چپ‌دست‌ها واقعا نابغه‌اند؟/ تحقیقی درباره مهارت در ریاضی

بسیاری معتقدند که چپ‌دست‌ها افرادی نابغه‌اند، و این باور تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارد، زیرا بسیاری از نوابغ تاریخ، مانند داوینچی، مارک تواین، موتزارت، مری کوری،‌تسلا و ارسطو چپ دست بوده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ساینس الرت،اين روند در تاريخ معاصر نيز تغييري نكرده‌است، باراك اوباما، بيل‌گيتس،‌و ليونل مسي جزو افراد مشهوري هستند كه در خانواده چپ‌دست‌ها حضور دارند، اما آيا اين باور واقعا حقيقت دارد؟

براساس نتايج مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه ليورپول درباره چپ دست بودن و مهارت در ریاضیات انجام شده‌است،‌ افراد چپ دست در تجزیه و تحلیل مفاهیم ریاضی عملکرد بهتری دارند.

تخمین زده می شود بین 10 تا 13.5 درصد از جمعیت جهان راست دست‌نيستند؛ اگرچه تعداد كمي از این افراد مهارت استفاده از دو دست را دارند اما بيشتر آنها چپ دست هستند. از آنجايي كه چپ دست بودن نمایشی از عملکرد مغز به شمار مي‌رود، با شناخت در ارتباط است.

آنهایی که چپ دست هستند نیم کره سمت راست مغزشان توسعه یافته‌تر است. این بخش از مغز به فرآیندهایی نظیر استدلال فضایی اختصاص دارد.

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد بافت سلول عصبی رابط میان دو نیم کره مغز در افراد چپ دست بزرگتر از افراد راست دست است. این بدان معناست که برخی از افراد چپ دست ارتباط بهتری میان دو نیم کره مغزشان برقرار است و به همین دلیل پردازش اطلاعات در مرکز فرماندهی بدنشان با قدرت بیشتری انجام می شود.

اما اینکه چرا اکثر افراد چپ دست قدرت پردازش مغزی بهتری دارند هنوز به درستی مشخص نیست. یک نظریه می گوید زندگی در دنیای که برای راست دستها طراحی شده، چپ دستها را مجبور به استفاده از هر دو دست کرده که این نتیجه ای جز افزایش ارتباط میان دو نیم کره مغز ندارد.

اولويت دست و رياضيات
ارتباط ميان اولويت دست و مهارت در رياضي همواره مورد توجه محققان قرار داشته‌است. براي بيش از 30 سال مطالعات اوليه نشان مي‌دادند چپ‌دست بودن با مهارت ذاتي در رياضي ارتباط دارند. اين مطالعات ثابت كرده‌بودند كه چپ‌دست بودن در ميان دانش‌آموزاني كه در نابغه رياضي هستند بيشتر از ديگر دانش‌آموزان است. با اين‌همه فرضيه اينكه چپ‌دست بودن شاخصي براي تعيين نبوغ افراد است، به تازگي مورد ترديد و حتي انكار قرار گرفته‌ بود.

با اين‌همه در جديد‌ترين مطالعه‌اي كه روي 2300 دانش‌آموز دبيرستاني انجام گرفت محققان دانشگاه ليورپول دريافتند چپ‌دست‌ها در حل مسائل رياضي عملكرد بهتري از ديگر دانش‌آموزان دارند و علاوه بر اين دانش‌آموزاني كه تنها اولويت آنها دست راست است، يعني در انجام هركاري تنها از دست راست استفاده مي‌كنند،‌ نسبت به افراد چپ‌دست يا آنهايي كه از هر دو دست استفاده مي‌كنند عملكرد رياضياتي ضعيف‌تري از خود نشان مي‌دهند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =