لزوم تغییر نگرش به دوچرخه سواری بانوان/ توسعه ورزش بانوان اصلاح فرهنگی می‌خواهد

مسابقات دوچرخه سواری رده های سنی مختلف بانوان تبریز درحالی برگزار شد که ورزشکاران و مسئولان برگزاری نسبت به تغییر نگرش به ورزش بانوان به ویژه رشته دوچرخه سواری اظهار امیدواری کردند.

زهرا حسین زاده: دوچرخه سواری بانوان در ایران بیش از آنکه منع قانونی داشته باشد، اسیر سلایق شخصی و گروهی بوده و در هر منطقه نسبت به تصمیمات مسئولان محلی پررنگ و کم رنگ می شود!

با اینحال اما کارشناسان اعتقاد دارند، تنها مانع دوچرخه سواری بانوان به عنوان نیمی از جمعیت ایران، محدودیت های خودساخته ی فرهنگی است و برنامه های مختلفی چون جشنواره های دوچرخه سواری بانوان می تواند در رفع این معضل مفید واقع گردد.

مسابقات دوچرخه سواری رده های مختلف سنی بانوان تبریز فرصت مغتنمی بود تا ضمن ایجاد انگیزه و تشویق این قشر به ورزش و دوچرخه سواری، دیدگاه مسئولان و جامعه به این مقوله بیش از پیش بهتر شود.

فرج قلی زاده، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز که در این مراسم حضور یافته بود، با بیان اینکه شهرداری برای ورزش بانوان کارهای زیادی انجام داده است افزود: از آنجایی که در طول ایام گشته ورزش بانوان مورد غفلت واقع شده است کارهای انجام شده پاسخگو نبوده اند.

وی ادامه داد: بنابراین شهرداری، شورای شهر و سایر دستگاه های مسئول باید در خصوص ورزش بانوان توان زیادی گذارند بطوریکه شورای شهر دوره پنجم حداکثر توان خود را در اختیار ورزش بانوان قرار خواهد داد.

قلی زاده با تاکید بر لزوم ایجاد فضاهای ویژه برای ورزش بانوان یادآور شد: اگر زیرساخت های مناسب برای ورزش بانوان وجود نداشته باشد، صحبت از همگانی کردن ورزش بانوان معنایی ندارد.

سعید نیکو خصلت، رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر که در زمینه نهادینه کردن دوچرخه سواری یکی از پیشگامان شهر تبریز به شمار می رود با اشاره به برگزاری رقابت های دوچرخه سواری بانوان گفت: برگزاری رقابت های مشابه می تواند در نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری و عدم استفاده از خودروهای شخصی مفید واقع گردد.

وی درخصوص برنامه های شورای شهر برای ترویج ورزش بانوان، با بیان اینکه "ما به تعادل جنسیتی اعتقاد داریم" گفت: منابع مالی باید به طور مساوری بین بانوان و آقایان تقسیم شود چراکه با نگاه برابر به حقوق شهروندان می توان جامعه ای سالم تر داشت.

نیکوخصلت با تاکید بر اینکه شهرداری با عوارض دریافتی از شهروندان اداره می شود تاکید کرد: برای هزینه کردن درآمدهای شهری در توسعه ورزش همگانی، با مدال کاری نداریم؛ با ورزشکاران غیر بومی نیز کاری نداریم بلکه وظیفه ی ما نهادینه کردن ورزش بطور مساوی در بطن جامعه است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ زندگی سالم از عهده یک ارگان و سازمان خارج است، از حضور نهادهای مدنی و تشکل های غیردولتی در این خصوص استقبال کرد و افزود: اگر فعالیت های صورت گرفته به صورت هدفمند برای فرهنگ سازی و سلامت شهروندان سوق یابد ما پیشرفت خوبی خواهیم داشت.

نیکوخصلت با اشاره به اینکه حقوق شهروندی باید در رفتار شهروندان تجلی یابد گفت: برای اینکه شهروند سالم، قانونمند و توسعه گرا تربیت بدهیم باید از ورزش شروع کنیم چراکه پروسه ها در ورزش نهادینه شده اند.

به گفته وی، ورزش سرآغاز همکاری، هماهنگی و فعالیت های تیمی است و پرداختن به آن می تواند شهروندان را به انجام فعالیت های گروهی، رعایت قوانین و حقوق شهروندان عادت دهد.

ناصر هوشیار، دبیر هیت دوچرخه سواری آذربایجان شرقی نیز در این همایش با بیان اینکه با تغییر شرایط فرهنگی، برخی محدودیت های دوچرخه سواری بانوان رفع می شود افزود: شرایط برای دوچرخه سواری بانوان رو به بهبودی یش می رود.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که کمیت دوچرخه سواری بهتر شود و حتما حمایت بهتری صورت گیرد و استعداد های بهتر کشف شود.

آمار رسمی می گوید نیمی از زنان آذربایجان شرقی افسرده اند. کارشناسان اعتقاد دارند ورزش هایی مانند دوچرخه سواری که در عین فعالیت بدنی، نوعی تفریح نیز محسوب می شود می تواند در رفع مشکلات روحی و روانی و افسردگی بانوان بسیار مفید واقع گردد؛ به شرطیکه ورزش بانوان در اولویت مسئولان قرار گرفته و زیرساخت های فرهنگی و سخت افزاری آن مهیا گردد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =