۰ نفر
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷

این روزها فعالان تجاریِ ایران با فعالان تجاریِ اروپا روابط خوبی برقرار کرده‌اند. اما اوضاع اروپا به لحاظ اقتصادی به نظر قدری مشوش می‌آمد. در این گزارش در مورد حال‌وهوای حقیقیِ این روزهای اقتصادِ اروپا بخوانید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران،شاید باور نکنید که چطور یک انتخابات به تنهایی می‌تواند بازار را از این‌رو به آن‌رو کند و تغییری بزرگ به وجود بیاورد. جرارد مسترالت رئیس شرکت‌های انجی و سوئز که از بزرگ‌ترین شرکت‌های فرانسوی هستند، می‌گوید: «نگاه دنیا به اروپا در عرض چند ماه به کلی تغییر کرده‌است». از زمانی ‌که امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوریِ فرانسه پیروز شده، فضای خوش‌بینی در این کشور نیز حاکم شده‌است. او تلاش می‌کند ناامیدی‌ها را کنار بزند و فضایی شاد و پرنشاط در بازارهای این کشور ایجاد کند.

صحبت‌های آقای مسترالت به خوبی نشان می‌دهد که بقیه چطور فکر می‌کنند. بسیاری از مدیرهای شرکتی این روزها کاملاً امیدوار هستند. وصف حالِ آنها در این عبارت است: «امید حقیقی و اشتیاق». آنها امید دارند که رئیس‌جمهوریِ جدید فرانسه بتواند در عرض چند ماه دومین اقتصادِ بزرگ حوزه یورو را از «قفل‌شدگی» نجات بدهد. آقای ماکرون به زودی تلاش برای آزادسازیِ فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارها را آغاز خواهد کرد. او در قدم نخست به سراغ قوانین اصلاحی خواهد رفت. قرار است اصلاحیه‌های جنجالی در بازار نیروی کار صورت بگیرد. قوانین برای استخدام و همچنین اخراج، ساده‌تر خواهد شد. نرخ مالیات نیز قرار است کاهش پیدا کند. اقداماتی نیز برای بهبود وضعیت کارآفرینی صورت خواهد گرفت. شرکت‌های جوانِ حوزه فناوری می‌توانند انتظار بهبود از اوضاع بازار داشته‌باشند. البته همه اینها به نظر بیش از اندازه خوش‌بینانه می‌آید. به هرحال این فضایی است که در حال حاضر در فرانسه حاکم است و به قول فعالان فرانسوی، این حال‌وهوا به کل اروپا نیز سرایت کرده و حال این منطقه را خوب کرده‌است.

اما در دنیای واقعی، باید بپذیریم که کمی پیش از روی کار آمدن آقای ماکرون، قدم‌های اروپا به سوی بهبود آغاز شده‌بود. ماکرون در این اوضاعِ خوب به موفقیت رسید. کاهش قیمت نفت و حمایت از سیاست‌های پولی جزو مواردی بود که اخیراً شرایط را برای بهبود اوضاع اقتصادِ اروپا فراهم کرده‌بود. اکثر افراد نگران بودند که با روی کار آمدن دونالد ترامپ، اتفاقاتی ناخوشایند در بازارهای جهانی رخ بدهد اما اکنون که چند ماه از ریاست‌جمهوریِ او می‌گذرد نگرانی‌ها از میان رفته‌است. همه اهالی بازار می‌دانند که او طبل توخالی است. شاید روابط میان چین و امریکا دستخوش تحرکاتی بشود اما بعید به نظر می‌رسد اوضاع اقتصادی به ضرر اروپا تمام شود.

شرکت‌های آلمانی مدتی است که از شرایط سود می‌برند. ترکیبی از ثبات اقتصاد داخلی و قدرتِ صادراتِ آنها باعث شده حال خوبی داشته‌باشند. اکثر شرکت‌های اروپایی نیز وضعیتی مشابه دارند: 19اقصادِ حوزه یورو با نرخ رشد اقتصادیِ سالانه 2.3درصد در حال پیشرفت هستند. این نرخ دوبرابرِ نرخِ امریکا است. امسال حال اروپایی‌ها خیلی خوب است، به‌ویژه وضعیت تولید در اسپانیا و پرتغال بسیار امیدوارکننده است. بسیاری از شرکت‌های اسپانیایي از ابتدای امسال گزارش‌هایی از پیشرفت مالیِ خود داده‌اند.

در آلمان احتمال می‌رود آنگلا مرکل دوباره به عنوان صدراعظم انتخاب شود؛ به همین خاطر اوضاع کسب‌وکار در این کشور همچنان در وضعیت ثبات قرار دارد. او سعی دارد ارتباطی منحصربه‌فرد با ماکرون برقرار کند و به این ترتیب قرار است این تیم دونفره، اروپا را وارد مرحله جدیدی از اصلاحات اقتصادی کنند که در نهایت به رشد اقتصادی کمک می‌کند. همه اینها مواردی هستند که تا چند وقت پیش برای اروپا به نظر رویایی می‌آمدند اما اکنون به نظرمی‌رسد به واقعیت پیوسته‌اند.

عصر رنسانس

بسیاری از فعالان اقتصادی در فرانسه این‌طور برآورد کرده‌اند که این کشور به عنوان ایستگاه شرکت‌های بزرگ شناخته خواهد شد. هزاران استارت‌آپ قرار است در این کشور آغاز به کار کنند. بسیاری از آنها کار خود را در پاریس شروع کرده‌اند. البته آنها معتقدند که برای جان گرفتنِ این استارت‌آپ‌‌ها، همه اروپایی‌ها باید با هم متحد شوند و بازاری واحد و در عین‌حال حقیقی برای خود تشکیل بدهند.

فارست آلونا تحلیل‌گر امریکایی می‌گوید: «می‌توانید آن را احساس کنید، می‌توانید آن را بو کنید، همه‌جا در هوا پخش شده‌است، هیجان و اشتیاق واقعی است.» او درست می‌گوید؛ این روزها خوش‌بینی در اروپا موج می‌زند. حتی در کشورهایی مانند ایتالیا که کِشتیِ تولید هنوز به گِل نشسته، باز هم احساس امیدواری وجود دارد. شاید حق با اهالی کسب‌وکار باشد، شاید اروپایی‌ها کافی است با یکدیگر متحد شوند.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =