ایسنا نوشت: به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ۱۱ روز ابتدای دی ماه سال جاری تعداد معاملات مسکن سال کل کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل نصف شده است.



حسام عقبایی در مراسم رونمایی از وب‌ سایت تخصصی آگهی‌های املاک‌ کشور، شابش گفت: پیش‌بینی ما این بود که سرعت عبور مسکن از رکود افزایش یابد اما افزایش نرخ ارز باعث شد که حجم معاملات در آبان‌ماه 18 درصد در شهر تهران کاهش یابد.

عقبایی ادامه داد: رشد نرخ ارز باعث شد ورود به رونق مسکن عقب بیفتد به طوری که در 12 روز ابتدایی دی‌ماه شاهد کاهش حدود 50 درصد حجم معاملات بودیم. یعنی مجدداً‌ بازگشت به رکود در بخش مسکن ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه انتظار داشتیم با توجه به اینکه در 8 ماه نخست امسال افزایش حجم معاملات در تهران به کشور تسری پیدا کند، گفت:‌متأسفانه کاهش حجم معاملات در آذرماه و دی‌ماه باعث شد تا رکورد دوباره در حجم معاملات به وضوح دیده شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید براینکه قیمت مسکن تا پایان امسال و تابستان سال 96 افزایش نخواهد یافت، گفت: ظرفیت بازار مسکن اینگونه است که قیمت مسکن افزایش نخواهد داشت و شاهد سونامی و جهش قیمت مسکن نخواهیم بود.

عقبایی با اشاره به اینکه در دنیای امروز که تجارت الکترونیک حرف اول را در تجارت جهانی می‌زند اما رتبه ایران در کشورهای دنیا در پایین‌تر سطح از رتبه‌های جهانی در حوزه‌های تجارت الکترونیک قرار می‌دهد، گفت: براساس قانون نظام صنفی باید فعالیت‌ها از سوی برخی سایت‌های تخصصی املاک زیر نظر اتحادیه باشد تا از این فرصت بتوان به نحو احسن استفاده و آن را به فرصت تبدیل کرد.

در شرایط کنونی کشور موضوع مسکن و تأمین آن برای مردم به یکی از معضلات و مشکلات کشور تبدیل شده است و علی‌رغم تعداد زیاد مشاوران املاک وقتی با مردم صحبت می‌کنید متقاضیان مسکن عنوان می‌کنند که باید ارائه خدمات از سوی مشاوران املاک با سرعت بیشتر و روش‌های نوین و ضریب امنیت بالایی صورت بگیرد. پس یکی از وظایف اتحادیه مشاور املاک این است که مسیر حضور مرجع تخصصی آگهی‌های املاک کشور را هموار کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: توصیه ما به وب‌سایت‌های تخصصی در حوزه املاک کشور که تعداد آنها به 24 عدد می‌رسد این است که خدماتی به بخش مسکن ارائه کنند که واحدهای صنفی دارای پروانه کسب و شناسنامه‌دار بتوانند در ارتباط با مردم موفق عمل کنند. پس مردم به اعتبار اتحادیه مشاوران املاک و قانون نظام صنفی به این وب‌سایت‌ها و اپلیکشن‌ها اعتماد خواهند کرد. شابش وب سایت تخصصی آگهی های املاک وعضوی از خانواده اتحادیه است که به صورت قانونی و اصولی به فعالیت میپردازد و اتحادیه از آن حمایت خواهد کرد.
عقبایی با تأکید براینکه مشاوران املاک باید از ابزارهای در اختیار خود بتوانند در مهندسی فروش برای عبور از رکود در بخش مسکن استفاده کنند، گفت: اگر بتوان از این وب‌سایت‌ها به نحو احسن و درست استفاده کنیم سرعت خروج از رکود در بخش مسکن افزایش پیدا می‌کند چرا که در تمام کشورهای دنیا یکی از ابزارهای سرعت بخشیدن و خروج از رکود تحریک تقاضا و در کنار ایجاد انگیزه لازم برای متقاضیان و سرعت بخشیدن به مهندسی فروش است.

وی با اشاره به اینکه شابش مرجع تخصصی آگهی‌های املاک کشور این ظرفیت‌سازی را ایجاد کرده و مطالعه تطبیقی با کشورهای توسعه یافته ایجاد کرده است، گفت: یکی از مزیت‌های این مرجع همانا بومی‌سازی شدن با فرهنگ ایران است که می‌تواند سیر معاملات بخش مسکن در کشور را تسهیل کند. پس توقع ما این است که این وب سایت بتواند با واکاوی مطالبات مردم و اصلاح مسیر خود بتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، این وب‌سایت‌ها می‌توانند با توجه به وجود ترافیک در سطح شهر و برخی مشکلات رفت و آمد به راحتی متقاضیان بخش مسکن را به خواسته خود که همانا خرید و یا اجاره مسکن است برساند.

عقبایی گفت: با توجه به مطالبه‌گری و فضایی که از لحاظ گسترش تجارت الکترونیک وجود دارد قاعدتاً تا دهه آینده 70 درصد معاملات مسکن از طریق فضای مجازی انجام خواهد شد. پس ورود وب‌سایت‌های تخصصی در حوزه املاک کشور یک امر ضروری است. پس بنابراین توصیه بنده به مردم این است که به هر وب‌سایت و یا اپلیکیشنی که در بخش مسکن ارائه خدمات می‌دهند اعتماد نکند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در ایران در این شرایط رکودی نیز در بخش مسکن بهتر از سایر کشورها است، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در ایران بالاترین سوددهی را در تمام دنیا دارد. هرچند خارجی‌ها در ایران نمی‌توانند مسکن خریداری کنند اما می‌توانند در قالب مشارکت در ایران سرمایه‌گذاری کرده و سود خوبی را داشته باشند.

قانون پیش‌فروش مسکن قابلیت اجرایی ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص قانون پیش‌فروش مسکن گفت: با توجه به شرایطی که کشور در بخش مسکن با آن مواجه است باید اذعان کرد که بسیاری از ارگان‌های ذی‌ربط نسبت به اجرایی شدن این قانون نقد دارند و هرچند پیش‌فروش ساختمان دارای قانون است باید گفت قابلیت اجرایی ندارد.

عقبایی گفت: شرایط تنظیم پیش‌فروش مسکن در دفاتر اسناد و بنگاه‌های مسکن وجود ندارد هرچند در حال حاضر 40 درصد بازار مسکن را پیش‌فروش مسکن به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، اتحادیه مشاوران از وزارت راه و شهرسازی و دولت خواسته است که قانون پیش‌فروش مسکن اصلاح شود چرا که می‌تواند اصلاح این قانون در خروج مسکن از رکود مؤثر باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید براینکه سرعت بازار مسکن در حال حاضر 60 است و هنوز برای رسیده به 100 فاصله زیادی دارد، گفت:‌ در حال حاضر اقتصاد ایران به دلیل اینکه یک اقتصاد پایداری نیست و مبانی آن پایانی است و برای اقتصاد برنامه جامعی نداریم قاعدتاً گمانه‌زنی‌ها و پیش‌گویی و تحلیل‌ها باعث می‌شود اقتصاد تحت تأثیر قرار گیرد.

عقبایی در انتقاد از سیاست‌های دولت در وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت: انتقاد ما از دولت این است که برنامه جامعی برای مسکن ندارد و براساس برنامه و چشم‌انداز حرکت نمی‌کند.

عقبایی خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند در این چند ماه آینده با استارت مسکن اجتماعی لااقل برای خود یک بنای جدیدی ایجاد کند تا در دولت آینده بتوان از آن دفاع کرد.

بزرگ‌ترین سوداگران مسکن بانک‌ها هستند

وی تصریح کرد: بزرگترین سوداگران مسکن بانک‌ها هستند و هیچ سوداگری بالاتر از سوداگری بانک‌ها در دهه اخیر وجود نداشته است و گرانی مسکن تماماً به خاطر بنگاه‌داری بانک‌ها بوده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد:‌ ساخت و ساز بانک‌ها براساس قانون ممنوع الست پس باید مجلس در این خصوص ورود کند.

همچنین در این مراسم، شهریار هژبر مدیرعامل وب‌سایت تخصصی شابش گفت: تعداد وب‌سایت‌های تخصصی املاک کشور حدود 24 سایت است بنابراین اعتقاد ما این است وقتی همه آنها ضعیف کار کنند. جا برای کار برای وب‌سایت‌های قوی باز می‌شود.

وی افزود: هنوز سایت‌های تخصصی املاک در کشور نتوانستند جای خود را باز کنند پس ما می‌خواهیم این کار، یک کار حرفه‌ای باشد و آژانس‌های املاک با ورود به این وب‌سایت ببینند که حرفه‌ای بودن یعنی چه و به رکود حاضر در بازار مسکن کمک کنند.

39225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 619439

برچسب‌ها