مدیریت مسجدالحرام در شهر مکه می‌گوید که پروژه بزرگی را برای پاکسازی و نوسازی چاه زمزم در محوطه مسجد آغاز کرده است.

به گفته مسئولان مسجدالحرام، ملک سلمان، پادشاه عربستان با آغاز این پروژه چند ماهه موافقت کرده است. قرار است کار نوسازی چاه زمزم تا پیش از ماه رمضان پایان یابد. زائرانی که به حج می‌روند آب زمزم را به عنوان آبی مقدس می‌نوشند و برای تبرک همراه خود به کشورهایشان می‌برند. چشمه زمزم که در ۲۰ متری خانه کعبه واقع شده است ،هزاران سال پیش در اثر معجزه حضرت اسماعيل ع به وجود آمده وآشكار شده است وتاكنون ، همچنان ادامه دارد. در تاريخ ، چاه زمزم را قدیمی‌ترین چاه زمین می‌دانندکه در پنج هزار سال گذشته همواره آب داشته است.

پروژه نوسازی وتوسعه پيرامون چاه زمزم ، دو بخش دارد. بخش اول شامل ساخت پنج پل دسترسی به زمزم از سمت شرقی آن است که محوطه‌ای به پهنای هشت متر و طول ۱۲۰ متر را در بر می‌گیرد. بخش دوم آن اتمام فاز نهایی پاکسازی محوطه اطراف چشمه با خارج کردن تیرآهن‌ها و بتون‌های باقی‌مانده از بخش قدیمی مسجدالحرام است. به گفته مسئولان، زمانی که برای انجام این پروژه در نظر گرفته شده است ، هفت ماه مى باشد.

طرح بازسازی زمزم و بخشی از صحن مسجدالحرام که سالها قبل ، از راه پله های زیر زمین و مدخل زمزم بود و بعدها روی آن را پوشاندند ،که دقیقا ضلع مقابل حجر الاسود قرار دارد. این بازسازی که تقریبا یک پنجم صحن حرم و تا حدود ۱۰ متری مقام ابراهیم را در بر گرفته، موجب گردیده است ‌که فضای مطاف بسیار محدود شود، از این رو دایره مطاف را با گذاشتن دیواره های پلاستیکی ، که تا حدود ۱۰ متری از مقام ابراهیم ،کاملا محصور گردیده و در این شرایط، تنها کسانیکه مُحرم هستند ، می توانند به فضای مطاف وارد شوند. البته افراد محرم، تنها می توانند از درب مسجدالحرام ،وارد مطاف شوند.

بدین ترتیب ،هیچ فرد غیر مُحرمی امکان طواف ندارد. با این مقررات موقت ، دست اندرکاران مسجد الحرام ،نظم نسبی ایجاد نموده اند. گرچه گفته می شود این بازسازی تا ماه رمضان ، به پایان برده می شود. گفتنی است که شرایط مسجد الحرام به گونه ای در ماه مبارک رمضان، بسیار شلوغ تر از ایام حجً بشمار آمده ، زیرا که تعداد فراوانی از معتمرین ، در این ایان دست به اعتکاف در مسجد الحرام زده وشبها و اقامه نماز تراویح ، برای آنان بسیار مهم تلقی می گردد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =