جعفر نجیبی با گلایه از بی‌توجهی‌هایی که نسبت به هنرمندان با تجربه مجسمه‌ساز می‌شود، گفت: «هنرمندان با تجربه وقتی این مسایل را می‌بینند، سعی می‌کنند در خلوتشان برای خود کار کنند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جعفر نجیبی یکی از پیشکسوتان حوزه مجسمه‌سازی در ایران است که آثار بسیاری را در ایران و جهان ارائه کرده است.

نجیبی همچنین آثارش را در نمایشگاه‌ها و بی‌ینال‌های مجسمه سازی مختلفی شرکت داده است و داوری سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی و نمایشگاه‌های مربوط به این حوزه از هنرهای تجسمی نیز در کارنامه فعالیت او به چشم می‌خورند.

از دیگر آثار به جا مانده از این هنرمند مجسمه‌ساز می‌توان به طراحی و اجرای طرح سکه بهار آزادی به سفارش بانک مرکزی طراحی و اجرای مجسمه هفت دلفین در شهر خوی، طراحی و اجرای مجسمه‌ به شکل سیب وانگور برای شهر ارومیه ،طراحی و اجرای مجسمه به ارتفاع شش متر در شهر وان ترکیه طراحی و اجرای مجسمه به ارتفاع پنج متر در شهر اگدپر ترکیه، طراحی و اجرای پرتره شمس تبریزی نسب در شهرستان خوی و...اشاره کرد.

نجیبی درباره وضعیت مجسمه‌سازی ایران به خبرآنلاین گفت: «در انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز هم از 500 عضو در جلسات تنها 50 نفر شرکت می‌کنند و در آخر هم از همین تعداد برای هیئت مدیره انتخاب می‌شود و هنرمندان با تجربه هم از این فضا جدا می‌شوند و سعی می‌کنند در خلوتشان برای خود کار کنند.»

او از ضعف سیستم آموزشی در این حوزه گلایه کرد و افزود: «ما سه دانشگاه داریم که مجسمه سازی را تدریس می کنند، ولی هیئت علمی در این رشته بسیار کم است و کسانی انتخاب می‌شوند که دکترای پژوهش هنر دارند و ممکن است تجربه‌ای در رشته مجسمه‌سازی نداشته باشد. متاسفانه مجسمه‌سازی تنها با لیسانس ارائه می شود. وزارت علوم هم کسانی را استخدام می‌کند که تنها دکترا دارند. من حدود 24 سال است در دانشگاه تدریس‌ می‌کنم ولی هنوز هم پیمانی هستم، در حالیکه نشان درجه یک هنری دارم که معادل دکتراست. متاسفانه از خیلی اساتید که این نشان را دارند و بیش از 40 سال است که مشغول فعالیت‌اند استفاده نمی‌شود.»

این هنرمند در خصوص وضعیت کارهای امروزی در سطح شهر گفت: «برخی آثاری که تولید می‌شود به جای زیباسازی چهره شهر را زشت می‌کنند، متاسفانه امروزه با استفاده از فناوری‌های کامپیوتری و متریال‌های جدید آثاری را به اسم مجسمه تولید می‌کنند که با فضا، محیط و رنگ مکان همخوانی ندارد.»

او اضافه کرد: «آثار باید از برنز و سنگ باشد تا ماندگار شود، اما امروزه مجسمه‌سازی را به سازندگان اشیا فایبرگلاس سفارش می‌دهند که تخصص ندارند و فقط به امکانات دسترسی دارند، در حالیکه مجسمه‌سازان دارای این امکانات نیستند. فایبرگلاس هم مانایی کمی دارد و پس از چند سال فرسوده می‌شود و دوباره نیاز به تعمیر دارد.»

نجیبی درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: «یک سال است که سفارش کار نمی‌گیرم، یک کار هم به نام ملک الشعرای بهار به من پیشنهاد شد که مبلغ کمی را پیشنهاد دادند و قبول نکردم. الان هم برای 15 شهریور دبیری سمپوزیوم شنی را در بافق یزد برعهده دارم و از 20 مرداد هم نمایشگاهی مشترک با همسر و دخترم در گالری لاله برگزار خواهیم کرد.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 693724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =