول کردند. می گفتند سن ما تقاضا نمی کند ولی بخاطر تجربه ارزشمندی که می دانستم به کار کشور در این شرایط به درد ما می خورد خواهش کردم. الان شرایط ما تغییر کرده است. معتقدم نه در دولت بلکه سن مدیریت کشور باید جوانتر شود. به سازمان مدیریت برنامه ریزی گفتم سن مدیریت را 5 سال کاهش دهد. روز گذشته هم در هیات دولت به همه وزرا دو توصیه کردم.. به کار گرفتن جوانان و دومی به کار گیری بانوان. کابینه بعدی یک کم جوانتر خواهد شد.

از دروغ پردازی علیه 2030 نمیگذرم/به رهبری گزارش کذب دادند

حجت الاسلام حسن روحاني در ادامه نشست خبري خود پاسخ محکمي به کساني داد که در ايام انتخابات به استناد سند 2030 به تخريب دولت پرداختند. او گفت: راجع به سند 2030 وزراي علوم و خارجه و آموزش پرورش نامه اي به رهبري نوشتند و گفتند که ما تحفظ خودمان را از ابتدا حفظ کرده و گفته ايم هرچه که بر خلاف ارزشهاي ملي باشد به آن توجه نمي کنيم. علي الظاهر گزارش هايي به ايشان داده بودند که نگرانشان کرده بود. اما من در سخنراني‎هايم به ايشان اطمينان دادم و الان هم به مردم اين اطمينان را مي‎دهم که اصلا نگران خدشه دار شدن ارزشها نباشند.

او ادامه داد: فرهنگ و آموزش و پروش براي ما بسيار مهم است. حرف يک و دو نفر نيست و 11 ميليون جمعيت ما در حال آموزش هستند. بسيار متاسفم که کساني در اين انتخابات ازاين سند سوء استفاده کردند. من از تخريب و تهمت به خودم مي‎گذرم، خدا هم از گناهان ما مي گذرد، اما از اهانت به معلمان در قالب اعتراض به سند 2030 نمي گذرم. متاسفانه برخي به طلاب و مردم ما دروغ گفتند.

روحانی ادامه داد: من خودم طلبه بودم و در حوزه زندگي کرده ام و مي دانم در حوزه زندگي کردن يعني چي. برخي طلاب را تحريک کردند و به عنوان منادي اسلام به آنها بلندگو دادند تا به روستاها بروند و بگويند وادينا وا اسلاما! در حرم حضرت علي هم وقتي برق کشيدند يک نفر سخنراني کرد و گفت وا اسلاما که به اينجا سيم کشيدند! الان هم برخي به جاي سيم 2030 را بهانه کردند که کار زشتي کردند. خدا انشالله از گناهشان بگذرد و مردم هم بگذرند و معلمان ببخشندشان، اما من نمي گذرم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع رییس جمهور درباره حکم بر هم زدن امنيت عمومي و خسارت به اموال عمومي و حصر گفت: همه بايد در پي اجراي مقررات باشيم. قواي مختلف وظايف متفاوتي دارند. ما در چارچوب قانون اساسي عمل می کنیم. من نسبت به حقوق همه ايرانيان مسئولم. حتي ايرانيان خارج از کشور و در حد توانم هر کاري بتوانم براي احقاق حقوق ملت مي کنم. از طريق مکاتبه با رئيس قوه قضاييه و يا جلسات سران سه قوه. يکي از برنامه هاي من اجراي حقوق  شهروندي است و حق همه مردم محترم است.

والله بالله انقلاب با نشاط و شادی مخالف نیست!

او در ادامه این نشست خبری به سوالاتی درباره افزایش روابط با کشورهای آمریکای لاتین و سطح مطالبات مردم پاسخ داد.   او درباره افزایش سطح مطالبات عده ای از رییس جمهور گفت: اولویت من وعده هایی است که به مردم می دهم. این به معنای این نیست که از نظرات کاندیداها دیگر و مردم استفاده نکنیم. حتما باید از حرف های و برنامه های آن ها استفاده می کنیم. من خواهش می کنم که همه به منتخب ملت ایران کمک کنند تا بتوانیم کشور را با نشاط تر کنیم. من از ازهمه تفکرات می خواهم که نشاط را در کشور نهادینه کنیم. والله بالله انقلاب با نشاط و شادی مخالف نیست. بیایید همینطوری که در این هفته آخر با مردم رفتار کردیم در سال های آینده هم رفتار کنیم. همین مردم باید کشور و آینده را بسازند همینجور با مردم رفتار کنیم و به آن ها احترام بگذاریم. مردم مراقب دین و خانواده خودشان هستند و دلسوزند، مردم را باور کنیم.

او همچنین درباره گسترش روابط ایران و کشورهای آمریکای لاتین گفت: ما می خواهیم با همه کشورهای مختلف بر اساس منافع مختلف کار کنیم. در سفری که من به آمریکای لاتین داشته ام یک پتانسیل در کشور و مردم ونزوئلا دیدم. ما باید برنامه هایمان را ادامه بدهیم. تصمیم گیر مردم هستند و مردم ونزوئلا باید تصمیم بگیرند. در منطقه هم گفته ایم که بگذاریم ملت عراق و سوریه خودشان تصمیم بگیرند. اساس مردم سالاری بر این مبنا است و دولت ونزوئلا از بقیه ملت ها جدا نیست.

تا پایان سال 1400 فقر مطلق را ریشه‌کن می‌کنیم

روحانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرگزاری خبرآنلاین درباره اینکه چگونه قرار است ثبات را در منطقه ایجاد کنید و مبارزه با تروریسم را تا کجا قرار است ادامه دهید؟ گفت: تا آخر! تروریسم معضل بسیار بزرگی است. اولین دولتی که در این منطقه گرفتار تروریست ها بود ما بودیم. بیش از 17 هزار و پانصد نفر را تروریست ها کشتند، هیچ کسی مثل ما قربانی تروریسم نیست و هیچ کسی مثل ما تجربه مبارزه با تروریسم را ندارد. چرا؟ چون قدرت نفوذ در ایران را ندارند. دستگاه های اطلااعاتی ما تجربه بزرگی دارند و البته مردم ما در صحنه حضور دارند. وقتی مردم بیدار باشند تروریسم جایی برای ورود ندارند. باید هوشیاری را حفظ کنیم. تروریسم برای همه ما خطرناک است.

رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره ورود کالاهای چینی به کشور گفت: سیاست ما  تعامل با جهان است، ما راهی برای پیشرفت و صلح و ثبات داریم. اگر با آمریکایی ها مشکل داریم آمریکایی ها شروع کردند. آمریکایی ها یک سفارتخانه داشتند، گروه دیپلماتیکش فعال بودند، شرکت هایشان از ما نفت می خریدند، آنها شروع به دشمنی کردند. اگر آنها دشمنی نمی کردند ما با آنها مشکلی نداشتیم. ما با سیاست های دولت آمریکا مشکل داریم. امیدواریم راهی را انتخاب کند که به نفع خودش و جهان باشد و دست از خشونت علیه ملت ایران بردارد. درباره چین هم ما روابط خوبی با چین داشته و داریم. مردم ما نه با چین مخالفند نه با کالای چینی. کالای کم کیفیت مردم را آزار می‌دهد. برخی کالاها وارد کشور شده یا می شود مردم دنبال کالای باکیفیت هستند. با توانمند شدن تولید ملی ما از این مساله نحات پیدا خواهیم کرد و روابط ما از کالاهای مصرفی به سمت روابط استراتژیک خواهد رفت.

رییس جمهور در ادامه درباره راهکارهای عملی دولت آینده برای ارتقای 5 برابری درآمد افراد کم درآمد گفت: یک مقدار که درآمد نفتی بالاتر رفت این بحث را با گروه اقتصادی شروع کردیم و اینکه دریافتی افراد و دهک های پایین وضع شان خوب نیست بتوانند وضع بهتری داشته باشند. الان دریافتی همان 8 تا 10 میلیون سه برابر شده است. نسبت به سال گذشته. حتما این 5 برابرشدن اتفاق خواهد افتاد. اصلا بحث انتخابات هم نبود این کار را پیش بینی کرده بودیم و هدف مان این است که تا پایان 1400 فقر مطلق را ریشه کن خواهیم کرد.

از اتهام زنندگان شکايت نميکنم

رئيس جمهور در آخرين بخش نشست خبري امروزش گفت: از اتهاماتي که در مناظره‎ها به من زدند نزد خدا و مردم شکايت کردم. مردم با رايشان جوابشان را دادند و قصد ندارم شکايت قضايي کنم.

او در بخشي از اين مراسم از اينکه همه در انتخابات 96 با موسيقي صلح کردند، ياد کرد و به شوخي گفت: ما البته موسيقي سطح پايين را نمي پسنديم. اما برخي گفتند که آن هم خوب است ولي حالا به هر حال... (خنده).

روحانی درباره افزایش روابط ايران و آذربايجان گفت:  آذربايجان همسايه خوب ما است و ما روابط خوبي با هم داشتيم. در دولت يازدهم هم ملاقات و هم فکري خوبي با آقاي الهام علي اف داشتيم و برنامه هاي دوجانبه و سه جانبه با روسيه در باکو داشتيم که اجلاس بعدي آن در تهران خواهد بود. در زمينه حمل و نقل هم طرح بسيار مهمي داريم که راه آهن ما از آستارا و گرجستان به اروپا برسد. بخشي از سرمايه گذاري بر عهده ماست و بخشي هم با آذربايجان است. روابط ما با آذربايجان حتما راهبردي خواهد بود.

روحانی همچنین در پاسخ به این سوال که شما قائل به پيگرد قضايي آنها هستيد يا در دولت آشتي ملي اين اتهام زني‎ها به فراموشي سپرده مي شود؟، گفت: در مناظره ها مطالبي مطرح شده و مي شود و مطالبي نسبت به من عنوان شد که همانجا گفتم تهمت است. مردم هم قضاوت کردند. بهترين قاضي بعد از خدا مردم هستند و سومي قوه قضاييه است. شکايت من يک بار به خدا رفته و يک بار به مردم. قوه قضاييه هم که ...(خنده روحاني و حضار) من پيگيري قضايي نمي کنم.

رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به حمايت هنرمندان از شما و ورود مساله موسيقي به انتخابات اين دوره آيا وزيري از بدنه جامعه هنرمندان انتخاب مي کنيد؟ گفت: يکي از آثار انتخابات 96 اين بود که همه با موسيقي صلح کردند. ما البته موسيقي سطح پايين را نمي پسنديم. برخي گفتن آن هم خوب است ولي حالا به هر حال... (خنده). موسيقي و هنر براي مردم فرهنگ دوست ما مهم است و حتما دولت دوازدهم حمايت بيشتري از اصحاب فرهنگ خواهد کرد. در دولت يازدهم هم سينما و موسيقي فضاي بهتري پيدا کرد. در دولت دوازدهم هم همين مسير را ادامه مي دهيم. از حمايت اصحاب هنر و مشارکتشان در انتخابات  متشکرم.

او همچنین درباره برنامه دولت دوازدهم براي زنان گفت: در دولت يازدهم براي اشتغال جوانان و ايجاد فرصت براي زنان تلاش هايي شد. خانم ها در اين 40 سال بسياري از فضاهاي لازم را تصرف کرده اند و در حوزه اجتماعي و سياسي و علمي حضور پررنگ زنان را شاهديم. قبل از دولت يازدهم خانم ها مشاغلي را از دست دادند و 860 هزار شغل از دستشان رفت و بيکار شدند اما در دولت يازدهم 750 هزار شغل براي زنان ايجاد شد. اين وظيفه شرعي ما براي خانم ها بود و ما نخواستيم آنها را محروم کنيم. حتي سفير زن و بخشدارو معاون رئيس جمهور خانم برگزيديم. اين راه را ادامه مي دهيم. اين تفکر که مرد بالاتر از زن است و کار را بهتر از زن مي تواند انجام دهد را قبول نداريم. البته خلقت ويژگي هايي را براي زنان و مردان قرار داده اما مقام زنان از مردان کمتر نيست. اما حبس زنان با قوانين شرعي و قانوني سازگار نيست.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دولت براي حل مساله تروريسم بين المللي در سوريه، گفت: از ابتداي دولت يازدهم اعلام کرديم که راه حل سوريه راه نظامي نيست، بلکه سياسي است. در اين زمينه قدم هاي خوبي برداشتيم. خوشحاليم که با سوريه و ترکه داريم تلاش مي کنيم. اميدوارم با ايجاد آرامش در سوريه مردم اين کشور در صلح و آرامش زندگي کنند.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره رفع تحريم هاي فراهسته اي مثل تحريم هاي بانکي از سوي آمريکايي گفت: اولا اگر طرف مقابل نخواهد برجام را اجرا کند و آن را نقض کند و تخلف کند ما حتما به آن پاسخ مي دهيم و معلوم است که چه کار مي خواهيم بکنيم. البته ما آغاز کننده نقض برجام نخواهيم بود اما هيچ اقدامي از جانب طرف مقابل را هم بي جواب نمي گذاريم. آمريکايي ها هم علي رغم شعارهايشان تحريم هاي هسته اي را لغو کردند.  البته ما هنوز مشکلاتي داشته وداريم و در حال حل آن هستيم. برخي مسائل به روال مطلوب ما برنگشته. نسبت به بقيه تحريم ها ما هرچه که خواست و دستور رهبر باشد، انجام مي دهيم.

رییس جمهور در ادامه درباره برنامه دولت دوازدهم براي گسترش روابط با کشورهاي همسايه و عربي گفت: خواست ما توسعه روابط است. دلمان مي خواهد بحرين هم به افکار عمومي کشورش احترام بگذارد و امنيت به آنجا هم برگردد. روابط عمان و کويت با ما خوب است و از بقيه کشورها هم مي خواهيم همين راه را در پيش بگيرند. امسال عربستان هم قدم خوبي براي حل مساله حج برداشت که مي تواند مشکلات را به تدريج حل کند. اميدواريم با دنياي اسلام روابط نزديکري داشته باشيم چون اين روابط به نفع آنان و کل کشورهاي منطقه خواهد بود. منطقه بدون ايران به ثبات و امنيت کامل نمي رسد.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =