پاتوق فیلم به اکران فیلم‌های کوتاه تحسین‌شده می‌پردازد

انجمن سینمای جوان زنجان، امروز با اکران فیلم‌های کوتاه "حفره مشترک"، "گذر"، "سه سال و سه ماه و دو روز" و "ابر و گل"، برنامه پاتوق فیلم خود را برگزار می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، لیلا بیگلی، سرپرست انجمن سینمای جوان زنجان این فیلم‌ها را از جمله فیلم‌های تحسین شده کوتاه کشور طی دو سال اخیر دانست که برخی به اسکار معرفی شده و همگی از فیلم‌های خوب ساخته شده در ایران هستند.

وی آغاز این برنامه را از پنج هفته پیش اعلام کرده و گفت: در پاتوق فیلم قرار نیست فیلم‌ها نقد شود، بلکه هدف ترغیب مخاطب به سمت فیلم کوتاه است هر چند تعداد آنها اندک باشد.

بیگلی انتخاب فیلم‌ها را از سوی ستاد مرکزی انجمن سینمای جوان کشور دانست و افزود: فیلم‌های اکران شده در پاتوق فیلم، هر هفته در پردیس چهارسوی تهران اکرن می‌شود و به نوعی این کار، حمایت از فیلم‌سازان فیلم کوتاه است.

وی از محدودیت‌های انجمن برای اکران این فیلم‌ها در سالن سینما یاد کرده و ادامه داد: چون این امکان وجود ندارد، ساعت پنج عصر هر هفته یکشنبه، در یکی از کلاس‌های فرهنگسرا این فیلم‌ها اکران شده و قرار است برنامه ادامه‌دار بوده تا بچه‌های فیلم‌ساز به دیدن فیلم کوتاه عادت کنند.

سرپرست انجمن سینمای جوان زنجان تبلیغات برای تماشای فیلم‌های کوتاه را فقط از طریق فضای مجازی اعلام کرد و دلیل این کار را محدودیت فضای نمایش دانست.

وی با اشاره به بازخورد نمایش این آثار بر روی اعضای فیلم‌ساز انجمن گفت: کسانی که هنوز فلیم‌سازی نکرده‌اند، گاهی اوقات به راحتی انتقاد می‌کنند و اثری را بد می‌دانند ولی تا زمانی که این افراد وارد کار عملی نشده و تجربه کسب نکنند نمی‌توانند سختی‌های این کار را درک کنند، به همین دلیل من همواره تاکید می‌کنم که تجربه ساخت فیلم منجر به کسب دانش می‌شود و فیلم‌سازانی که تجربه کاری بیشتری دارند، این فیلم‌های کوتاه را بهتر درک می‌کنند چون تازه‌کارها فکر می‌کنند ساخت فیلم کار راحتی است و خیلی راحت هم انتقاد می‌کند ولی یک فیلم‌ساز کهنه‌کار می‌داند که ساخت یک پلان چه زحمتی دارد.

بیگلی فیلم "حفره مشترک" را یکی از فیلم‌های موفق سال گذشته معرفی کرده و افزود: این فیلم توسط اسما ابراهیم‌زادگان کارگردانی شده که دانشجوی رشته سینماست و با وجود سن کم، در یک جشنواره سینمایی جوایز بسیاری کسب کرد که با تحسین روبرو شد.

وی مشکل فیل‌سازان زنجانی را نداشتن فیلم‌نامه خوب دانسته و تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های یک فیلم خوب، داشتن فیلم‌نامه قوی است ولی زنجان نه در فیلم‌های سینمایی و نه فیلم کوتاه، فیلم‌نامه خوبی ندارد. ما باید به اقتباس از آثار بزرگان داخلی و خارجی رو بیاوریم تا این نقیصه جبران شود، استفاده از داستان‌ها و فضای بومی می‌تواند سینمای این شهر را نجات دهد.

به گفته این مقام مسئول، بعد از فیلم‌های اصغر فرهادی موجی از ساخت فیلم‌های آپارتمانی با موضوعات عاطفی شکل گرفت در حالی که فیلم‌ساز شناخت صحیحی از موضوع فیلم ندارد.

وی مثالی در این مورد زده و گفت: فیلم‌ساز جوانی که خود تجربه زندگی مشترک ندارد چگونه می‌تواند با موضوع خیانت فیلم بسازد، در حالی که اگر این فیلم‌ساز از فیلمنامه‌های اقتباسی استفاده کند، می‌تواند از تجربه کسی که قبلا این موضوعات را لمس کرده استفاده کند.

بیگلی تاکید کرد: در زنجان همه ما با برف و سرما بزرگ می‌شویم ولی هیچ اثری از این موضوع در فیلم‌های بومی ما نیست، یا در ساخت فیلم از زبان فارسی استفاده می‌شود در حالی که قاعدتا دیالوگ‌ها باید ترکی باشند، فیلم‌های موفق تکیه بر سینمای لهجه‌دار دارند و فیلم بومی زنجان باید از زبان خود مردم استفاده کند.

سرپرست انجمن سینمای جوان زنجان تکیه بر داشته‌های بومی و داستان شهر زنجان را دارای اولویت دانسته و افزود: سال گذشته فیلم "آجی" ساخته علیرضا سلطانی و فیلم "عاطفه" ساخته حمید کرمانی در زنجان به زبان ترکی ساخته شد که یک قدم از باقی آثار جلوتر بود.

با این وجود بیگلی ابراز امیدواری کرد در فصل زمستان امسال، اعضای انجمن سینمای جوان زنجان به توصیه‌های او برای نشان دادن سرما و برف زمستان در فیلم‌های خود توجه کنند.

وی گفت: طبیعت طارم در فصل تابستان و فضای ماهنشان از جمله فضاهایی است که در فیلم‌های ساخت فیلم‌سازان زنجانی باید به آن توجه کرد تا افراد آن منطقه را در لوکیشن گذاشت و شخصیت‌ها را روایت کرد.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =