ایسنا نوشت: احمد مسجدجامعی گفت: «در دوره‌ای هستیم که اخلاق‌فروشی باب شده و این امر، تلخ و خطرناک است. اخلاق‌مداران دم از اخلاق نمی‌زنند و تظاهر اخلاقی ندارند، بلکه اخلاق در عمل و آداب آن‌ها دیده می‌شود.»

احمد مسجدجامعی در هشتمین دوره جایزه اخلاق و نیایش در آینه هنر و پژوهش بیان کرد: «اخلاق یعنی زندگی پرندگان را حفظ کنیم. آیا می‌توان در شهر طوری رفتار کرد که پرنده‌ها بروند، گل‌ها و درختان به‌هم بریزند، خوب است که دیگر آب و هوا را نفروشیم. نمی‌توانیم طوری رفتار کنیم که پیاده‌رو را به نفع سواره‌رو مصادره نکنند؟ باغ‌ها را به نفع برج‌ها از بین نبرند؟ جلوه کوه از مقابل مردم حذف نشود؟»

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «احترام به گل‌ها و سنگ‌ها باید حفظ شود و اگر می‌خواهیم این‌ها مورد احترام قرار گیرند، باید یک برنامه اخلاق عملی را طراحی کنیم. بین این همه اتفاق، در کنار خودمان آدم‌هایی را داریم و امیدوارم روزی به جایی برسد که اخلاق را در مشاغل بیاوریم. ما سعی کرده‌ایم در اخلاق و نیایش، کسانی را که عمری در این مسیر بودند، شناسایی کنیم و خوشحالیم که دوستان ما در این زمینه همکاری کرده‌اند.»

در ادامه، بیانیه هشتمین دوره جایزه اخلاق و نیایش در آینه هنر و پژوهش خوانده شد. در متن بیانیه آمده بود:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

ای خدا ای فضل تو حاجت روا با تو یاد هیچ کس نبود روا
این قَدَر ارشاد، تو بخشیده‌ای تا بدین، بس عیب ما پوشیده‌ای
قطره‌ای دانش که بخشیدی زپیش متصل گردان به دریاهای خویش
قطره‌ی علم است اندر جان من وارهانش از هوا وز خاک تن
(مثنوی، دفتر اول)

نهال جایزه اخلاق و نیایش امسال و در هشتمین دوره برگزاری آن ۱۰ ساله شد. این روز مبارک و این مکان عالی را به فال نیک می‌گیریم تا ضمن اشارتی کوتاه بر تاریخچه این نهاد مدنی غیردولتی و علل و اسباب تاسیس آن، برندگان این جایزه خاص و کم‌سابقه و کم‌نظیر را معرفی کنیم.

جایزه اخلاق و نیایش با همت و ایده آقای احمد مسجدجامعی و اعضای هیئت امنای موزه ملی قرآن کریم شکل گرفت و در مسیر بلوغ، همدلی چهره‌های خوشنام و محبوب فرهنگی و سیاسی و بویژه حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی به آن نیرویی مضاعف برای بالندگی داد.

مبنای شکل‌گیری این ایده، احساس نیاز بود. توجه نامناسب به ظواهر اخلاق و دین و فقدان فعالیت‌های بنیادی و عمیق در مسایلی که به باورهای جامعه ایران ارتباط دارد و ممکن است در گذر زمان جامعه فرهنگ‌دوست و اخلاقی ایران را از درون از غنای دلپذیر خود خالی و پوک گرداند، موجب نگرانی بسیاری از اهل علم و فرهنگ و اخلاق بوده و هست. فاصله بین سبک زندگی واقعی و شعارهایی که بی‌وقفه و تامل ابراز می‌شود و در واقع خلاء جان‌فرسا بین حرف و عمل اخلاقی، همگان و بویژه نسل جوان را در وضعیتی دشوار قرار داده‌ است. وضعیتی که ناگزیر بیش از هر باوری به اعتقادات اخلاقی و دینی نسل‌های آینده آسیب می‌رساند.

جایزه اخلاق و نیایش در چنین فضایی و با نیت طی کردن فاصله نظر و عمل بنیاد نهاده شد. این جایزه با تکیه بر مبانی نظری سخته و پخته تلاش کرد هرساله به جای تهیه و تالیف مقالات و نوشته‌ها در ارزش و خوبی اخلاق، اخلاقی‌ترین فعالان حوزه‌های مختلف اجتماعی را معرفی و از آنها تقدیر کند. این روشی است که در کنار فعالیت‌های دیگر و با قدردانی از عمل اخلاقی سیاستمداران، هنرمندان، پژوهشگران، دانشمندان و فعالان اجتماعی، سبک زندگی اخلاقی و آرمانی را ارج می‌نهد و بزرگ می‌دارد و با الگوسازی واقعی، منش اخلاقی را توسعه می‌دهد.

همراه کردن عنوان نیایش در کنار اخلاق، بر فضای مثبتی که نیایش برای تعالی اخلاقی ایجاد می‌کند، تاکید دارد. مراسم این جایزه از زمان شکل‌گیری در ماه مبارک رمضان برپا شده است و گمان موسسین آن این بوده است که همه ماه‌ها، ماه رفتار اخلاقی است و رمضان با فضای معنوی خاص خود ماه خوبی برای برپایی مراسم قدردانی از برگزیدگان این جایزه است.

هشتمین دوره جایزه اخلاق و نیایش، در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان و با افتخار، برگزیدگانِ این دوره را معرفی می‌کند. برگزارکنندگان این جایزه به همراه همه شهروندان ایرانی، ضمن تقدیر از همه کسانی که چراغ عمل اخلاقی را در هجوم سیاه‌باد دورویی و دروغ روشن نگاه داشته‌اند، به فروزان‌تر شدن این شعله امیدوارند.»

در ادامه این برنامه از سیدمصطفی هاشمی‌طبا در حوزه سیاست، علی نصیریان در حوزه تئاتر و سینما، حسین راغفر در زمینه علم، محمدعلی موحد به‌دلیل یک عمر پژوهش، احمدرضا احمدی در زمینه ادبیات، هایده شیرزادی در زمینه محیط زیست، مهدی ابراهیمیان در زمینه معماری، آیت‌الله ابراهیم امینی در زمینه دین، رضا هاشمی شال در زمینه اخلاق حرفه‌ای، لیلا ارشد در زمینه نهادهای اجتماعی، بهرام حنفی در زمینه هنرهای تجسمی تقدیر شد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =