جمعیت البرز 1420به 7میلیون نفرمی رسد/آب شرب استان 71 میلیون مترمکعب

ایرنا نوشت:مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری البرز با اشاره به اینکه جمعیت استان البرز درسال 1420 به 7 میلیون نفر می رسد، گفت: امروز آب شرب استان 71 میلیون مترمکعب است و در سال 1420 البرز به 646 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد.

پرویز زرگر با تقدیر از راه اندازی پویش نه به تشنگی و تاریکی از سوی خبرگزاری رسمی کشور، گفت: با توجه به افزایش جمعیت و کاهش منابع آبی لازم است توجه بیشتری به الگوهای مصرف صورت گیرد.
وی افزود: اکنون ظرفیت آب البرز دومیلیارد و 18میلیون مترمکعب برآورد می شود که یک میلیارد و 263 میلیون متر مکعب از این ظرفیت را آب های سطحی و 755 میلیون متر مکعب از این ذخایر را آب های زیر زمینی تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: یک هزار و 677 حلقه چاه، یک هزار و 760 چشمه و 157 قنات در البرز وجود دارد که براساس روند رشد کنونی جمعیت در البرز انتظارمی رود جمعیت استان در سال 1420به هفت میلیون نفر برسد.
زرگر گفت: این جمعیت به 646میلیون مترمکعب آب فقط برای مصرف شرب نیاز دارد و این درحالی است که ما اکنون برای تامین اب شرب جمعیت کنونی استان 71 میلیون مترمکعب کمبود داریم.
وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف آب در بخش های مختلف شامل 22 درصد در بخش شرب، سه درصد صنعت و 75 درصد نیز در بخش کشاورزی است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری البرز اضافه کرد: مصرف آب در بخش کشاورزی بیش از سایربخش ها است، این آب در 77 هزار هکتار از زمین های زارعی و باغی استان مصرف می شود.
وی میزان مصرف آب در صنعت البرز را 35 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: بنابراین بازچرخانی آب به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت بحران اب مطرح است اما در بازچرخانی آب تاکنون کاری انجام نشده است.
زرگر با اشاره به بحران خشکسالی ادامه داد: تولید گندم و جو استان البرز درسال زارعی گذشته مجموعا 57 هزار تن بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با توجه به بحران خشکسالی این استان هفت هزار تن کاهش داشته است.
وی افزود: براساس میزان برداشت محصولی که از مزارع و باغ های این استان می شود به 615 میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که از این میزان 354 میلیون متر مکعب نیاز بخش زراعت و 261 میلیون مترمکعب نیاز بخش باغی است.
زرگر یاد آورشد: میزان اراضی زراعی و باغی استان که به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده 11 هزار هکتار است که بیشتر این مزارع به سامانه آبیاری نوین بارانی و باغ ها به سامانه آبیاری قطره ای مجهز است.
وی گفت: جهاد کشاورزی البرز برنامه و اقدام هایی را برای مصرف بهینه آب کشاورزی پیش بینی کرده و در دستور کار خود قرار داده که درحوزه های منابع انسانی، خاک، آب، سرمایه و ماشین آلات است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری البرز آب را یکی از منابع مهم حیاتی برای بهبود هرچه بیشتر چرخه تولید و کشاورزی برشمرد که با مصرف بهینه و توجه به الگوهای درست دراین زمینه می توان به نتایج قابل قبولی رسید.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =