«خبرجنوب» نوشت: مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس از برگزاری اولین دپارتمان گوهرتراشی برای خواهران خبر داد و گفت: این دوره آموزشی در قالب 348 ساعت آموزشی در دو رشته گوهرتراشی و ساخت جواهرات برای خواهران در حال برگزاری است.

حشمت كوشكي بيان داشت: بر اساس كارگروه مشترك گوهرسنگها كه در استانداري برگزار شد، تدوين سند احيا و توسعه گوهر سنگ در استان در دستور كار قرار گرفت و در اين راستا كارگروه تخصصي گوهر سنگ ها تشكيل شد.
وي با اشاره به اين كه از حدود 60 سال قبل سنگ قيمتي فيروزه در فارس تراش ميخورده و به كشورهاي عربي صادر ميشده است، اظهار داشت: توجه به گوهرسنگها، بستر مناسبي را براي اشتغالزايي در استان فارس فراهم مي كند چرا كه ارزش افزوده يك سنگ خام پس از تراش حدود 50 برابر مي شود، از اين رو توجه به اين رشته توجيه اقتصادي دارد و به اشتغالزايي كمك مي كند. كوشكي با بيان اين كه گوهرسنگ ها شامل سنگ هاي تزئيني همچون عقيق و سنگ هاي قيمتي همچون فيروزه مي شود كه به عنوان نگين زيورآلات استفاده مي شود، افزود: به دليل وجود گردشگران داخلي و خارجي و همچنين برخورداري از معادن غني در صنعت گوهرسنگ ها از جمله معدن عقيق بوانات و ني ريز و همچنين بهره مندي از نيروهاي تحصيلكرده و متقاضي آموزش در رشته گوهرسنگ ها، اولين دپارتمان گوهرتراشي توسط اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان فارس براي بانوان راه اندازي شده است. همچنين به دليل افزايش بازار بين المللي رو به رشد صنعت گوهرشناسي و سنگ هاي تزئيني و اشتغالزايي در اين رشته براي متقاضيان، بر آن شديم كه اولين دپارتمان گوهر تراشي در مركز آموزش فني و حرفهاي حضرت فاطمه (س) شيراز دائر شود.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان فارس بيان داشت: اين رشته در قالب دو كلاس آموزشي گوهرشناسي شامل سه رشته تراش ساده، تراش فست (ريزه وجه) و حكاكي (نقش برجسته) و كلاس ساخت جواهرات شامل رشته ركاب و آويز ميشود كه پس از پايان دوره آموزشي و برگزاري آزمون اداره كل آموزش فني و حرفه اي با ارائه گواهينامه با كد بين المللي به صورت رايگان برگزار مي شود.
كوشكي، دليل برگزاري اين دوره آموزشي ويژه بانوان را دقت بالاي خانمها اعلام كرد و گفت: بيشترين متقاضيان برگزاري اين دوره آموزشي از خواهران هستند.
وي افزود: در حال حاضر 19 نفر از بانوان در رشته گوهرتراشي و 16 نفر نيز در رشته جواهرات با مدارك دانشگاهي رشته هاي هنر، صنايع دستي و زمين شناسي در حال گذراندن دوره آموزشي هستند. ضمن آنكه تا پايان سال جاري نيز در 5 شهرستان استان فارس، دوره آموزشي گوهرتراشي براي خواهران برگزار ميشود.
كوشكي با اشاره به اين كه اولين مسابقات ملي گوهرتراشي آزاد در ارديبهشت ماه سال جاري با حضور 22 استان كشور در فارس برگزار شد، گفت: فارس در اين دوره از مسابقات، رتبه دوم را در كشور كسب كرد و ما به دنبال تشكيل انجمن گوهرسنگ هاي ايران در راستاي تقويت رشته گوهرتراشي هستيم.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان فارس درخصوص ارائه تسهيلاتي براي آن دسته از افرادي كه در دوره آموزشي گوهرتراشي شركت كردند، گفت: هنوز تسهيلاتي براي اين افراد درنظر گرفته نشده است.
وي بيان داشت: افرادي كه بيكار و علاقمند به رشته گوهرشناسي هستند مي توانند با شركت در اين دوره آموزشي، بستر مناسبي براي اشتغال خود فراهم كنند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =