یک وکیل دادگستری می‌گوید: کتمان کردن ازدواج قبلی زن و حذف نام همسر سابق از شناسنامه یک نوع عمل ضدحقوق زنان است و دیدگاه مالکیت مردسالارانه را رواج می‌دهد.

مهدیه بهارمست: چندی پیش رییس سازمان ثبت احوال از تهیه پیش‌نویس حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه خبر داد و گفت: «در حال حاضر فقط واژه طلاق از شناسنامه زنانی که عقد کرده‌اند اما دوشیزه هستند، حذف می شود ولی در تلاش هستیم در آینده نزدیک حذف نام همسر سابق از شناسنامه زنان مطلقه هم حذف شود.»

با انتشار این خبر واکنش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی دیده شد؛ عده‌اي از اين تصمیم استقبال کردند و آن را راهي براي فشار کمتر به زنان مطلقه از سوي جامعه و کاهش برچسب‌های ضد و نقیص دانستند، بعضی ديگر با محکوم‌کردن اين کار آن را کتمان ازدواج سابق زن دانسته، بعضي‌ها به مشکلات پیچیده‌تر زنان توجه کردند؛ «به جاي پاک‌کردن صورت‌مسئله بايد با کار فرهنگي تأثيرات اجتماعي طلاق بر زنان را کم کرد، در واقع باید فرهنگ سازی کرد و برای زنان مطلقه بیکار، اشتغال‌زایی کرد یا حتی برای آنان اسکان مناسب مدنظر قرار داد، کودکان آن‌ها را تحت حمایت قرار داد تا زنان مطلقه توانمند شوند و به تنهایی با آرامش زندگی کنند.»

اما مونیکا نادی، وکیل دادگستری در گفتگو با خبرآنلاین معتقد است چنین عملی می تواند نوعی ضد حقوق زنان محسوب شود؛

حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه به منزله کتمان ازدواج است؟ یا برای تسهیل در ازدواج مجدد؟

دلیل ایجاد این طرح محل ابهام است، ما واقعا دغدغه‌ها و آسیب‌های اجتماعی خیلی واجب‌تری در رابطه با زنان مطلقه داریم، که الان بخواهیم به این طرح بپردازیم. به نظر من به هیچ وجه در اولویت نیست این طرح، هدف مشخصی ندارد. چنین کاریر باعث کتمان ازدواج است و تبعات غیر قابل جبرانی را در پی دارد، اینکه یک زنی بتواند بعد از ازدواج دوم اسم همسر اول خود از شناسنامه پاک کند، منطقی است؛ ولی اگر قبل از ازدواج بخواهد این کار را بکند، بنظر من می‌تواند آسیب‌های دیگری را بدنبال داشته باشد.

منظور شما چه نوع آسیب‌های است؟

مهمترین آسیب کتمان ازدواج است، در واقع صورت مساله را پاک می‌کند. به این معنی است که زن مطلقه باید ازدواج خود را از جامعه پنهان کند، استفاده از شناسنامه در جامعه ما رواج دارد، در اصل این طرح هدف را توجیه نمی‌کند. در این طرح زنان با کتمان ازدواج قبلی خود بخشی از زندگی‌شان را نادیده می‌گیرند، به بهانه اینکه در جامعه دچار آسیب اجتماعی نشوند، در واقع این تصمیم راه حل مطلوبی برای در معرض خطر قرار نگرفتن زنان نیست.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است زنان بعد از طلاق به همسر قبلی خود تعلق ندارند، پس لزومی برای ذکر نام همسر قبلی در شناسنامه آنها وجود ندارد. بر این اساس می توان با اتخاذ تدابیری واژه طلاق از شناسنامه حذف شود. اساسا بحث مالکیت مطرح است یا نادیده گرفتن گذشته زنان؟

متاسفانه دیدگاه مالکیتی مردان نسبت به زنان در جامعه ایران وجود دارد، در صورتی که در واقعیت و حتی در قوانین ما اینگونه نیست، مرد و زن در یک رابطه قانونی و شرعی با هم خانواده تشکیل می‌دهد و تحت تاثیر این رابطه حقوقی از یک سری آثار مشترک بهرمند می‌شوند، حتی زن در قانون ما از لحاظ مالی کاملا مستقل از مرد است و می‌تواند اموال مالی خودش به تنهایی اداره کند، پس این تفکر که زن به مرد تعلق دارد، برمی‌گیرد به عرف ما مثل واژه غیرت. این دیدگاه ناشی از این می‌شود که مردان می‌گویند: «زن ما بعد از طلاق دیگر به من تعلق ندارد.» در صورتی که یک رابطه‌ای وجود داشته است و در یک زمان مشخص این رابطه حقوقی خاتمه پیدا می‌کند. اتفاقا هیج دلیلی برای کتمان این رابطه قانونی وجود ندارد. کتمان کردن ازدواج قبلی و حذف نام همسر خود از شناسنامه یک نوع عمل ضد حقوق زنان است و در جامعه امروزه دیدگاه مالکیت مردسالارانه را رواج می‌دهد.

چه خلاهای قانونی برای این تصمیم وجود دارد؟

از نظر قانونی بنده این طرح را درک نمی‌کنم، اینکه پیش‌بینی بشود برای ازدواج دوم بعد از ثبت ازدواج بتوان اسم همسر سابق را حذف کرد، قابل قبول‌تر است؛ با وجود اینکه باز هم اشکالاتی دارد. ما باید آسیب های زنان مطلقه را در موارد دیگر بهبود دهیم، مثلا فرهنگ سازی در جامعه که در اصل نیازی به قانون هم ندارد، متاسفانه در موضوعی که قوانین می‌خواهیم در آن قانون تشکیل نمی‌شود و موضوعی که نیازی به بحث، طرح، بخشنامه و قانون نیست بطور مکرر و متعدد شاهد طرح‌ها و بخشنامه‌ها هستیم.

اساس این تصمیم فقط مخصوص خانم‌هاست و شامل آقایان نمی‌شود، دلیل چیست؟

البته آسیب‌های طلاق در جامعه ما بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در این قضیه شکی نیست، نباید فراموش کرد که از نظر عرفی در ایران همچنان واژه طلاق عمل ناپسندی تلقی می‌شود، مردان از این نظر دارای مشکلات کمتری هستند، ولی واقعا چرا تمایز قائل شده‌اند؟ همین امر ضد حقوق زنان است. این در حالی است که لایحه منع خشونت علیه زنان در مجلس خاک می‌خورد.

47238

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    من اگه روزی بفهمم زنم طلاق گرفته بوده و بهم دروغ گفته بدون هیچ حرفی زنمو طلاق میدم..دختری که زندگی خودشو با دروغ شروع می‌کنه لیاقت زندگی کردن نداره. جوانان ما به اندازه کافی تو ازدواج مشکلات دارن لطفا با این قوانین مسخره بی‌اعتمادی رو تو جامعه گسترش تدید
    • سیامک A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      من 32 سالمه و به خاطر همین بی اعتمادی ها تا حالا نتونستم ازدواج کنم. واقعا مسخرست به جای اینکه صداقت و راستگویی رو گسترش بدن با این قوانین فقط دروغگوی و کلاه برداری رو گسترش میدن. اینهمه طلاق تو جامعه فقط به خاطر دروغگویی و خیانت و نبود صداقت اتفاق میفته اونوقت به جای حل این مشکل فقط دارید دروغگویی رو گسترش میدید. اسمشو هم میزارن حمایت از حقوق زنها
    • بی نام US ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      اما این پیشنهاد خوبی است که بعد از ازدواج دوم ازدواج اول حذف شود. چون در طرح اول قرار به حذف قبل از ازدواج دوم بود.
    • بی نام US ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      24 35
      این حق همه است که بدانند اما هر کدام از ماها از جنبه خودمان قضاوت میکنیم. چند کارشناس که هم نماینده از طرف زنان و هم از طرف مردان باشد باید نظر دهند و بهترین روش را مناسب با فرهنگ جامعه ارائه دهند بعد به نظر سنجی بگذارند
    • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      این باعث میشه یک فرد بتونه ده بار ازدواج کنه و فقط یبار طلاقش ثبت بشه لذا راه برای کاسبی مهریه باز میشه به نظر من فقط یک بار باید این کار صورت بگیره نه بیشتر
    • بی نام RO ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      98 12
      همین کارشناس ا اول بعنوان حق زن و روشن فکری مهریه بالا و عدم پایبندی خانم ها به اصول خانواده رو مد کردن حالام می فرماین خانومی هر سال یه شوهر بکنه ولی موقع فوتش بگن چقد وفادار بوده فقط یبار شوهر کرده
    • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      150 6
      این مسخره بازیا چیه دیگه؟. بجای شفاف تر و قانونمندتر کردن امور دارن راه رو برای کلاهبرداری و دروغ و شیادی هموارتر میکنن...
    • عرفان A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      139 3
      امیدوارم حذف طلاق از شناسنامه راه را آسان نکند برای زنانی که شغلشان کاسبی ازدواج هست و فقط حرص و طمع سکه و طلا دلیل ازدواج ها و طلاق های مکررشان هست
    • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      68 4
      به نظرم جدای از این طرح ثبت احوال به کمک دفتر خانه ها باید طرحی را اجرا کند که هر کس خواست ازدواج کند قبلش بتواند استعلام بگیرد که فرد قبلا ازدواج کرده یا خیر
    • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
      1 0
      اگه نظر آخرین بی نام درست باشه ، شاید میخوان امکان استعلام هم بردارن ، که داره این حرف رو میزنه
    • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
      1 0
      خطاب به"مهربان توسی" اومدیم یکی صداقت نداشت ، اونوقت چی؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    افکار عقب مانده انگار زنان برده ما مردها هستند دلش خواسته طلاق گرفته زن یک انسان کامل و بالغ و در بسیاری از موارد از مردها لایق تر است مردها خودخواه داعشی عصبی و روانی هستند
    • مهدی IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      دور دهنتو پاک کن داشم.... از بس که:دی
    • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      چند تا فحشم مینداختی تنگ کامنتت اینجوری زیاد خالی نشدی
    • بی نام US ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      240 2
      اینکه طرف قبلا ازدواج کرده بیاید بگوید ازدواج نکردم چه برای مرد چه برای زن درست نیست
    • بی نام RO ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      من با توجه به شناختی که از جنس خودمان مردها دارم حقایق رو گفتم یه مشت ضعیف کشید که زن رو تنها تو خونه گیر میارید کتک می زنید و سیاه و کبود می کنید حتی اونقدر مرد نیستید که دست روی یه مرد مثل خودتونالبته اگر بشه اسم شما رو گذاشت مرد بلند کنید،زدن زن که کاری نداره خیلی شاخی بیا یه مرد رو بزن.
    • یک خانم A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      30 38
      به بی نام اول: مردهایی که دیدگاهی مثل شما دارند باعث میشن فکر کنیم جامعه کم کم داره به شعور و پیشرفت نزدیک میشه. اما میخواستم بگم من با جمله آخر شما موافقم نیستم. همه ی مردها خودخواه و عصبی و داعشی نیستند. هر انسانی رو باید به دور از جنسیتش و صرفا بر اساس ویژگی های خودش قضاوت کرد. به بی نام دوم: مردهایی که طرفدار حقوق برابر هستند لزوما چاپلوس نیستند.
    • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      63 13
      خانمها فرشته هستن؟ مثل اینکه این پول پرستا تا حالا سر راهت قرار نگرفتن
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    152 7
    مطمئن باشید فقط قشر خاصی از زنان از این طرح حمایت می‌کنند
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    180 9
    اجرای این طرح ترویج دروغگویی است
    • ایرانمهر A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      88 6
      نه تنها ترویج دروغگوئی است، بلکه ترویج دورئی و حیله و کلاهبرداری و به نوعی فساد است که آثار زیانبار بیشماری از نظر روانی ،بهداشتی و معنوی دارد و بعلاوه از نظر حقوقی هم تدلیس در نکاح است.لذا باید پژوهش بیشتر و بررسی های همه جانبه بیشتری انجام بشه و سپس پیشنهاد و راهکار مناسب تری با بهره گیری از الگوی فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی و البته با چاشنی علمی ارائه بشه. مثلا اگه قراره که اطلاعات طلاق در شناسنامه زوجه حذف بشه، باید این حق برای زوج وجود داشته باشه تا بتواند از کانالی رسمی مثل استعلام دفاتر ازدواج از ثبت احوال از سوابق ازدواج زوجه مطلع شود. و بعلاوه در مراکز بهداشتی هم بیماریهای احتمالی مقاربتی دو طرف زوج و زوجه و باکره بودن و ....مشخص شود.
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    پیشنهاد بسیار خوبی است
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    83 7
    واژه طلاق باید در شناسنامه مرد هم نوشته شود و یا کلا نباید نوشته شود قوانین فرا الهی خداوند که همه انسانها را باهم برابر می داند نمی دانم عده ای چرا فراتر از خدا عمل می کنند
    • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
      4 1
      قوانین فرا الهی خداوند؟ مخاطبان بیشتر تینیجر و کم سواد هستند.
    • امیر A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      0 0
      خب آی کیو نوشته میشه دیگه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    47 46
    آخه فقط موضوع ازدواج مجدد نیست که اونم با یک استعلام ساده قابل حله بلکه موضوع مهمتر اینه که تو ایران واسه محیط کار واسه خیلی کارهای اداری حتی واسه یک حساب ساده تو بانک باز کردن باید شناشنامه ارائه بدی آخه چه دلیلی داره هر احدالناسی بخواد مطلع بشه از ریزترین جزییات زندگی خصوصی یک زن به کارفرما همکار و کارمند اداره و بانک چه ربطی داره که بخوان مطلع بشن از زندگی آدم چه بسا همین مطلع شدن زمینه مزاحمت واسه خانم مطلقه رو ایجاد کنه جنابعالی هم اگر واقعا وکیلی به جای مخالفت کورکورانه و متعصبانه همه ابعاد یک موضوع رو در نظر بگیر
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      23 5
      عجب، پس هر کسی خواست ازدواج کند برود استعلام بگیرد که قبلا متاهل بوده یا خیر
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    94 14
    تابوی طلاق را باید از ذهن و فرهنگ پااک کرد نه از شناسنامه
    • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      20 59
      طلاق همه جا تابو است عزیزم.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    47 20
    بنظر من با اجازه و رضایت همسر دوم اینکار انجام بشه بد نیست،
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    79 2
    هویت فرزندان طلاق چی می شه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    65 13
    با پاک کردن واژه طلاق از شناسنامه یعنی فرقی بین دختروزن شوهردار وجود ندارد از لحاظ شرعی اشکال دارد بنابر این بهترین بعداز ازدواج مجدد پاک شود
    • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      13 35
      مگه وجود داره؟ از لحاظ شرعی چه اشکالی داره؟ من که در قرآن راجع به این موضوع چیزی نخوانده ام. در قرآن زن مطلقه و دختر آفتاب و مهتاب ندیده نداریم. در موضوعات خاصی که مربوط به حقوق زنان هنگام طلاق است صحبت شده اما بین ازدواج اول و چندم فرق نذاشته.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    64 32
    خیلی طرح مسخره ای ست و دقیقا پاک کردن صورت مسئله است.به مردان آموزش دهید که زندگی برای یک زن مطلقه پایان نیافته و از قول من به آنها بگویید خیلی از ما زنها بعد از طلاق دنبال مرد دیگری نمی گردیم که بخوایم اسم شوهرمان را از شناسنامه پاک کنیم. اتفاقا اسم را نشان می دهیم و می گوییم این مرد نتوانست زندگی با من را حفظ کند بنابراین زندگی بعدی را هم حفظ نخواهد کرد چون عقل زندگی مشترک ندارد.
    • یک خانم A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      54 0
      با قسمت اول کامنت تون موافقم اما قسمت آخرش.... اون مرد عقل زندگی مشترک نداشته و نتونسته زندگی شو حفظ کنه و زن بی تقصیر بوده؟ ازدواج یک رابطه دو طرفه هست و موفقیت و شکست در اون به هر دو طرف ربط داره. نمیتونیم اشتباهات خودمون رو نادیده بگیریم و طرف مقابل رو محکوم کنیم. حتی اگه طرف مقابل سهم بیشتری از اشتباهات و خطاها داشته باز هم ما محکوم هستیم چون با اختیار و عقل خودمون طرف مقابل رو انتخاب کردیم و باهاش ازدواج کردیم؛ مگر اینکه مجبور به ازدواج شده باشیم.
  • سعید A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    51 5
    این مسئله عین کلاه برداری و فریب است . وقتی زندگی از اول با دروغ و کتمان واقعیت شروع شود حتما ادامه خوبی نخواهد داشت . زنان حق طلاق ، حضانت ،تعیین محل زندگی و .... در عقدنامه قید می کنند که نهایت استفاده را از زندگی مشترک ببرند . مهریه سنگین را مثل شمشیر داموکلس بر گردن مرد بینوا قرار می دهند تا وی را فرمانبردار خود قرار دهند . زنان ایرانی هم حقوق قید شده در اسلام را البته تا آنجا که به نفعشان باشد می خواهند هم آزادی های زنان کشورهای اسکاندیناویایی و در مقابل حاضر به پذیرش هیچ مسولیت و پاسخگویی نیستند . توقع و انتظاراتشان هم که بماند.
  • فرهاد IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    58 6
    خوب بازار گرمی راه انداختن فردا دخترا مهریه میگیرن باز دوباره طلاق بعد دختر میشن باز مهریه طلاق خوبه دیگه تدبیر خوبی اندیشیده شده برا اشتغال
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    57 5
    کلا با حذف طلاق از شناسنامه مخالفم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    50 6
    کلا مخالفم
  • مهران DE ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    32 4
    از کرامات شیخ ما چه عجب پنجه را باز کرد و گفت وجب جای تعجبه که این وکیل دادگستری اطلاع نداره که پس از ازدواج مجدد سالهاست که نام همسر سابق حذف میشه ایشون تازه داره پیشنهاد میده
  • اسرافیل A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    21 8
    این چه پیشنهادیه این پیشنهاد کار فراماسونر هاست میخواهید جامعه بیشتر به فساد کشیده بشه
  • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    22 2
    دليل منطقي وجود نداره اين كار معني نداره همونطور كه ازدواج ثبت ميشه طلاق هم بايد ثبت شه يا نه ازدواج و طلاق تو شناسنانه درج نشه
  • مهدی A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    10 12
    زنان باید اختیار گذشته و حال زندگی خود را داشته باشند. مهریه نکته ضعف پنهانی برای زنان است. اخذ اختیار طلاق ابزار مهمترین برای زنان است تا مردان احساس مالکیت بر زن نداشته باشند
  • علی A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    36 3
    همینجوریشم دخترا بهمون دروغ میگن چه برسه بفهمن شناسنامه ای در کار نیس باور کنید به شخصه دوبار ادعای دختر بودن و ازدواج نکردن نامزدم بهم ثابت شد که دروغ گفته بود و شناسنامش ادعای گم کردن داشت هیچ وقت دنبال مقصر نگردیم راه حل اساسی این نیس اون خانم وکیل تجربه شخصیش نمیتونه تو جامعه ما قالب کنه
  • محمدرضا A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    23 5
    تو چه زمینه ای در جامعه صداقت و انصاف رعایت میشه که تو ازدواج رعایت بشه؟
  • بهار A1 ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    8 4
    انگار همگی دچار سوء تفاهم شدین. بابا نوشته «بعد از ازدواج دوم». یعنی وقتی شما با کسی که قبلا طلاق گرفته ازدواج کردی بعدش اون بیچاره میره و ازدواج اولش رو از شناسنامه حذف میکنن. برای اینکه تو اجتماع گل و بلبل براش مشکلی پیش نیاد.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    9 0
    همینو کم داشتیم
  • بی نام A1 ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    1 0
    این در حالیست که لایحه ی منع خشونت علیه زنان در مجلس خاک می خورد واین یعنی جریان حمید صفت ها
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    1 0
    کلا وجود این همه اطلاعات تو شناسنامه که یه ابزار هویتیه و همه جا ارائه میشه مسخره است. مثل کشورهای خارجی این اطلاعات رو تو آرشیو ثبت قرار بدید که هر کی خواست ازدواج کنه استعلامش اجباری باشه، و از شناسنامه حذف کنید. دلیل نداره آدم میره استخدام بشه از کپی شناسنامه اش بفهمن مطعلقه است و براش مشکل درست کنن. به نظر من با وجود کارت ملی کلا شناسنامه باید حذف بشه. سند ازدواج هست دیگه.