«خبرجنوب» نوشت: هر سال 4 هزار مهندس به مهندسان حوزه راه و ساختمان فارس افزوده میشود.

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان فارس با اعلام اين مطلب گفت: در حال حاضر 34 هزار مهندس عضو اين سازمان هستند كه از اين تعداد 16 هزار نفر پروانه كار دارند و هر سال 4 هزار عضو جديد به سازمان اضافه ميشود.
نامورچي با اشاره به افزايش روزافزون تعداد فارغ التحصيلان رشتههاي مهندسي گفت: هر سال تعداد زيادي دانشجو از دانشگاه هاي مختلف در رشتههاي مهندسي فارغ التحصيل ميشوند كه با توجه به نداشتن تجربه عملي با ورود به حرفه نميتوانند موفق عمل كنند. به همين منظور براي آموزش عملي اين افراد تفاهم نامهاي را به منظور برگزاري دورههاي كارآموزي ويژه فارغ التحصيلان با وزارت راه و شهرسازي بستهايم.
وي افزود: با توجه به اين كه فارغالتحصيلان رشتههاي مهندسي 3 سال پس از اتمام دانشگاه ميتوانند وارد اين حرفه شوند و اين وقفه باعث ميشود تا آن ها آن چه را آموخته اند تا حدودي فراموش كنند، ما درصدد اجراي دوره هاي كارآموزي در طول اين مدت هستيم.
نامورچي با اشاره به كاهش ساخت و ساز و تاثير آن بر كسب و كار مهندسان و نيز تعداد زياد فارغ التحصيلان اين حوزه گفت: در حال حاضر سالانه حدود 3 ميليون متر مربع پروانه ساخت و ساز در شيراز صادر مي شود كه به طور ميانگين به هر كدام از مهندسين 200 تا 300 متر ساخت و ساز ميرسد، با توجه به اين موضوع هر سال تنها كمتر از 10 درصد مهندسين ساختمان داراي كار دائمي ميشوند و از 50 درصد تنها براي تعدادي كار فراهم مي شود و بيش از 50 درصد از مهندسين حوزه ساختمان كاري ندارند.
وي اظهار داشت: معتقديم كه سازمان نظام مهندسي به عنوان ضربه گير در اين حوزه عمل مي كند تا هر كسي كه تقاضاي كار دارد را براي مدتي در اين سازمان ساماندهي كنيم و با توجه به اين حجم كم كار چارهاي نداريم جز ارايه خدمات مهندسي در فضاي رقابتي تا افراد بر اساس كيفيت كار و نوع خدماتي كه ارايه ميكنند فعاليت نمايند.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان فارس در خصوص رويكرد اين سازمان درباره بافتهاي فرسوده به ويژه بافت تاريخي و فرهنگي شهر شيراز گفت: بافتهاي فرسوده شيراز به 2 دسته تقسيم ميشود؛ دسته اول بافتهاي فرسوده عادي هستند و دسته دوم بافت تاريخي و فرهنگي شهر كه هم ميتواند فرصت باشد و هم تهديد چرا كه هويت شهر در اين بافت نهفته است و با تخريب اين بافت پيشينه شهر از بين مي رود.
وي ادامه داد: از سوي ديگر ما ميتوانيم با سامان بخشي اين بافت و جذب گردشگر به يك درآمد پايدار براي شهر دست يابيم اما مشكل اصلي درخصوص اين بافت آن است كه شيراز يك شهر زلزله خيز است و هر آن امكان وقوع يك زمين لرزه بزرگ در آن وجود دارد بنابراين نگهداري اين گونه بافتها نيازمند عزم ملي است.
نامورچي با اشاره به اجراي قانون مقررات ملي ساختمان به عنوان يكي از فاكتورهاي تاثيرگذار در بالا بردن كيفيت ساخت و ساز گفت: طبق برآوردهاي انجام شده عمر مفيد يك ساختمان بايد بيش از 30 سال باشد اما عوامل مختلفي در اين زمينه تاثير دارد از جمله مصالح استاندارد، كارگران ماهر، كارفرمايان، فروشندگان مصالح ساختماني و قسمتهاي ديگر كه هر كدام از آن ها با مشكل مواجه باشد در كيفيت ساخت و ساز و عمر ساختمانها اثرگذار است.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان فارس اضافه كرد: يكي از راهكارهاي ما در اين زمينه پيگيري و تصويب طرح آموزش و ارتقاي آگاهي كارفرمايان نسبت به وظايف و اختيارشان در قبال مقررات ملي ساختمان است و براي تقويت زنجيره ساخت و ساز اقدام بعدي سازمان تلاش در زمينه استفاده از كارگران ماهر در عرصه ساختمان است كه در اين ارتباط نيز تا كنون جلساتي با وزارت تعاون، كار و امور اجتماعي، سازمان فني و حرفه اي و انجمن صنفي كارگران برگزار كرده ايم. همچنين طرحي تهيه و يكم مرداد ماه امسال در شوراي فني استان مطرح شد كه بر اساس آن قرار است با تشكيل كارگروهي ساز و كار اجرايي آن هم فراهم گردد تا از اين طريق با استفاده از كارگران ماهر و داراي كارت مهارت يكي ديگر از حلقههاي مفقوده حوزه ساخت و ساز تكميل شود. وی يكي ديگر از حلقههاي مفقوده حوزه ساخت و ساز را مصالح ساختماني استاندارد عنوان كرد و گفت: يكي از اقدامات ديگر ما در چرخه ساخت و ساز كه با همكاري اداره كل استاندارد مدتهاست در حال پيگيري آن هستيم مشاركت در تبيين اولويتهاي تدوين استاندارد ملي در حوزه ساخت و ساز، كنترل و كيفيت مصالح و فرآورده هاي ساختماني و بهبود روند استانداردسازي آنهاست كه در استحكام بنا و عمر مفيد ساختمان و جلوگيري و كاهش خسارت ناشي از حوادث طبيعي نقش بسزايي دارد.
نامورچي گفت: با توجه به اين كه صنعت ساختمان سازي بخش عمده اي از سرمايه ملي را دربرميگيرد از اين رو در بيشتر كشورها عمر مفيد ساختمان از اهميت قابل توجهي برخوردار است كه در ايران پايين بودن عمر مفيد ساختمانها يكي از چالشهاي مهم صنعت ساخت و ساز است. در اين زمينه اصلاح شيوههاي ساخت، رعايت اصول ايمني، انتخاب درست مصالح با كيفيت و مرغوب، استفاده از نيروهاي ماهر، تدوين استانداردهاي ملي و انجام بازرسيهاي دوره اي ميتواند بر عمر مفيد ساختمان ها تاثيرگذار باشد.
وي با اشاره به ارتباط كيفيت ساخت و ساز با توسعه پايدار افزود: يكي از مباحثي كه در مبحث 19 قانون مقررات ملي ساختمان برآن تاكيد شده به حداقل رساندن مصرف انرژي در ساختمانهاست اما در حال حاضر ساختمان سازي در كشور ما منطبق با شرايط اقليمي و منطقه نيست و عدم توجه به اين موضوع و استفاده از يك الگوي ثابت در اقليمهاي متفاوت از جمله دلايل هدر رفت انرژي و ناپايداري ساختمانهاست اين در حالي است كه يكي از مفاهيم توسعه پايدار اين است كه همزمان با رشد اقتصادي و توسعه صنعتي، مسائل زيست محيطي، كاهش مصرف انرژي و توجه به جنبههاي اجتماعي نيز مدنظر قرار گيرد. نامورچي تصريح كرد: اما نكته ديگر در روند توسعه پايدار و ارتقای كيفيت ساخت و ساز استفاده از رويكرد يكپارچه و بازآفريني شهري محدوده هاي ناكارآمد است كه بايد بدون اخذ تصميمات شتاب زده با در نظر گرفتن عدالت اجتماعي، ناپايداري و فقر موجود در اين بافت ها را بررسي و با مديريت شهري مشاركتي و متكي به مردم اين مناطق را پويا كرد.
وي در خصوص تاثير اين سازمان در بهبود و حركت به سوي توسعه پايدار گفت: يكي از وظايف ما فرهنگسازي و ايجاد آگاهي درخصوص ايجاد شهر پايدار و آموزش آگاهي عمومي در خصوص وضعيت محيط زيست است در حالي كه ميزان مصرف انرژي در ساختمان هاي ما 4 برابر استاندارد جهاني است و بايد به جاي افزايش توليد انرژي در زمينه هدايت مصرف انرژي اقدام شود.
نامورچي ادامه داد: براي تحقق اهداف توسعه پايدار شهري بايد نگاهي واقع گرايانه داشت و اين موضوع بايد به صورت عملياتي در سياستهاي كلان دولت قرار گيرد و براي آن برنامههاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت تدوين شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =