رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور گفت: آرتمیا اورمیانا یکی از نمونه های شاخص در جهان به شمار می رود.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، یوسفعلی اسدپور ظهر امروز در جمع خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت آرتمیا در حوضه دریاچه ارومیه گفت: تا زمان رسیدن دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک، پرورش آرتمیا در خارج از بستر دریاچه ارومیه انجام می گیرد.

دریاچه ارومیه دومین زیستگاه آرتمیا در جهان است
اسدپور گفت: مرکز تحقیقات آرتمیا کشور در ارومیه، یک مرکز تحقیقات ملی است که بحث تحقیقات ، پژوهش ، آموزش و ترویج این علم را هدایت میکند.
وی افزود: این مرکز از سال ۱۳۷۰ و در قالب یک واحد تحقیقاتی راه اندازی و در سال ۱۳۷۹ بعنوان مرکز تحقیقات آرتمیا کشور شروع بع فعالیت های کشوری و بین المللی کرد و هم اکنون بیش از ۱۵ طرح تحقیقاتی کاربردی با تاثیرگذاری منطقه ای و کشوری در بحث آرتمیا و آبزیان در حال انجام است.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه دریاچه ارومیه دومین زیستگاه آرتمیا در جهان است، گونه آرتمیا اوتمیا بعنوان گونه ای شاخص در جهان مطرح است.
اسدپور گفت: هم اکنون در سطحی بیش از ۵۰۰هکتار در کشور، این گونه جانوری تکثیر و بحث های آموزش، انتقال یافته های علمی و دانش فنی درحال انجام است.
وی افزود: مرکز ارومیه در راستای توسعه آرتمیا بعنوان کشت جایگزین در وضعیت فعلی دریاچه ارومیه است.

وی اضافه کرد: در آب های شور که هیچ استفاده از کشاورزی و شرب ندارد مورد استفاده آرتمیا قرار می گیرد ولی آرتمیا امکان زیست در شوری حداکثر ۲۲۰ گرم در لیتر است ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه بدلیل افزایش دما و کاهش بارندگی به ۳۶۵ گرم بر لیتر رسیده است و امکان حیات برای این گونه جانوری وجود ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور تصریح کرد: آرتمیا با تولیدی در حدود ۳۰ تا ۵۰ تن در سال یکی از مولفه های اشتغال و تولید است که میتواند با برطرف کردن نیاز داخل کشور، از ورود محصول بی نیاز و ارزآوری داشته باشد.
وی افزود: احداث بانک سیست و ژن آرتمیا از دیگر طرح های دیگر این مرکز است که با هدف حفظ ذخایر ژنتیکی و تحقیقاتی شروع و ادامه می یابد و با این کار امکان ذخیره ژنتیکی آرتمیاهای کشور و دیگر کشورهای منطقه را خواهیم داشت.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور تصریح کرد: قبل از آغاز وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه، این مرکز، بعنوان مرکز رفرنس آرتمیا در آسیای میانه و غرب آسیا فعالیت داشت که نزدیک به ۲۴ کشور براساس مصوبه سازمان FAO همکاری داشتند ولی بعد از شروع خشکسالی دریاچه، نه تنها این موقعیت از بین رفت بلکه کنفرانس بین المللی نیز که قراربود در سال ۹۵ برگزار شود لغو شد.

توسعه صنعت آبزی پروری با کاهش مصرف آب
اسدپور گفت:از طرح های دیگر این مرکز توسعه صنعت آبزی پروری است که میتوان در منابع آبی نظیر سد ارس، سد حسنلو و ... و یا تولید و پرورش انواع ماهی در قفس ایجاد اشتغال کند.
وی اضافه کرد: بحث مکانیزاسیون کارگاه های تکثیر و پرورش ماهیان حاشیه حوضه دریاچه ارومیه با هدف کاهش ۵ درصدی مصرف آب برای تولید فعلی از دیگر طرح های مرکز است که در صورت تامین اعتبار در یک فاز ۵ ساله، میتوان با نیمی از حجم آب مورد نیاز، تولید فعلی را داشته باشیم.
اسدپور گفت: برای این کار هم‌اکنون، دوره های آموزشی شروع شده و بعد از تامین اعتبار مورد نیاز، در ۲۶ کارگاه حاشیه غربی و شرقی دریاچه ارومیه بصورت کامل آغاز شود.
وی افزود: توسعه صنعت آبزی پروری در قفس نیز از دیگر طرح هاست که در حوضه اقتصاد مقاومتی در ۶ منبع ارس یک و ارس ۲، دریگ، سد دیگاج، حسنلو و سد ماکو در حال تحقیق و پژوهش است.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور تصریح کرد: طرح بازسازی و احیای ذخایر جلبک های وابسته آرتمیا نیز بصورت پایلوت در زیستگاه های نیمه طبیعی حاشیه دریاچه ارومیه آغاز شده که در صورت تامین اعتبار در ۳ واحد ۵۰ هکتاری برای ۵ سال آینده برنامه ریزی شده است.

تولید ۷ یافته علمی در مرکز تحقیقات آرتمیای کشور
اسدپور گفت: در سال ۹۵، ۱۲ طرح تحقیقاتی کاربردی با تاثیرگذاری منطقه ای و ملی در مرکز اجرا و به اتمام رسیده که در این راستا ۸۵ میلیون تومان از محل اعتبارات پژوهشی سازمان جهاد کشاورزی استان و محل قراردهای بخش خصوصی بوده و منجر به تولید ۷ یافته علمی، ۱۵ مقاله علمی پژوهشی کشوری و بین المللی، ۵ یافته ترویجی و ۳ دست آورد علمی قابل تجاری سازی یه بخش خصوصی و تولید تعداد محتوای آموزشی کتابی هندبوک و منابع آموزشی شده است.
وی افزود: این مرکز برای ستاد احیای دریاچه ارومیه و در راستای مشکلات دریاچه ارومیه ۵ طرح تحقیقاتی شاخص با تاثیرگزاری کوتاه،میان و بلند مدت تنظیم و ارائه نموده است که برای این طرح ها بودجه ۲۰ میلیارد تومانی پیش بینی شده است.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا تصریح کرد: توسعه و تکمیل بانک سیست و ژن، بازسازی و احیای دریاچه ارومیه در فاز اول ۵۰ هکتار در حاشیه دریاچه بعنوان زیستگاه طبیعی،پایش و تحقیقات مرتب سالیانه آرتمیا و سایر تنوع زیستی در دریاچه،احداث پایلوت تکثیر و پرورش انبوه آرتمیا بعنوان کشت جایگزین در حاشیه دریاچه با نگاه ترویج و اجرای طرح مکانیزاسیون بمنظور صرفه جویی ۵۰۰میلیون متر مکعبی آب در حوضه دریاچه نیز پیش بینی شده است.

هر کیلوگرم آرتمیا تا ۳۰۰ دلار تجارت می شود
اسدپور با اشاره به تجارت پرسود آرتمیا گفت: در دنیا عمدتا ۶ گونه و اساسا ۳ گونه آرتمیا تکثیر و پرورش میشود که گونه ایرانی اورمیانا، گونه آمریکایی کانا و یک گونه چینی هستند که گونه اورمیانا از نمونه های شاخص در جهان به شمار می رود.
وی افزود: برای توسعه آرتمیا ۳ طرح تحقیقاتی خارج از استان در دریاچه نمک قم، استان هرمزگان و فارس (مهارلو ، طشت، بختگان) در حال انجام است.
وی اضافه کرد: نیاز مصرف آرتمیا در کشور حدود ۵۰ تن برای صنعت آبزی پروری است که امروزه بدلیل مشکلات ایجاد شده در دریاچه ارومیه برخی تجار در حال واردات نمونه کم مرغوب چینی هستند درحالی که قبلا دریاچه ارومیه بعنوان مرکز صادرات آرتمیا محسوب می شد و سالی در حدود ۱۰۰ تن به خارج از کشور صادر می کرد.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور تصریح کرد: پرورش و تکثیر آرتمیا زمینه اشتغال ۵ نفر را بصورت مستقیم و غیرمستقیم در هر هکتار ایجاد می کند و بعد از تکثیر برای هر کیلوگرم با توجه به کیفیتش تا ۳۰۰ دلار بفروش می رسد.

نیاز آرتمیا به پایین آمدن غلظت شوری دریاچه ارومیه
یوسفعلی اسپور با اشاره به افزایش غلظت نمک در دریاچه ارومیه گفت: براساس پایش این مرکز طی ۳ ماهه ۹۶، بعد از سیلاب و ورود آب، شاهد ۳ عدد تخم آرتمیا در هر ۱۰ لیتر آب دریاچه ارومیه بودیم که متاسفانه با افزایش دما و کاهش بارندگی غلظت شوری دریاچه ارومیه به حالت فوق اشباع و در حدود ۳۶۵ گرم در لیتر رسیده و شاهد از بین رفتن این میزان آرتمیا شده است.
وی افزود: وضعیت عادی و مناسبت برای آرتمیا وجود غلظتی در حدود ۱۰۰ تا ۲۲۰ گرم در لیتر است که ۹ سال قبل چنین وضعیتی در دریاچه ارومیه شاهد بودیم.

قرمزی دریاچه ارومیه بخاطر رشد جلبک های دونالیلا سالینا


یوسفعلی اسدپور در مورد چرایی قرمز شدن گاه و بی گاه دریاچه ارومیه گفت: میزان جلبک های سبز رنگ با نام علمی " دونالیلا ویریدیس " ۹۵۰۰ عدد در هر میلی لیتر آب است که باتوجه به شروع تابش بیشتر نور خورشید و افزایش دمای هوا دریاچه درحال تغییر به شرایط اکولوژیک قرمز شدن است.
وی اضافه کرد: قرمز شدن دریاچه ناشی از اشباع شدن نمک و گرم شدن و تابش بیشتر نور خورشید و کاهش اکسیژن محلول در آب است که در این وضعیت جلبک های سبز از بین رفته و جلبک های قرمز بنام " دونالیلا سالینا" رشد میکنند..

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =