ساختمان فعلی انتقال خون کردستان، پاسخگوی خدمات نوین و رشد سازمان نیست

مدیرکل انتقال خون کردستان ساختمان فعلی این مرکز را برای ارائه خدمات نوین، نامناسب دانست و گفت: این ساختمان پاسخگوی رشد و توسعه سازمان نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، محمدسعید کریمیان افزود: در سال 1389 در دور دوم سفر ریاست جمهوری به کردستان توسط وزیر بهداشت وقت، کلنگ احداث ساختمان فنی انتقال خون کردستان واقع در بلوار شهدای نیروی انتظامی بر زمین زده شد؛ اما به دلیل نبود بودجه استانی، در عمل، تا مرداد 95 پروژه کمتر از پنج درصد پیشرفت داشت و تاکنون نیز در مجموع کمتر از 45 درصد پیشرفت حاصل شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز عملیات احداث با وجود پیگیری های فراوان متوقف شده و توسعه انتقال خون استان را با چالش جدی مواجه ساخته است.
کریمیان گفت: بر اساس استاندارد های جهانی انتقال خون، بخش اهداکنندگان باید از بخش های تولید و آزمایشگاه ها جدا بوده و فرآیند به صورت خط تولید بدون تداخل با دیگر بخش ها انجام شود که فضای قدیمی و غیر استاندارد فعلی فاقد این استاندارد است.
او ادامه داد: همچنین فضا باید کاملا بسته و مجهز به سیستم های تهویه مدرن و مناسب باشد و اتاق بندی و پارتیشن بندی نیز مطابق با اصول بهینه تولید انجام شود که در شرایط فعلی غیر ممکن است.
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه تا حد مقدور برای شبیه سازی و استاندارد سازی تلاش شده تا کمترین میزان انحراف را شاهد باشیم افزود: از طرف دیگر فضای محدود فعلی مانعی برای افزایش تخت های خونگیری، ارائه خدمات نوین، افزودن بخش های جدید و تجهیزات بیشتر شده است.
کریمیان با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی شبکه خون رسان کشور به کمک استان های بحران زده خواهد آمد اضافه کرد: بر این باور هستیم که زیر ساخت های مقابله با بحران انتقال خون استان، ناکافی است.
او با بیان اینکه ساختمان های مقاوم به زلزله، در اختیار گیری خودروهای یخچالدار و فریزردار برای انتقال محتویات سردخانه ها و حجم بالای حمل و نقل از ضروریات انتقال خون در شرایط بحرانی است افزود: متاسفانه انتقال خون کردستان از چنین توانمندی بی بهره است.
او اظهار کرد: در شهرستان سقز در سال 90 ساختمانی در چهار طبقه به بهره برداری رسید و مرکز ثابت اهدای خون شهرستان سقز هم اکنون فعال و میزبان اهداکنندگان خون است.

** بودجه سازمان در چهار سال اخیر روند رو به رشدی را داشته است
کریمیان با بیان اینکه میزان بودجه عمرانی اداره کل کفاف تامین زیرساخت های لازم را نمی دهد و بودجه استان نیز برای تمامی فعالیت های توسعه ای انتقال خون کافی نیست اضافه کرد: با این وجود بودجه سازمان در چهار سال اخیر روند رو به رشدی را داشته است.
وی گفت: در سال های اخیر با برداشته شدن تحریم های ظالمانه علیه ایران تجهیزاتی نظیر سانتریفیوژ و همواسکیل های شرکت های معتبر اروپایی در انتقال خون کردستان مستقر شد و همه کیت های آزمایشگاهی و کیسه های خون از معتبرترین شرکت های دنیا خریداری و استفاده می شود.
کریمیان ادامه داد: امیدواریم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بتواند با ارسال متمم بودجه و تامین نیازهای مالی اداره کل، همراهی بیشتری با انتقال خون کردستان داشته باشد.
وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون هیچگاه خونی را دریافت نخواهد کرد مگر این که بیماری چشم انتظار یا ذخایر خون استان کمتر از حد مجاز باشد افزود: بر این اساس با میزبانی از اهداکنندگان خون در شهرستان های سنندج و سقز که مراکز انتقال خون به صورت استاندارد وجود دارد فرآورده های مورد نیاز 18 بیمارستان استان تامین می شود.
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه از لحاظ فرآورده های خونی کمبودی وجود ندارد اضافه کرد: برای رفاه حال اهداکنندگان و فراهم سازی بستری برای مشارکت در این امر اجتماعی و در صورت همراهی فرمانداران، برخی از شهرستان های استان در آینده ای نزدیک، تحت پوشش تیم و اکیپ های سیار اهدای خون قرار خواهند گرفت.
کریمیان به خدمات این سازمان به مراکز درمانی کردستان اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته 21 هزار و 558 واحد گلبول قرمر فشرده شده، 9 هزار و 528 واحد پلاسمای تازه منجمد شده و 12 هزار و 394 واحد پلاکت در بین 16 مرکز درمانی استان توزیع شده است.

** انتقال خون کردستان در سال 95، موفقیت های بسیاری خوبی داشت
مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: این سازمان در سال 94 موفق به افزایش 65 درصدی منابع انسانی خود شد و ضعف قدیمی کمبود منابع انسانی را برطرف کرد.
به گفته کریمیان، کسب رتبه های متوالی برتر کشوری در حوزه روابط عمومی، میزبانی ممیزین معتبرترین شرکت تولید کننده دارو اروپا و تاییدیه ارسال پلاسما به آلمان، از جمله موفقیت های این انتقال خون استان در سال 95 بوده است.
وی افزود: تاکنون پنج هزار و 668 واحد پلاسما به آلمان ارسال شده و یک هزار و 72 واحد نیز جعبه بندی شده و آماده ارسال است.
او گفت: تاسیس اولین مرکز علمی کاربردی طب انتقال خون کشور، کسب رتبه های برتر در وصول مطالبات از بیمه ها و مراکز درمانی در طرح ارزش گذاری خدمات انتقال خون، تعمیم نظام مراقبت از خون به همه مراکز درمانی استان، کسب رتبه کشوری سالمترین منابع خونی کشور و بیشترین رشد درصد اهداکنندگان مستمر خون برای اولین بار در ایران، افزایش رشد میزان اهدای خون در سه سال پیاپی 93، 94 و 95، کسب مجوز و آغاز به کار واحد اخذ نمونه های سلول های بنیادی خون در سال 95 از دیگر موفقیت های این اداره کل بوده است.

** سال گذشته، 203 واحد پلاکت به استان های همجوار ارسال شده است
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه برای توزیع خون در بین مراکز درمانی کشور، شبکه خونرسان تشکیل شده و انتقال خون کردستان نیز عضوی از شبکه است اضافه کرد: انتقال خون استان، سال گذشته 203 واحد پلاکت را به استان های همجوار ارسال کرده و در شرایط اورژانسی نیز از انتقال خون استان های کرمانشاه و همدان، پذیرنده فرآورده های خون بوده است.
کریمیان نگاه انتقال خون به بیماران را نگاهی ملی عنوان کرد و افزود: پایگاه های انتقال خون در هر شرایطی، آماده یاری رساندن به همه بیماران کشور است؛ البته باید تاکید کرد که خون به هیچ عنوان از کشور خارج نخواهد شد و بر اساس اولویت، ابتدا در استان و مازاد آن در سایر استان ها مصرف می شود.
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه این مرکز در تلاش است تا حجم ذخایر خونی برای همه گروه های خونی ثابت بماند گفت: بر اساس ظرفیت سردخانه های انتقال خون استان، ذخایر 9 روز در تمامی گروه های خونی وجود دارد.
کریمیان اضافه کرد: البته این ذخایر شامل فرآورده های گلبول قرمز فشرده و کم لوکسیت است؛ چرا که به دلیل عمر کم فرآورده های پلاکتی، این محصول را می توان تا پنج روز ذخیره کرد و به این دلیل انتقال خون در تمامی ایام سال میزبان اهداکنندگان است.

** ایجاد تعادل میان کمیت و کیفیت از اهداف انتقال خون کردستان است
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه این مرکز به خودکفایی در اهدای خون رسیده است افزود: ایجاد تعادل میان کیفیت و کمیت از اهداف انتقال خون کردستان است.
کریمیان، جذب اهداکنندگان سالم بیشتر و احداث مراکز جامع اهدای خون را از جمله برنامه های این سازمان عنوان کرد و گفت: این مراکز اهدا کننده می توانند اهدای سلول های بنیادی، پلاسما، اهدای پلاکت و یا اهدای خون کامل و گلبول های قرمز خون را تجربه کنند.
وی انتقال خون را سازمانی دولتی با ماهیتی عام المنفعه و انسان دوستانه خواند و افزود: از تمامی خیرین استان کردستان درخواست می کنیم با همت مضاعف و همدلی با بیماران استان، اداره کل انتقال خون را در راستای ارائه خدمات بهتر یاری دهند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =