روایت کسبه‌پلاسکو؛ «انگار می‌خواهند همه‌چیز را گردن ما بیاندازند»

کسبه پلاسکو حالا سقف دخل زندگی شان روی سرشان خراب شده و دور تا دور خیابان های منتهی به پلاسکو چرخ می‌زنند.

محمدحسین نجاتی: «پریشب یک مشتری‌به مغازه آمد. یکی از کم‌یاب ترین ماهی‌های مغازه که گیاه خوار بود را می‌خواست از من بخرد، تا ۷ میلیون تومان هم راضی بود اما دلم راضی نشد بفروشمش. شب به خانه آمدم و پشیمان شدم، گفت تا کی می‌خواهم این ماهی‌را در تنگ نگه دارم.» 
پلاسکو را همه به لباس فروش‌هایش می‌شناسند اما این پاساژ قدیمی در تهران، زیر زمینی پر از آکواریوم ماهی‌فروش‌های تزئینی بود و حالا تلی از خاک.


کسبه پلاسکو حالا سقف دخل زندگی شان روی سرشان خراب شده و مانند اشباحی دور تا دور خیابان های منتهی به پلاسکو می‌چرخند و بعضا سیگار دود می‌کند. زن و بچه آنها هم کنارشان هست و شاید از صبح تا شب هزاران بار ماجرای فروریختن این غول آهنی را تعریف‌می‌کنند: «ساعت ۷ زیارت عاشورا برگزار شد. چایی می دادند که بوی نشتی گاز آمد. یکی از کارکنان ساختمان رفت و چراغ را روشن کرد، ناگهان همه چیز منفجر شد. بعد که آتش نشانی آمد، ساختمان را تخلیه کردند. بعد هم ساختمان خم شد و فروکش کرد.»


ریزش پلاسکو برای خیلی از کاسبان هنوز باور پذیر نیست. آنها از هفته های نخست آذرماه سفارش‌های عید خود را دریافت کردند و انبار‌های آنها پر از جنس بوده. تخمین زده‌اند حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان جنس در پلاسکو دپو شده باشد، شاید هم بیشتر. بخش زیادی از این لباس‌ها در طبقه‌های فوقانی جا داده شده است.

یکی از آنان می‌گوید: «از بعد از ماه محرم حدود ۴۰۰ میلیون تومان کت و شلوار سفارش دادم و تا پایان محرم و صفر حدود ۱۰۰ میلیون از آنها را فروختم اما باقی را برای عید دپو کردم و حالا همه پودر شده، خیلی زود هم پودر شد انبار من در طبقه هفتم بود و فقط یک آتش‌نشان نذاشت که من بمیرم، به اصرار سعی داشتم بروم و چک‌ها و حدود ۵۰ میلیون پول نقد مشتری را بردارم. خانه خراب شدم.»


بخش زیادی از کسانی که دیروز در حاشیه خیابان‌های منتهی به پلاسکو بودند کسبه این منطقه بودند. نیروهای پلیس و امدادی تمامی خیابان‌های منتهی به پلاسکو را مسدود کرده اند و فقط برخی کسبه می‌توانند با نشان دادن کارت‌های مغازه خود کمی جلو بیایند و سر خیابان لاله زار بیاستند.
یکی از کسبه‌می گوید: «بخش خیلی زیادی از لباس‌هایی که در سراسر کشور فروخته می‌شود را پلاسکو تامین ‌می‌کند و حالا همه چک ها و حواله ها دود شد رفت روی هوا. قراره فردا جمعه همه کسبه جمع بشن و هیات مدیره بیانیه بده.»

خانواده کسبه پلاسکو نیز همراه آنهایند. یکی از عمده فروش های پیراهن مردانه در پلاسکو می‌گوید: «ظهر خانواده ام به زور من را خانه بردند اما یک لحظه شبکه شش را دیدم و اعصابم بهم ریخت، انگار که دارن و می خوان مارو مقصر کنند. دوباره پاشدم اومدم اینجا. پلاسکو ایمن نبود درست، اما هیچ وقت من یادم نمیاد کسی اومده باشه در مغازه من و هشدار بده یا گیر بده که چرا سیستم ایمنی درستی ندارید. هیات مدیره هم بارها پیگیر ایمن کردن بود اما ظاهرا پول خیلی سنگینی می‌خواستن برای ایمن کردن پلاسکو.»

بخش مهمی از طبقات فوقانی پلاسکو مربوط به عمده فروش‌های لباس می‌شود. در واقع تنها در یک طبقه پلاسکو لباس به صورت تک فروشی، به فروش می‌رسید و عمده خسارات مربوط به عمده فروش‌ها می‌شود. یکی از عمده فروش‌های شلوار مردانه می‌گوید: «تمام زندگی ام دود شد رفت هوا. من امروز زودتر سرکار اومدم و وقتی نزدیک پلاسکو شدم دود را دیدم و جرثقیل را هم دیدم، خیلی تلاش کردم خودم را به پاساژ برسانم اما دیدم که فریاد می‌زنند و ساختمان را خالی می‌کنند. وقتی ریخت چشم چشم را نمی‌دید.
 از شنبه هزاران هزار چک در سراسر کشور برگشت می‌خورد و سندی برای میلیون‌ها یا میلیارد ها تومان پول روی هوا وجود ندارد.»


علاوه بر پلاسکو، سه مغازه کنار پلاسکو به کلی تخریب شده و پاساژ کنار پلاسکو، یعنی پاساژ کویتی‌ها نیز نسبتا تخریب شده است. دادستان تهران با حضور در محل حادثه اجازه تخریب مغازه‌های اطراف را داده است. 
همچنین، سه سفارت‌خانه در نزدیکی این پاساژ قرار دارند و ماموران پلیس‌ دیواره های آهنی ای را در نزدیک این سفارت‌خانه‌ها مستقر کرده‌اند. 
یکی از کسبه‌های پلاسکو می‌گوید: «کار آتش‌نشان‌ها فوری بود اما فقط یک جرثقیل انگار برای رسیدن به طبقات فوقانی داشتند. تا حدود ساعت ۱۰ همینطور ماشین‌های آتش نشانی‌ می‌آمدند اما خب جمعیت هم زیاد بود خیلی از آنها پشت ترافیک بودند. به نظرم تعداد ماشین‌ها کم بود اما همان کم هم خیلی تلاش کردند.»


او می‌گوید: «بازار شایعه هم داغ است. تو گروه های تلگرامی ای که پاساژ داشت برخی الان زده اند که از یک سری از کسبه خبری نیست، اگر این خبر صحت داشته باشه، می‌شه گفت فاجعه ای در راهه.»

واکنش‌به صحبت‌های شهرداری تهران

علاوه بر این یکی از اعضای شورای ساختمان پلاسکو در واکنش به ادعاهای شهرداری تهران به خبرآنلاین می‌گوید: «شورا با توجه به اختیارات محدود خود همه گونه همکاری با نهادهای شهرداری و آتش نشانی در سال های اخیر انجام داد چه نسبت به تأمین موارد ایمنی در طبقات، با توجه به شکل ساختمان پلاسکو، و جه تسهیل در برگزاری مانور اتش نشانی و آموزش پرسنل ساختمان پلاسکو. همچنین کلیه مکاتبات و مواردی که آتش نشانی به عنوان حفظ ایمنی با ما داشته به مالک ساختمان که عبارت است از بنیاد مستضعفان، منتقل کرده‌‌ایم.»

به گفته او «شورای ساختمان پلاسکو اختیارات قانونی برای هرگونه تغییر در ساختمان نداشت و مقاومتی از سوی این شورا برای اعمال موارد فوق صورت نگرفت.»

۴۲۴۲

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 86
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    یعنی چی پول خیلی سنگینی می‌خواستن برای ایمن کردن پلاسکو میلیارد میلیارد از اونجا پول در میاوردین زورتون اومد پول ایمن سازی بدین باعث و بانیه مرگ اون همه آتش نشان بیگناه شدین اون همه خانواده داغدار شدن...به نظر من نه تنها نباید هیچ خسارتی به کسبه پرداخت بشه بلکه اگه جای دیگه پول و ملک دارن باید مصادره بشه بدن به خانواده های آتش نشانان مظلوم
    • پدرام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      مالك ساختمان بنياد مستضعفين بوده چرا كسبه بايد پول بده؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      153 6
      اینجور که من متوجه شدم .تعداد فوتی ها انگار از ۵۰ نفرم بالاتره.دوتا گروه اتش نشان بودن .یکی تو طبقات پایین یه گروه هم طبقات بالا.کسبه ای که رفته بودن بالا تو مغازه ها.خبرنگار هم بوده چند تا. خدا به خیر بگذرونه
    • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      62 5
      در آتش نشانی یک اصلی هست که میگه اول خودت بازم خودت بعد همکارت بعد بقیه... یعنی باید از ماموریتشون اینقدر مطمئن باشن بعد جونشونو برای نجات بقیه بگذارند اینجا مسلما ارزیابی اشتباه فرمانده هان عملیاتی و رشادت و دلسوزی مامورین اتش نشانی هم باعث تلفات میشه وگرنه هیچ جای دنیا حتی برای ساختمان ها بلند تر و با ارزشتر از این پلاسکو جان حتی یک آتش نشان رو به خطر نمیاندازن...
    • ع.ت A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      87 17
      كسبه هيچ اختياري براي تغيير فضاي ساختمان نداشتند. كاش با اطلاع نظر بديم. شما كه تو خونه نشستين و پست لايك ميكنين و نهايتا عكس به اشتراك ميذارين بد نيست قبل از حكم صادر كردن تحقيق كنيد. مالك سرقفلي با مالك ساختمان متفاوت است. وقتي سرقفلي فروخته ميشود فقط حق كسي و كار فروخته شده و مالك ساختمان همان بنياد اصلي است. قابل توجه شما كه كسبه سالانه مبلغي با عنوان اجاره ملك به بنياد مستضعفان پرداخت ميكردند و در ضمن همه اختيارات مربوط به ساختمان با اين بنياد بوده و با هيچ حكمي اين اختيارات به شوراي مديريت يا كسبه تنفيذ نشده است.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      54 26
      دوست من خودت رو بذار جاي همون كسبه و منطقي باش، داشتن كاسبي ميكردن، دزدي كه نكردن؟؟؟ وقتي واحد ايمني شهرداري مياد و ميخواد با قيمت بيشتر ايمن سازي كنه ولي استعلام ميكنند ميبينند با نصف قيمت ميشه همون كيفيت رو داشت، و بعد ميگن ما خودمون انجام ميديم و شهرداري نظارت كنه، اما شهرداري فقط سود و منفعت خودش مهمه چي ميتوني بگي؟
    • محمد A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      94 14
      اینایی که توی پلاسکو کاسبی داشتن همشون بیشترشون بدهکار بودن چشمشون به شب عید بد تا چک هاشون پاس بشه خبر از بازار ندارین که فکر می کنین میلیارد میلیارد درآمد داشتن نمی دونین تولید و توزیع کالای داخلی سالهاست در این کشور درآمدزا نیست. به اضافه اینکه اینا همه شون مالک سرقفلی بودن و در واقع مستأجر بودن نه مالک و مستأجر اجازه دخل و تصرف در ساختمون رو نداره. همه این هشدارهای آتش نشانی رو به مالک دادن اما نبیاد براش مهم نبوده در واقع کسبه پلاسکو از همه طرف فعلا دارن می خورن خدا انصاف بده
    • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      121 3
      اگه بجای پلاسکو همچین بلایی سر ساختمان علاءالدین می اومد صددرصد مالک ساختمان را دادگاهی و حتی زندانی می کردن و مجبورش می کردن جریمه تمام کسبه رو بده اما اینجا هیچ صحبتی از دادگاهی شدن مالک ساختمان که مقصر اصلی هست نمی برن چرا؟/؟
    • رضا A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      22 34
      کاش دو سه روز صبر کنین و اینقد مهمل نبافین تا ببینیم چی میخواد پیش بیاد
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    ملت ایران ..برای همه کسانی که در این حادثه اسف بار جانی و مالی اسیب دیده اند یک تصمیم ملی بگیریم...همه جلو بیاییم و با اهدا هر مبلغی که می توانیم باری از دوش هموطنان خود برداریم...مرگ افراد جبران پذیر نیست اما بازماندگان را می توانیم حمایت کنیم...یاعلی...
    • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      95 30
      من به خانواده آتش نشانها حاضرم کمک کنم ولی یک ريال به کسبه نخواهم داد
    • hashemi IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      15 6
      اشتباه منفی دادم
    • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      50 34
      وقتی اون مغازه دارهای طماع با گرانفروشی از جیب ما برداشتند و یک ریالش را هم برای ایمنی ساختمان خرج نکردند دلشان به حالمان نسوخت.
    • بی نام US ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      41 25
      عزیزم شما میدونی قیمت مغازه تو این ساختمون چند بوده ؟ آیا این افراد ریالی به کاهش قیمت البسه و توزیع البسه با کیفیت اقدام کردن که حالا ما بریم به دادشون برسیم
    • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      60 9
      همین کار های انفرادی هست که این مملکت رو به این روز انداخته.
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    معلومه تقصیر کار اصلی خود کسبه پلاسکو بودند. چی رو می خواین پنهان کنید. خوبه نامه های آتش نشانی هست. دروغ هم حدی داره. شما یک غلطی کردید ولی نمی خواید پاش وایستید. به جای آنکه برید جای دیگه تولید کنید گفتید کجا بهتر از مرکز شهر هم تولید دارم هم دفتر فروشمه. اون هیچی انقدر طماع بودید یک ریال خرج ایمنی ساختمون نکردید. حالا...
    • بی نام AT ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      62 31
      این محصولات که با جان و ایمنی مردم سروکار دارند باید با قیمتهای مناسب در اختیار مردم باشه تا خرید اونها خودش یه ضربه نباشه
    • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      66 25
      یعنی چی با قیمت مناسب در اختیار قرار گیرد ؟مگه بازاری های اونجا ندار بودند ؟
    • بی نام US ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      49 18
      سلام منم یکی از کاسبای این مملکتم این حرفایی که شما میزنید معتومه نه کاسبید نه فروشنده اید نه مغازه دار اما تک تک شماها ما رو به نگاه یه دزد میبیند امانه درست نیست تا حالا اجاره مغازه دادین یا صاحب مغازه اومده سر تو بگیری پایین یا رکود هرساله برج 2و 4 و9 و 10 رو دیدین تاحالا پول داشتی جیبت اما یه کیلو میوه نتونی بخری اینا رو مجسم کنین بعد اون بدبخت رو ملامت کنین درست مغازه دار مقصر بوده اما داشته نکرده این هزینه ها گذاشته
    • فرهاد A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      0 0
      یه خورده منطقی باشیم من خودم ناظر ساختمان هستم کدوم ساختمان و مجتمع تو این مملکت ایمن هست؟ آتش نشانی به تمام مجتمع های تهران عین همین نامه رو زده لذا باید همشون تخریب بشن از شما میپرسم شما قبول میکنی؟ خدا اینجور جاها انصاف آدم میسنجه
  • مجید A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    بنیاد مستضعفان به عنوان مالک اصلی باید پاسخگو باشد
    • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      بنیاد هیچ نقشی در مدیریت نداشته خود کسبه باید پول می دادند
    • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      چرا بنیاد مستضعفان نقشی نداشته؟ چطور موقع تصاحب ملک نفر اول،
    • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      99 4
      تو کل کشور همین طوری یک سری سازمانها و بنیاد طبق قانون پول می گیرند اما طبق قانون مسولیتی ندارند بنیاد مستضغصفان این ساختمان را مفت تصاحب کرد بعد ملیارد به مغازه داران فروخت اگر برای ایمنی مسولیتی ندارد این پولها کجا رفت قانون مملکت ایراد دارد صدا و سیما طبق قانون پول می گیرد اما فرهنگ مردم روز به روز پایین تر می آید و صدا و سیما مسولیت ندارد
  • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    143 6
    فاجعه اصلی برای آن مدیری است که اعلام کرده غیر از آتش نشانان کسی در ساختمان نبوده. البته طبق تجربه یازده سپتامبر بعد از این حادثه ها افرادی خود را گم میکنند و سر به صحرا میگذارند و بعد از چند روز دوباره به خانه برمیگردند با امید فرداهای بهتر
  • محسن EU ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    هزینه سنگین برای ایمن سازی؟ از این هزینه و جان مردم که سنگین تر نبود؟ اگه یکی میرفت جلو کارشونو میگرفت میگفت باید ایمن سازی کنید میرفتید 1000 جا اعتراض بیمه هم نکردید جمع کنید که فقط بفکر سود خودتونید دلالی دپو برای شب عید برای سود بیشتر
  • بی نام CA ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    210 9
    هم شهرداري مسوول هست كه بايد به دليل عدم رعايت ايمني آنجا رو پلمپ مي كرد و به همان ميزان يا بيشتر، مالكين چه شخصي و چه بنياد مستضعفان در موارد اجاره اي كه مسوول رعايت و برقرار كردن استانداردهاي ايمني در ملك خود هستند.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      7 22
      شهرداری اختیار پلمپ نداشته کتاب قانون رو هم باز کنن و بندش رو نشون بدن نه خبرآنلاین خبرش رو منتشر میکنه نه یه عده چشم دیدن دارن. به نظرم اینجا عینک لازمه
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    182 6
    مملکت بی تدبیری و مدیریت کشکی هستی مردم و جون آتش نشان به باد داد. از فردا هزاران نفر بیکار و زندانی چک و داغدیده به کشور اضافه میشه.
  • اصغر کارگر RO ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    شما هم از هر فرصتی برای زدن قالیباف استفاده می کنید ننگ بر شما خبرنگار کثافت ها همین قالیباف اگر مثل شما دزد و نجومی بگیر بود و می نشست در خانه تخمه می شکست پشت تلویزیون تماشا می کرد آتش سوزی نمی زدیدتش گند زدین به مملکت بس کنید
    • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      نه جانم اصلا تو شهرداری یک ریال هم رشوه داده و گرفته نمیشه اصلاااا
    • دکتر A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      نظرشما مشکوک بنظر میاد..از روی تعصب وشاید هم فرمایشی هست..
    • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      دلواپسا ریختن تو سایتها تا کارهای قالیبافو ماله کشی کنن. مردم خودشون عاقلن و میبینن که قالیباف فقط مال و برج میسازه و لا غیر.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      67 3
      حیف که بیشتر از یک منفی نمیشه زد....................
    • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      19 39
      شما برو به ماله کشی دو تا قطاری که قرن 21 شاخ به شاخ شدن برس
    • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      75 4
      دفاع از قالی باف نکن ،کسی که مجوز میده در کوچه پس کوچه های 8 متری برای ساختمان های بلند مرتبه ، از یه طرف زمین در تهران نشست پیدا میکنه از یه طرف هوای آلوده که جان مردم را نشانه گرفته از اونطرف مردم عادی برای ورود به مرکز شهر باید پول بدن و طرح بخرن چون آلوده است اما از آنطرف راحت طرح میفروشه ببینم با طرح فروشی هوا آلوده نمیشه و نیست؟ شهرداری نافش رو با پول زدن 100درصد شهرداری و مدیران ناکارآمدش مقصرند همچنین شورای شهر بی خاصیت بابا چند سال چند تا آدم مشخص که کاربلد هم نیستن نشستن سر اموری که فقط به پول پارو کردن فکر میکنند؟نالایقند نالایق شهردا رهم با این همه فاجعه که در این چندسال رخ داده باید استعفا بده اما ماشاالله چیزی که شهردارو شهرداری چی ها دارند رو هست و بس
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    والا سیستم اداری مون هم مثل خود همین پلاسکو پیر و غیر استاندارده. همه جای مملکتمون شبیه هم هست. کسبه مث مدیران. کارمندا مث تاجرا. فقط وقتی یه اتفاق تلخ اینجوری میفته وجدان درد میگیریم و میندازیم گردن هم
  • فرشاد A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    56 65
    بد نیست یک بار شرح وظایف شهرداری و سازمان تابعه ی اون یعنی آتش نشانی در خصوص رصد ایمنی ساختمانهای عمومی و در حال بهره برداری مرور بشه تا معلوم بشه قصور از سمت سازمان عریض و طویل شهرداریه یا 600 کسبه ی مستقل پلاسکو
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    بقیه بازاری های بی وجدان درس بگیرند .بی وجدانی که همه چیز را گران کردید .عجب صبری خدا دارد .بله که تقصیر بنیاد است همه را گرفت وخورد یک قدم هم برای امنیت بر نداشت .
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    13 85
    مثلن یه ساختمان 50 ساله رو میخواستن چه جوری ایمن کنند...آتش نشانی میگه ساختمون گاز نداشته ..علت آتش سوزی برق ..بعدم انفجار...مگه چندتا کپسول گاز باهم منفجرشده...ساختمون فلزی کهنه آتیش گرفته زیر فشار آب و آتش و وزنش ریخته پایین...
    • ava IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      161 4
      دوست عزیز یعنی چی ساختمون قدیمی رو نمی شه ایمن کرد. الان توی شهرهایی مثل لندن نیویورک و بوستون کلی ساختمون و برج بالای 50 سال داریم . ولی اینقدر در مورد بازسازی و ایمنی شون سختگیری میشه هیچ وقت حوادث این چنینی براشون رخ نمی ده خواهشا اینقدر پشت قدیمی بودن ساختمون پنهان نشید
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    یه سوال این ساختمان غصبی نبودی احتمالا؟ حکم این همه کسب و کار که در این سالها انجام شده در ساختمان غصبی چی بوده آیا؟ هم از لحاظ مذهبی و هم از لحاظ اخلاقی و رسم جوانمردی؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      187 4
      بله این کسبه باید میلیاردی بابت سرقفلی اینجا می دادند اون مغازه دارها غصب نکردند غاصب باید جواب بده
    • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      132 3
      اون مغازه دارها که باید پول میلیاردی بابت سرقفلی دادند اونی یا اونایی که غصب کردند باید جوابش رو اون دنیا بدن
    • پدرام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      189 6
      در غصبي بود أموال مصادره شده كه شكي نيست
    • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      82 1
      خوشم میاد که مقصر اصلی حادثه مثل کبک سرشو کرده زیر برف و حرفی نمی زنه ... بنیاد مستضعفان بالاخره روزی روزگاری جواب این مال های غصبی را خواهد داد
    • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      37 4
      با توجه نوع ادبيات ايشان، فكر كنم خود قاليباف باشه، مردم در ٢ انتخابات جواب اين آقا را دادن ، ديگه لازم نيست بياد شو بازي كنه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    44 84
    یه ماهی کوچولو داشته که هفت میلیون قیمت داشته و نفروخته همین ماهی نازنازی سی نفر را به کام مرگ کشاند شهر خوبانه تهران
    • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      17 6
      طمع در همه انسانها بخصوص در کسانی که قدرت و پول دارند باعث بیچارگیشان شده و خواهد شد
  • محسن A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    وقتی جنس رو 5 برابر قیمت خرید بفروشی و به فقط به فکر سود باشی و به ایمنی محیط کارت اهمیت ندی اینه عاقبتش
    • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      21 3
      اونا عمده فروش ان ٥ برابر و اين حرفها كدوم
    • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      18 2
      اون آتش نشانه چی
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    74 5
    یک کارشناش داشت از عدم مدیریت زماندر مهار آتش داشت به شبکه دو می گفت مجری گفت برو سر مطلب دیگری.......
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      38 3
      کاملا" عدم مدیریت و نبود تجهیزات کافی در ساعات اولیه باعث گسترش آتش در همه فیلمها مشهود میباشد اما متاسفانه با سهل انگاری دارن این موضوع را سیاه کاری میکنند با موضوع شهادت آتش نشانان عزیز خوب یک عده عزیز شهید شدند درست یک عده کسبه محترم اسیب جدی دیدند این درست اما چرا موضوع بصورت فنی بررسی نمیشه نبود تجیهزات و کمبود در آموزش عزیزان آتش نشانی کاملا" مشهود میباشد بودجه این کشور کجا مصرف میشه؟ همش سیاست همش لجن پرانی علیه احزاب خسته مون کردید از بس گفتید بودجه نیست برجام برجام برجام
  • سام01 IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    91 7
    کلا مردمی هستیم که به تنهایی عقل کل میدونیم خودمونو.در هر حادثه ایی هم همه مقصرن غیر از خودمون.از هر اتفاقی هم سواستفاده میکنیم برای کوبیدن اقشاری که به داشتن درامد معروف هستن.اگر کشور دوران رشد خودشو سپری میکرد نا خوداگاه ساختمان 50 ساله ها تخریب و سازه های استاندارد و بزرگتری ساخته میشد.یه نگاه به این کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس که اصلا ادم حسابشون نمیکنیم بندازید.ببینید از چه مراکز مجهز و بروز اداری خدماتی درمانی استفاده میکنن.
    • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      39 3
      تا یه قسمت از صحبتحاتون موافقم اما در مورد شهرداری اصلا قبول ندارم شهرداری فقط به فکر منافع خودشه و بس وگرنه چطور میاد با دستفروشان ضربتی برخورد میکنه اما در ساختمانی مثل پلاسکو میگه کلی نامه دادیم چرا وقتی جان مردم در کار بوده ضربتی برخورد نکرده؟متاسفم برای مسئولینی که فقط در قدرت ماندنو پول نقش مهم زندگیشونهاگر شهرداری به فکر جان انسانها بود مطمئنا این اتفاق نیافتاده بود و فشار می آورد به مالکین و کاسب های پلاسکو
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    33 6
    مقصر اصلي شهردار و شهرداري تهران هست كه با بي قانون هاي فراوان در سال هاي اخير تهران را به اين روز دچار كردند واين فاجعه تلخ را باعث شدند، مردم تهران منتظرند برخورد قاطع با مقصران شود
  • amir IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    15 0
    هر عمل وکاری عکس العملی در پی داره برای همین، کار ها و حوادث تلخ و ناگوار برخاسته و نشات گرفته از اعمال و رفتار خودمونه،پس هوشیار باشیم که هرکاری و رفتاری نکنیم و از این حوادث باید درس گرفتهرکس به هر نحوی مقصره تو این حادثه دنبال مقصر بودن خوبه ولی مشکلی رو حل نمیکنه،قبلش باید تدبیر و مسئولیت پذیری باشه نه اینکه بعد وقوع حادثه همه دنبال مقصر بگردیم
  • بی نام FI ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    23 1
    آیا حالا می ریم دنبال ایمن سازی بقیه ساختمونا؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    48 2
    کلا همه ما قاچاقی زنده ایم همین طور اله بختکی شب به سلامت می رسیم خونه وقتی همه چیز مملکت رهاست و عده ای که مثل بختک روی جان و مال ملت چمباتمه زدن دارند برای خودشون هول می زنند و می چاپند و می خورند ما همین طوری زنده ایم تا کی باشه یه جایی سر یه حادثه ایی ما هم دود شیم بریم هوا
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    40 2
    چند سال قبل در یک مدرسه مراقب امتحان بودم دیدم بیشتر بچه ها تقلب می کنند رفتم به مدیر مدرسه گفتم بچه ها تقلب می کنند خودش دانشجو بود دیدم داره تقلب برای امتحان فرداش می نویسه گفت اشکال نداره خودت تقلب نمی کردی؟ دیدم از دوره ابتدایی تا هر چه درس خوندم همیشه تقلبی کردم...فساد و تقلب دو روی سکه مدیریت در ایران است
  • حمید A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    37 1
    اگر این ساختمان هنوز در تملیک بنیاد بوده به نظر من اهمال از بنیاد بوده که این ساختمان را باید همیشه ایمن نگاه می داشت ولی این کار را نکرد. می توانست مشارکتی با اجاره کنندگان این کار را بکند و اگر قبول نمی کردند حکم تخلیه می گرفت. می توانست به مرور شارژ ساختمان را برای این گونه امور افزایش می داد و مصروف ایمن سازی می کرد و خلاصه دهها روش دیگر. همیشه و همه جا مالک ساختمان اولین و مهمترین مسول هست. دوم شهرداری مسول بوده که فقط به دادن اخطار بسنده کرده. اگر اینقدر اطمینان داشتند که ساختمان ایمن نبوده باید به قوه قضاییه اعلام می کردند و حکم تخلیه می گرفتند.
  • حسین IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    29 7
    طرف جونشو نجات داده داره در مورد 400 میلیونی که ازش رفته صحبت میکنه . آخه پدربیامرز اگر میمردی که پولت به چه دردت میخورد . الله اکبر از دست این مردم پول دوست .
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    20 0
    رحمت خداوند به آتش نشانان شجاع باد ولي در مورد سرمايه موجود در مغازه هاي 20 متري و قيمت عمده پوشاك ايراني بعضي از بازاريان اغراق ميكنند كساني كه آشنا به مسائل بازار و چك و امور عمده فروشي هستند اين را بهتر درك ميكنند مثلا ادعاهايي از قبيل يك گوني چك اونجا داشتم و يا پول هنگفت نقد و يا1ميليارد لباس تو مغازه 15 متري من بود
    • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      0 0
      طرف گفته من 50 میلیون پول نقد تو مغازه داشتم؟ کی انقدر پول تو مغازه نگه میداره؟
  • سعید A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    45 1
    بنیاد مستضعفان به عنوان مالک اصلی باید پاسخگو باشد
  • بی نام SE ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    21 1
    خداوند متعال رحم کنه که هیچ وقت تهران زلزله نیاید متاسفانه یک ساختمان فرو ریخته به چه حادثه ای تبدیل شده
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    52 1
    وقتی یه عده کشتی گیر، تکواندوکار، وزنه بردار، دمبل زن، سلفی بگیر و ... میشن عضو شورای شهر ده میلیون نفری تهران تا برای این شهر تصمیمات مدیریتی بگیرن باید منتظر فجایعی مثل پلاسکو، آلودگی، ترافیک و ... بود. اشکال از خود ماست که اینها رو فرستادیم شورای شهر.
    • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      0 0
      ورزشکارارو گفتی،فقط خواننده رو از قلم انداختی
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    35 1
    اون بنیاد اگر خیلی دلسوز کسبه بود زورش که همه جوره میرسه میتونست ایمن سازی رو انجام بده در نتیجه پول برای بنیاد و شهرداری مهمتر بوده
  • علی A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    21 1
    یعنی چی؟ این روزها برای شماها هم هست. پس اون بنیادی که این همه اجاره از کسبه میگرفته چیکاره است؟ امثال شماها بی کفایتی بعضی هارو با ناآگاهیتون میپوشونید.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    53 2
    من اونجا ده سال چرخکار بودم اینطور برایتان بگویم که کسبه اونجا یک پنجم جاهای دیگه اجاره وسر قفلی میدادند یهنی خود من سه سال سعی تلاش کردم نتونستم که یک واحدش را اجاره کنم بخاطر زد وبند های که وجود داشت یعنی به عینه دیده بودم سه چهار بتر از شهرداری وبخصوص اتشنشانی بازرسی میکردن واموزش اطفا حریق میدادند ولی متاسفانه واقعیت این بود کسبه یه شعار داشتند و این بود که باید از هر مترش پول در بیاریم عین واقعیت هست بطوری که تمام تولیدی ها وبنکداری ها تمام پله ها رو انبار واشغال میکردند ونه مدیریت ونه کس دیگری پاسخگو نبود ٬ فقط یه تفکر در اینجا وجود داشت که در مکانهای دیگر اللخصوص بازار تهران هم وجو داره اینه که باید از خاکش پول کشید بیرون
    • حقیقت یاب A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      15 2
      دقیقا , همه باید این کامنتو بخونن , چون عین واقعیته , به جا ی اینکه همه مشکلاتو ربط بدیم به سیاست و ... یه مقدارم به حقایق اهمیت بدیم.
  • سامان سليمي A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    24 11
    قاليباف استعفا كسبه چه گناهي كردن
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    38 1
    به یکدیگر رحم کنیم تا خدا هم به ما رحم کند ماها کی می خواهیم ادم بشویم همه چیز رو گردن امریکا می اندازیم خشکسالی ، دروغ ، کمفروشی و ....
  • علی اکبر خلیلی A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    15 6
    به نام خدا انالله و انا الیه راجعون مصیبت آتش سوزی و ویران شدن ساختمان پلاسکو که منجر به از دست دادن جمعی از هموطنانمان و آتش نشانان قهرمان را به همه ایرانیان تسلیت عرض نموده و آرزوی صبر و بردباری برای همه داغدیدگان و مصیبت زدگان فاجعه پلاسکو را دارم. امیدوارم در حال حاضر بدور از هر گونه اظهار نظر احساسی همه کاربران با دعا و نیایش پشتیبان همه امدادگران باشیم. با تشکر امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السو
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    25 1
    خلاصه ما ملت ایران 99 درصد هیچ گونه مهارت شهروندی که همانا یکی از انها عمل به قانون است را بلد نیستیم از پاینترین فرد در جامعه تا بالاترین مدیران ارشد مملکت .مدیران شهری با تذکر دادن از خود رفع تکلیف کرده وانگار همین کافی است ومردم هم برای اینکه ان مهارت را ندارند و بی اعتمادی هم به ان اضافه شده از پرداخت سالانه مبلغی به عنوان بیمه و مالک هم بی خیال این حرفها از پرداخت هزینه ایمن سازی خوداری می کنند. تا زمانی که حکومت اموزش و پرورش خود را متحول نکند اش همین است وکاسه...اقا ساده ترین کار که همانا در صف ایستادن است بلدنستیم.آنوقت از خود توقع چی داریم
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    20 18
    آقا چرا توقع بیجا دارید شهرداری و شورای شهر حریف مالک ساختمان علاالدین نمی شن بعد شما میخوایید حریف بنیاد مستضعفان بشن
    • لیلا IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      0 0
      نمیخوان حریف شن
  • بی نام RO ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    18 39
    بازاریهای مرفه حقشونه. از در مردم خبر ندارند قیمتها رو 10 برابر به مردم میفروشند. حالا باید بخورند. جونشون درآد.
  • علی A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    0 0
    دو روز است که اشک چشمم خشک نمی شود. به کوچکترین بهانه چشمهایم خیس میشود. کارمند که باشی میفهمی چه خبر است و این دردت را چندین برابر میکند. ..... گر هم گله ای هست دگر حوصله ای نیست.
  • س ج IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    0 0
    همه اینا به کنار .... الان ما کدومو باور کنیم همین مطلب رو دیشب دیدم ... اونجا نوشته بود قیمت ماهیه 77 میلیون اینجا نوشته 7 میلیون یعنی ما تو متن خبرم باید شک کنیم خدا به ما رحم کنه اونم یه خبرگزاری بود شمام خبرگزاری ...حرف کدومتون رو باور کنیم...
  • رامین RO ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    0 0
    یکی از کسبه گفته ماهیانه 23 میلیون تومان بابت اجاره پرداخت میکرده و سالیانه 800هزار تومان هم به بنیاد میداد و توی مغازه اش حدود 500 میلیون پوشاک دپو شده واسه شب عید که بیمه هم نبوده خوب برادر من اصلا جون مردم بدرک تو واسه مال خودت هم دلت نمیسوزه ؟ یعنی این 500 میلیون دارییت ارزش نداشت واسش 5 میلیون هزینه کنی سیم کشی برق رو نو کنی یه عدد کپسول هم بخری ؟ خیلیها توی این جریان مقصرن ولی مقصر اول خود کسبه اونجا هستند . دلم میسوزه واسه اونهایی که اخر سالی به ناحق زیر اتش و اوار دفن شدن .
  • ایران دخت A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    0 0
    تا جایی که من میدونم مردم تهران از قدیم از این پاساژ خرید می کردن پس معلومه که کسبه ی با انصافی داشته که برای مردم خرید اجناس به صرفه بوده پس لطفا توهین نکنین و قضاوت بیجا هم نداشته باشین. اونا هم داشتن روزی خودشون و خانواده هایی رو در می آوردن که الان تو این وضعیت مستأصل شدن. به جای نمک پاشیدن روی زخم آدما بیاین آرامش رو بهش بدیم که بتونن فکری برای فردا کنن.
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    0 0
    ساختمان پلاسکو ۳۰ ساله وضعش همینه. خیلی ساختمونهتی دیگه همینطور. دولت یا شهرداری که نمیتونند برای تعمیر و نوسازی هزاران ساختمان تجاری قدیمی پول بدهند. کسبه و صاحبان سرقفلی و ملک می بایست از دراندهای میلیاردی کا داشتند مقداری را برای خرج تعمیرات و ایمنی کنار میگذاشتند.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    0 0
    خداوند رحمت کند دلاور مردان جان فشان.تغیر در زندگی مصلحت است