گفتمان پذیرفته شده حسن روحانی

اقتصاد بر خط نوشت،انتخابات شگفت انگیز ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت 1396 که به استمرار دولت جناب دکتر حسن روحانی ، مرد اعتدال و تدبیر ایران انجامید ، حاوی نکات رفتاری بسیار مهمی است که برای هر دو تفکر غالب در رقابتهای انتخاباتی بسیار دارای اهمیت است:

نكته اول : در اين انتخابات مرزهاي اخلاق و حرمتداري در انتخابات از سوي برخي كانديداها كه آغاز گر پرخاش و طراح الفاظ و اعداد نيز بودند در نورديده شد ونشان داد كه حفظ آداب و سنن يك ملت و نيز حرمت داري در عرصه كسب قدرت مشروع يكي از مولفه هاي قدرتمند ، اثر گذار و البته نانوشته عرصه انتخاب مردم است. شايد مردم هر يك به تنهايي نتوانند اصول اخلاقي حاكم بر رفتار انتخاباتي خود را توضيح دهند ، ولي قطعا وجود يك قضاوت رفتاري - اخلاقي غالب در ميان راي دهندگان موجب پيروزي فرد منتخب گرديده است.
نكته دوم : بيشترين وعده هاي معيشتي و رفاه اجتماعي در اين انتخابات از سوي كانديداهاي جناح رقيب رييس جمهور مستقر و البته منتخب به مردم داده شد. وضعيت مردم در حوزه معيشت و نيز وضعيت كسب و كار در جامعه ايران در حد مطلوبي نيست. ولي اينكه چرا اكثريت مردم راي دهنده به وعده هاي شيرين و اميدهاي داده شده در بهبود وضعيت معيشتي و افزايش مقدار پرداخت يارانه ها روي خوش نشان ندادند نكته اي است كه بيانگر تغيير رفتار مهم راي دهندگان ايراني است. اين تغيير رفتار از شيوه تفكر و عمل "احساسي " به شيوه تفكر " تحليل گرايانه " تغيير يافته است.
اينكه وعده افزايش يارانه تا سه برابر از سوي مردم جدي گرفته نميشود و به واسطه آن به سبد راي پيشنهاد دهندگان به اندازه كافي راي ريخته نميشود ، بيانگر" تحليل گر شدن" راي دهندگان و يا افزايش دانش سياسي عملي آنهاست. در اين رابطه بزرگان بسياري هميشه گوشزد كرد ه اند كه تمرين دموكراسي در شيوه هاي انتخابي هميشه منجر به نتايج بهتر و نيز عملگرا تر شدن كانديداها خواهد شد.
نكته سوم : نكته ديگر داراي اهميت توجه راي دهندگان به واجد يا فاقد برنامه بودن كانديداها براي حل مشكلات كشور بود.گرچه وقت بسياري از زمان مناظره ها به اتهام زني يا دفاع از اتهام فساد مالي ميگذشت ولي در اين گيرو دار ادعاي برنامه داشتن براي حل مشكلات كشور از سوي رقيبان رييس جمهور مستقر در تفكر مقابل چندان جدي گرفته نشد. به ديگر سخن كلي گويي در ارائه برنامه توسط كانديداهاي تفكر مقابل رييس جمهور مستقر موجب عدم توجه راي دهندگان به سوي ادعاي آنان شد.
نكته چهارم : تفاوت قدرت بسيج اجتماعي از طبقات مختلف و نخبگان هر طبقه يا گروه اجتماعي توسط دو تفكر رقيب بسيار واضح و چشم گير بود. در يك سو حاميان دولت مستقر در عين بيان گلايه از وضعيت كشور به حمايت از دولت مستقر پرداختند در حاليكه تفكر مقابل به طور اخص طبقه هميشه وفادار خود را بسيج نمود ولي از بسيج ساير طبقات اجتماعي تا اندازه اي بازماند. حركت آخر در جلب هنرمندان به كمپين تفكر باز ما نده از رقابتها نشان داد كه مشاوران ذيربط در ايجاد ارتباط كمپين با طبقات اجتماعي و ليدرهاي آنها تحليل درستي نداشته اند و البته با يك انتخاب تقريبا نادرست در حقيقت بخشي از آراي خود را دچار تزلزل و ريزش كرد.نكته مهم اين واقعيت روي داده اينست كه با هر طبقه اجتماعي بايد با زبان خودش سخن گفت واگر از زبان تصنعي براي سخن گفتن با هر طبقه اجتماعي استفاده شود نتيجه معكوسي خواهد داد. به عبارات ديگر بايد به حدود اخلاقي جامعه و نيز هنجارهاي آن كاملا وفادار بود و در كنار آن نخبگان هر طبقه اجتماعي را ساده انگارانه تحليل يا تجليل نكرد.
نكته پنجم : نكته مهم در اين رقابتها " ترامپيزاسيون " در روند ادعاهاي برخي از كانديداهاي تفكر رقيب بود. به عبارت روشنتر جناح رقيب ؛ دولت مستقر را به تمامي نا لايق دانست و خدماتش را ناديده گرفت و فقط به سياه نمايي يا بزرگ نمايي كاستيها پرداخت ودر كنار آن با آن بزرگ سازي مشكلات به يكباره خود را حلال آن مشكلات بزرگ معرفي كرد. وجدان بيدار اجتماع ناخودآگاه به بي صداقتي يا اغراق در مشكلات و نيز بزرگ نمايي قدرت خود ؛ واكنش منفي نشان ميدهد.
نكته ششم : آرامش و احساس امنيت كامل براي راي دهندگان در حاليكه در دور و بر كشور مناطق مختلفي در آتش جنگ يا تروريسم مي سوزند يكي از نكات بارز در انتخابات 1396 بود. بي شك اين امنيت پايدار و شگفت انگيز نتيجه قاطع اقتدار نيروهاي نظامي و انتظامي و امنيتي كشور است و از اين بابت؛ هر يك از ايرانيان بايد بر خود ببالند كه در شرايطي كه بسياري از بدخواهان كشور آرزوي اختلال در بزرگترين رويداد اجتماعي كشور را داشتند كوچكترين مشكل امنيتي در برگزاري انتخابات كشور ديده نشد والبته هر دوتفكر موجود و رقيب كشور قطعا بر اين موضوع مشتركا اذعان دارند.
نكته هفتم : قطعا برگزيده شدن جناب دكتر حسن روحاني نتيجه پذيرش گفتمان ايشان از ديدگاه راي دهندگان است. اين نكته اصلي براي بازمانده اصلي از رقابت ها ست و مفهوم نهايي آن اينست كه براي پيروز بودن بايد گفتمان مورد پذيرش جامعه را پذيرفت يا با آن تعامل داشت.به عبارت ديگر اگر يك چهار چوب يا پارادايم فكري موجب عدم توفيق ميشود آن پارادايم بر پاردايم موجود اجتماعي تطابق ندارد و مورد پذيرش اجتماعي قرار نمي گيرد.
بنابراين بازسازي يا باز تعريف پارادايم هر نوع تفكر يكي از راه هاي قدم نهادن در عرصه موفقيت در كارزارهاي انتخاباتي است.
نكته هشتم : بيشترين آرزوي راي دهندگان ، توفيق دولت در بهبود معيشت مردم است . ملت ايران با برگزيدن جناب دكتر حسن روحاني نشان داد كه دستيابي دولت مستقر به موفقيت هاي بزرگ برجام ؛ دستاوردهاي مهار تورم و افزايش صادرات نفت را پذيرفته است و براي بهبود معيشت خود دولت مستقر را دوباره شايسته دانسته است .اميد است دولتمردان به اين نكته مهم و اين اعتماد بزرگ ارج نهند و براي بهبود اوضاع كسب و كار و معيشتي مردم همت دوچندان داشته باشند.

 

46

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =