ایسنا نوشت: تحلیلگران اندیشکده گروه اوراسیا در گزارشی ضمن اشاره به ۱۰ ریسک بزرگ پیش‌روی جهان در سال ۲۰۱۸، هشدار دادند جهان ممکن است در سال میلادی جاری با یک بحران مالی چشمگیر نظیر بحران مالی یک دهه پیش روبرو شود.

به نقل از بیزینس اینسایدر، در اینجا نگاهی به ۱۰ ریسک بزرگ پیش‌روی جهان از نظر تحلیلگران در اندیشکده گروه اوراسیا می‌پردازیم:

۱- چین با عقب‌نشینی آمریکا خلأ به وجود آمده را پر می‌کند

در حالی که دولت دونالد ترامپ در حال تضعیف نظم جهانی است، چین می‌تواند سریعا این خلأ را پر کند.

۲- اتفاقاتی که منجر به جنگ شوند

با تداوم بحران‌های کره شمالی، تهدید داعش و تنش‌ها میان آمریکا و روسیه هرگونه اشتباه و تصادفی می‌تواند منجر به جنگ شود.

۳- جنگ سرد تکنولوژیک جهانی تشدید شود

ریسک تشدید یک جنگ سرد تکنولوژیک جهانی با تداوم توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی جدید از سوی ابرقدرت‌ها وجود دارد.

۴- لحظه سرنوشت‌ساز برای مکزیک

گروه اوراسیا سال ۲۰۱۸ را یک دوره سرنوشت‌ساز برای مکزیک در آستانه مذاکرات تجاری مربوط به نفتا می‌داند.

۵- دونالد ترامپ علیه ایران

اگرچه سال گذشته دونالد ترامپ کره شمالی را آماج حملاتش قرار داد اما امسال ممکن است در تدارک برای هدف قرار دادن ایران باشد.

۶- پوپولیسم مسموم نهادها را تضعیف می‌کند

دولت‌ها، ‌احزاب سیاسی، دادگاه‌ها، رسانه‌ها و نهادهای مالی با تداوم روند تشدید پوپولیسم در جهان احتمالا اعتبار عمومی خود را که مشروعیتشان را از آن گرفته‌اند، از دست خواهند داد.

۷- حمایت‌گرایی داخلی، ورژن دوم

دونالد ترامپ رویکرد «اول آمریکا» را برای نجات اشتغال در پیش گرفته و در همین حال، کشورهای دیگر نیز رویکردهای خودمحورانه مشابهی را در مقابل رقابت و اقتصاد جهانی در پیش گرفته‌اند.

۸- انگلیس

برمر و کوپچان، روسای اندیشکده گروه اوراسیا معتقدند که ۲۰۱۷ سالی جالب برای انگلیس نبود و احتمالا ۲۰۱۸ بدتر خواهد بود. دلیل عمده قرار گرفتن انگلیس در این فهرست مربوط به مذاکرات در خصوص خروج این کشور از اتحادیه اروپا است. گروه اوراسیا اعلام کرده که مبنای انگلیسی‌ها در جریان مذاکرات بریگزیت این است که یا توافقی وجود نداشته باشد یا بر سر همه چیز توافق شود که این مساله می‌تواند به منازعاتی بی‌پایان بر سر جزئیات میان بروکسل و لندن منتهی شود.

۹- سیاست هویت در جنوب آسیا

با وجود آنکه اقلیت مسلمان روهینجا در میانمار در ۲۰۱۷ هدف کشتار قرار گرفت، در این میان ضمن تداوم بحران در این کشور در دیگر نقاط نظیر چین و هند نیز وضعیت‌های مشابهی در قبال اقلیت‌ها به وجود خواهد آمد و از جمله در هند ممکن است ملی‌گرایان هندو اقداماتشان را بیشتر کنند.

۱۰- رویارویی آفریقا با تهدید تروریسم

در سال ۲۰۱۸ طبق گزارش گروه اوراسیا سرایت تحولات منفی محور بی‌ثباتی آفریقا در کشورهایی مالی، سودان جنوبی و سومالی بر کشورهای مهم‌تر دیگر این قاره یعنی ساحل عاج، نیجریه، کنیا و اتیوپی تاثیر خواهد گذاشت که اصلی‌ترین تهدید مربوط به شبه‌نظامیان و تروریسم خواهد بود.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =