امرالله فرهادی آثار عباس کیارستمی را در حوزه گرافیک بی‌نظیر و جسورانه می‌داند و تاکید می‌کند: «کیارستمی همیشه از بی‌قراری‌های خود می‌گفت و اعتقاد داشت که این بی‌قراری‌ها باعث می‌شوند به سراغ شعر، نقاشی و عکاسی برود.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تالار مرتضی ممیز خانه هنرمندان این روزها با میزبانی از نمایشگاه آثار طراحی گرافیک عباس کیارستمی با عنوان «در ستایش زندگی» حال و هوای دیگری دارد.

این نمایشگاه که به مناسبت سالروز تولد 77 سالگی کیارستمی برپا شده است و شامل طراحی پوستر، ساخت تیتراژ، تصویرگری کتاب، طراحی آلبوم و همچنین فعالیت‌های تبلیغاتی این هنرمند فقید می‌شود.

امرالله فرهادی، پیشکسوت عرصه طراحی و گرافیک که به همراه جمعی از فارغ التحصیلان مدرسه ویژه و طراحان جوان توانسته است این آثار را گردآوری کند و در این نمایشگاه به تماشا بگذارد، درباره چگونگی جمع‌آوری این آثار به خبرآنلاین می‌گوید: «ما این آثار را برای اولین بار در سال 92 برای نشست یک روز ویژه از نزدیک با عباس کیارستمی در مدرسه ویژه (مدرسه خصوصی آموزش گرافیک) جمع آوری کردیم. قبل از آن هیچ نمایشگاهی از آثار گرافیک آقای کیارستمی برگزار نشده بود و می‌خواستیم 40 اثر ایشان را به نمایش بگذاریم و سپس گفت‌و‌گویی هم با او داشته باشیم که این گفت‌و‌گو در عصر روز جمعه 31 خرداد یک روز قبل از تولد ایشان با حضور امير اثباتى، محمودرضا بهمن‌پور انجام شد و به صورت مکتوب در کتاب نمایشگاه «در ستایش زندگی» منتشر شده است.»

او ادامه می‌دهد: «در آن روزها خیلی تلاش کردیم و توانستیم نیمی از کارهایی که الان جمع شده را جمع آوری کنیم. متاسفانه خودشان هیچ آرشیوی از آثار گرافیکی‌شان نداشتند و با راهنمایی‌هایی که کردند ما سرنخ‌هایی را برای جستجو کارها پیدا کردیم.»

فرهادی در مورد برپایی نمایشگاه آثار کیارستمی در سالروز تولد آن هنرمند می‌گوید: «از سال گذشته بعد از فوت ایشان، دوستان از ما خواستند آثار را برای برپایی نمایشگاه در چهلم و سالگرد کیارستمی ارائه کنیم. من صراحتا گفتم که اگر شما می‌خواهید نمایشگاه برگزار کنید ولی من هیچ مشارکتی نخواهم داشت؛ زیرا که مرگ او را باور نمی‌کنم و مراسم‌هایی از این دست را دوست ندارم، ترجیح می‌دهم در تولد کیارستمی نمایشگاهی را به یاد او برگزار کنم. با شناختی که در این سال‌ها از او داشتم و در این ارتباط‌هایی که با هم داشتیم می‌دانم که خیلی به این مراسم‌های پس از مرگ اعتقادی نداشت.»

این هنرمند می‌گوید: «سپس به کمک بچه‌های مدرسه ویژه و چند تن از گرافیست‌های جوان آثار را جمع آوری کردیم. من معتقدم که این نمایشگاه تنها 30 درصد کل آثار است و بخش عمده‌ای از آثار عباس کیارستمی در حوزه تبلیغات که در دهه 40 انجام شده و تا دهه 50 هم ادامه داشته است هنوز در دسترس نیست، او از اوایل دهه 50 با حضور در کانون بر فعالیت در حوزه فرهنگی و سینما متمرکز شد و به ساخت تیتراژ و طراحی پوستر و... روی آورد. اما در زمان جوانی بیشتر کارهای تبلیغاتی کرده است، متاسفانه همیشه به من می‌گفت که یک روز باید این کارها را جمع آوری کنیم که این اتفاق نیفتاد.»

او درباره ویژگی پوسترهایی که کیارستمی طراحی کرده است، توضیح می‌دهد: «پوسترهایی هم که ایشان طراحی کردند و ما 27 عدد از آن را به نمایش گذاشته‌ایم در دوران خودش آنقدر مدرن و پیشرو بودند که فقط می‌شد از افرادی چون مرتضی ممیز، فرشید مثقالی و قباد شیوا انتظار چنین آثار مدرن و آوانگاردی را در آن دوران داشت. از همه مهم‌تر گرایش ایشان به مینیمال بودن آثار بود. در بعضی از کارهایشان هم که در سال‌های اخیر طراحی کرده‌اند مانند «یه حبه قند» معلوم است که بیشتر ایده پردازی می‌کردند و فرد دیگری به طراحی می‌پرداخت. علی بوستان و آرش صادقی جزو افرادی بودند که کارهای زیادی را با عباس کیارستمی ساختند مانند پوستر «کپی برابر اصل» و آلبوم «سلانه». از همه شاخص‌تر کار زیبا و درجه یکی است که برای فیلم «به همین‌ سادگی» رضا میرکریمی ساخته است. اثری فوق‌العاده که یادآور فعالیت و سختی‌های نوشتن طراحان و نقاشان دهه 40 و 50 این مملکت است.»

فرهادی اضافه می‌کند: «ایشان در گفت‌و‌گو‌هایش (در کتاب نمایشگاه هم منتشر شده است) از بی‌قراری‌های خود می‌گوید و این بی‌قراری‌هاست که باعث می‌شود به سراغ شعر، نقاشی و عکاسی برود. واقعا این آدم لحظه‌ای آرامش در ارتباطات روزانه و فعالیت‌های کاری‌اش نداشت و یک بی‌قراری خلاقانه در رفتارش به چشم می‌خورد.»

این هنرمند در مورد تصویرگری یکی از آثار احمدرضا احمدی توسط کیارستمی بیان می‌کند: «این اثر یکی از درخشان‌ترین کارهاست و در مقایسه با آثار امروز بسیار نو و پیشرو است، کیارستمی همکاری بسیاری با بعضی نویسندگان در کانون می‌کرد، از جمله احمدرضا احمدی که دوستی عمیقی با او داشت و من شاهد بودم که بعضی از اشعار بلند او را از شدت علاقه از حفظ می‌خواند.»

او تیتراژهایی را که کیارستمی ساخته است، بی‌نظیر و شجاعانه توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: «سخن گفتن درباره آثار ایشان در صلاحیت من نیست، اما به عنوان یک فردی که حدود بیش از 30 است معلمی می‌کند و در حوزه گرافیک کار کرده است، وقتی به مطالعاتم نگاه می‌کنم می‌بینم که واقعا بسیاری از تیتراژهای ایشان مانند فیلم «قیصر» و حتی آن آگهی که برای همین فیلم طراحی کرده بود در زمان خودش خاص است. ساخت همچین فضایی در طراحی آن دوره شهامت زیادی می‌خواهد، آن نسل شجاعت زیادی در شکستن قواعد و فرمول‌ها داشت، مانند مرتضی ممیز. این شهامت در ساخت فیلم، تیتراژ و طراحی پوسترهای او هم قابل رویت است. کیارستمی شاید اگر به فیلمسازی علاقه زیادی نداشت و فعالیت خود را در حوزه گرافیک که خود را مدیون آن می‌دانست، ادامه می‌داد ما شاهد حضور فردی چون مرتضی ممیز بودیم.»

فرهادی درباره ادامه جمع‌آوری آثار و همچنین برپایی نمایشگاهی دیگر از این مجموعه توضیح می‌دهد: «نمایشگاه تا 14 تیر برپاست و 48 صفحه از کتابی که برای او منتشر شده است به آثار گرافیکی اختصاص دارد و امیدوارم به شرط حیات و سلامت بتوانیم بخش اعظمی از آثار او را تا سالروز تولدش در تیر 97 جمع آوری کنیم.»

او در پایان درباره عدم ورود سرمایه‌گذار و پشتیبان مالی برای برپایی این نمایشگاه می‌گوید: «این اولین باری است که من درباره عباس کیارستمی با یک رسانه مصاحبه می‌کنم، واقعا علاقه نداشتم، چون هم او خیلی بزرگ بود و هم نمی‌خواهم این تفکر ایجاد شود که فرهادی به واسطه ارتباطی که با کیارستمی داشت، دارد سواستفاده می‌کند. در این مدتی که ایشان دچار بیماری بودند مرتب به دیدارشان می‌رفتم و باهم صحبت می‌کردیم. احساس کردم که جایگاه و شان این آدم‌ها بزرگ‌تر از این است که کسی استفاده مادی از آن داشته باشد و الان هم از پذیرفتن پیشنهادهایی که برای حمایت مالی از این رویداد شد تا لوگو و نام‌شان در کنار آثار باشد پرهیز کردم تا سرسوزنی سوء برداشتی نباشد که مدرسه ویژه از این نمد کلاهی برای خود می‌دوزد. تا به اینجا نیز همین کار را کردیم و امیدوارم که بتوانیم این کار را ادامه دهیم.»

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =