۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۳

ایسنا نوشت:

درگیری‌ها در شرق اوکراین می‌تواند موجب بروز سانحه اتمی در این کشور شود. کارشناسان هسته‌ای نگران‌اند، زیرا نیروگاه اتمی زاپوروژیه در شرق اوکراین از حفاظ و ایمنی لازم در برابر شلیک سلاح‌های سنگین برخوردار نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سازمان زیست‌محیطی "صلح سبز" نگران آن است که درگیری‌ها در شرق اوکراین به خطری فزاینده برای نیروگاه اتمی مستقر در این منطقه تبدیل شود. جبهه‌ای که جنگ در آن در جریان است تنها حدود ۲۰۰ کیلومتر با نیروگاه اتمی زاپوروژیه فاصله دارد.

به گزارش دویچه‌وله، راکتورهای اتمی باقیمانده از دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق در این نیروگاه از ایمنی لازم در برابر حملات احتمالی برخوردار نیستند. توبیاس مونش‌مایر، کارشناس هسته‌ای صلح سبز (گرین‌پیس) به روزنامه آلمانی "وست‌دویچه آلگماینه" گفت: «در منطقه شمار زیادی سلاح‌ضد تانک وجود دارد که قادر است به حفاظ نیروگاه آسیب برساند.»

به علاوه حمله به شبکه برق نیروگاه و قطع برق می‌تواند به سیستم خنک‌کننده مانند آنچه که برای نیروگاه فوکوشیمای ژاپن اتفاق افتاد آسیب جدی وارد بیاورد.

مرکز ایمنی راکتورها و تأسیسات اتمی آلمان (GRS) می‌گوید، به دقت جریان امر را دنبال می‌کند و در این رابطه با مقام‌های مسئول اوکراین در تماس و تبادل اطلاعات است. این مرکز به روزنامه یادشده گفته است: «در حال حاضر اطلاعاتی که بتواند دلیلی برای نگرانی در مورد امری مشخص باشد وجود ندارد.»

اوکراین هنوز هم از پیامدهای سانحه اتمی نیروگاه چرنوبیل در امان نیست. این نیروگاه که در حومه شهر چرنوبیل اوکراین و در نزدیکی مرز بلاروس قرار دارد در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ مختل و هسته ‌مرکزی راکتور آن ذوب شد. شهر ۵۰ هزار نفری پریپیات بعد از این حادثه کاملا تخلیه شد و تا کنون نیز خالی از سکنه مانده است. در سال ۲۰۱۱ نیز وقوع زمین‌لرزه و سونامی، نیروگاه فوکوشیمای ژاپن را دچار سانحه ساخت و فاجعه اتمی این کشور رقم خورد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =