ایرنا نوشت: معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه تاکید کرد که مهندسی ساختمان تکلیف خود را برای همیشه با مسئله استاندارد های سازه روشن کند.

محمد شکرچی زاده در همایش یافته های زلزله کرمانشاه سرپل ذهاب در مرکز تحقیقات ساختمان افزود: روشن شدن این موضوع به نفع ساختار مهندسی ساختمان کشور است. 

وی افزود: زلزله کرمانشاه ساعت 9 و 48 دقیقه 22 آبان رخ داد و شدت آن را 7.3 ریشتر بود که این زمین لرزه به مراتب بزرگتر از سطح مورد انتظار برای منطقه زاگرس بود. ، شکرچی زاده با بیان اینکه شدت زلزله به قدری بود که در یکهزار کیلومتر آن طرف تر و در خراسان شمالی احساس شد افزود: شعاع بیشترین منطقه صدمه دیده 100 کیلومتر بود و 100 میلیون نفر از مردم منطقه خاورمیانه این زلزله را احساس کردند.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در باره برگزاری این همایش گفت: قرار است میزان آمادگی مدیریت صحنه در زلزله و پس از آن را بالا ببریم.
وی شتاب مستقیم زلزله در مدت 11 ثانیه در سرپل ذهاب را 68 صدم جی (G) اعلام کرد و افزود: این شتاب در اسلام آباد 12 صدم جی بوده که نشان از متفاوت بودن ساختار زلزله در این دو منطقه دارد.

معاون وزیر راه، واقع شدن ساختمان ها در زمین های نامناسب، سست و باتلاقی بودن را از جمله عوامل مهم تخریب بیشتر و درست اجرا نشدن آیین نامه های شهرسازی و مسکن و کیفیت مصالح را از دیگر عوامل برشمرد. 

به گفته شکرچی زاده، فاصله قاموت ها و پی ریزی غیرسازه ای و کیفیت نامناسب بتن و جایگاه نامناسب دیواره ها در میان قاب ها از دیگر عوامل شدت تخریب ها است.

 زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر ساعت 21 و 48 دقیقه شامگاه یکشنبه (بیست و یکم آبان ماه) استان کرمانشاه و مناطقی از عراق را لرزاند.
این زلزله در استان کرمانشاه حوالی ازگله در عمق 11 کیلومتری زمین روی داد.
شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود که در بیشتر استان ها و برخی کشورهای منطقه نیز احساس شد.
براساس آخرین اطلاعات اعلام شده از ستاد مدیریت بحران کشور، در این زمین لرزه 437 نفر جان باخته و 12 هزار و 386 نفر مصدوم شده اند.
پس لرزه ها هنوز ادامه دارد.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =