۰ نفر
۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
چین چه خوابی برای ترامپ دیده‌ است؟

یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: چین تمامی تمرکز خود را در سال ٢٠١٧ بر صادرات معطوف و تلویحاً إعلام کرده‌است به هیچ‌وجه اجازه نخواهدداد یوآن در مقابل دلار آمریکا تقویت شود.

مریم یعقوبی: تغییرات اقتصاد چین، بر اقتصاد جهان تاثیرگذار است. افزایش یا کاهش نرخ رشد اقتصاد این کشور به معنای افزایش یا کاهش تقاضا برای بسیاری از مواد اولیه، نفت، زغال‌سنگ، فولاد و... است.

به همین خاطر انتشار اخباری درباره کاهش نرخ رشد اقتصادی چین از یک سو و تقابلی که رئیس‌جمهور جدید آمریکا با چین آغاز کرده است از سوی دیگر، نشانه‌های مهمی است مبنی بر اینکه اقتصاد جهان آبستن اتفاقات مهمی است. در چنین شرایطی اقتصاد ایران نیز که پس از لغو تحریم‌ها به شدت در تکاپو است تا به چرخه اقتصاد جهانی بازگردد، از تغییرات پیش‌رو بی‌تاثیر نخواهد بود.

برای بررسی آنچه در چین می‌گذرد به گفت‌و‌گو با کیوان جعفری‌طهرانی کارشناسی اقتصاد بین‌الملل و چین پرداختیم.

جعفری‌طهرانی درباره تغییرات اقتصاد چین گفت:"هر چند رشد اقتصادي چين كاهش يافته است و پیش‌بینی می‌شود در سال ٢٠١٧  به حدود ۶.۵ درصد برسد که کمتر از سال ٢٠١٦ كمتر است ولي از پيش‌بيني‌هاي قبلي كه رشد این کشور را ۶.۳ درصد براورد کرده‌بودند، بیشتر است که خبر بسيار خوبي برای اقتصاد جهان بحساب می‌آید".

وی افزود:" با این حال روابط چین و آمریکا تاثیر مهمی بر این پیش‌بینی‌ها خواهدداشت. شي جي پينگ رئیس جمهوري چين از هفته گذشته و قبل از تحليف دونالد ترامپ، خود را براي موضع گيري جديد آمريكا در قبال چين و همچنين پيمان اقيانوس اطلس آماده كرده بود".

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت:"چين تمامي تمركز خود را در سال ٢٠١٧ بر صادرات معطوف و تلويحاً إعلام كرده‌است به هيچ‌وجه اجازه نخواهدداد يوآن در مقابل دلار آمريكا تقويت شود".

وی ادامه‌داد:"قرار است در نشست سالانه حزب كمونيست چين تصميمات راهبردی مهمی در رابطه با آمریکا گرفته شود. برخي از كارشناسان معتقدند قراراست در اين نشست، رهبري جمهوري خلق چين بر روي اتحاد بيشتر چين در مقابل ايالات متحده تاکیدکند و نمايندگاني كه موضع‌گيري مسالمت‌آميزتری در قبال آمريكا دارند  يا دنبال‌روی سياست‌هاي غرب هستند و درصدد نزديکی سياست‌هاي چين به آمريكا هستند از صحنه سياست‌گذاري حذف شوند".

به گفته جعفری‌طهرانی"اگر واقعاً چنين اتفاقي روي دهد تجارت جهاني كالاهاي فله و استراتژيك از جمله فولاد، سنگ آهن و مواد معدني، فلزات پايه و به طور كلي كاموديتيز تغییرات غيرمتعارفي خواهند داشت به طوري كه بر خلاف پيش‌بيني‌هاي قبلي كه هر ساله بازار مواد معدني، فولاد و كالاهاي استراتژيك بعد از عيد شكوفه‌هاي چين نزولي بود، در سال جاري احتمال رشد قيمت آنها از نيمه ماه فوريه (أواخر بهمن) تا نيمه ماه مارس (اواخر اسفند) و قبل از نشست سالانه حزب كمونيست چين بسيار محتمل است".

وی افزود:"امسال تعطيلات عيد شكوفه‌هاي چين كه بر اساس تقويم قمری است، زودتر از سال‌های گذشته شروع مي‌شود. چين هم اكنون خود را براي جشن بهاره  آماده مي‌کند و از ٢٧ ژانويه ( ٨ بهمن) تا ٤ فوريه (١٦ بهمن) تعطيل است البته عيد سال نو چيني امسال با ركورد جديدي در حمل و نقل جاده‌اي یعنی زميني و ريلي و همچنين هوايي در پرواز داخلي و خارجي روبروست؛ بر اساس اعلام رسمي دولت چين در عيد بهاره امسال ٢ ميليارد سفر رفت و برگشت صورت خواهد گرفت كه حدود  ٤٥ درصد بيشتر از جمعيت كل كشور چين یعنی حدود يك ميليارد ٣٨٠ ميليون نفر است".

جعفری‌طهرانی ادامه‌داد:" این افزایش دو پیام مشخص دارد؛ مردم چين در رفاه نسبي بسرمي‌برند به طوري كه حدود ٤٥ درصد آنها در تعطيلات سال نو ٢ سفر داخلي و خارجي رفت و برگشت خواهند داشت. جمعيت واقعي چين بيشتر از إعداد رسمي اعلامي توسط دولت چين است و اين نظريه كه دولت چين همواره از اعلام دقيق جمعيت خود سر باز زده و به عبارتي مخفي كاري كرده، مي تواند صحيح باشد. البته نتيجه اين اقدام را در نيمه اول دهه ٢٠٢٠ كه چين قصد دارد ايالات متحده را پشت سر گذارد و اقتصاد اول دنيا شود، خواهيم ديد".

وی افزود:"اين بدان معني نيست كه جمعيت چين در حال حاضر ٢ ميليارد  نفر است بلكه معتقدم كه برايند ٢ مؤلفه فوق صحيح است و می‌توان نتيجه گرفت شرايط اقتصادي مردم چين با جمعيت حدود ۱.۵ ميليارد نفري فعلي اينقدر مناسب است كه بتوانند به ١ يا ٢ سفر سال نو بروند".

39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 628431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =