ناگفته‌های پیروانی از تیم‌ملی جوانان و معرفی ستاره‌های جوان

امیرحسین پیروانی می‌گوید: «به نظر من امید نورافکن در حال حاضر خیلی بهتر از امید ابراهیمی است.»

زاوش محمدی: امیرحسین پیروانی توانست با تیم ملی جوانان ایران برای اولین بار در 40 سال گذشته به جام جهانی صعود کند. او تیمی یکدست و خوب ساخته که یکی از شانس های صعود به المپیک است. تیمی بی حاشیه و بی ادعا که بازیکنانش را خودش از لیگ های پایه گلچین و به لیگ برتر تزریق کرده است. او مهمان ما در کافه خبر بود و از برنامه های تیم ملی جوانان و ارتباطش با کارلوس کی روش گفت که می توانید در ادامه بخوانید:

در حال حاضر چه می کنید و تیم ملی جوانان در چه وضعیتی قرار دارد؟

چند روزی است اردوی آماده سازی مان برگزار شده و درهتل المپیک مستقر هستیم و روزانه چند جلسه تمرین داریم و تیم را برای بازی های آسیایی جاکارتا آماده می کنیم.

به نظر می رسد نسل جدید بازیکنان ما از قد و اندام بلند برخوردار نیستند و بازیکنان ما دیگر فیزیکی بازی نمی کنند و بیشتر تکنیکی شده اند!

من حرف های شما را قبول ندارم. تیم جوانان من از قد و اندام خوبی دارند و الان میانگین قد بازیکنان ما 185 سانتی متر است که بیشتر از میانگین استاندارد جهانی محسوب می شود.

امیر حسین پیروانی

در حال حاضر دروازه بان تیم شما چه کسیت؟

نیما میرزازاد دروازه بان اول ماست که در ملوان بازی می کند و گلر دوم ما شهاب عادلی در نفت تهران بازی می کند.

میرزازاد چند بار از سوی کی روش به اردوی تیم ملی دعوت شد.

بله. آقای کی روش بازی های او را زیر نظر گرفتند و چند بار در کنار ملی پوشان تمرین کرد و خیلی هم خوب بود. البته به شما بگویم که نیما در تمرینات مصدوم شد و در بازی های مقدماتی جام جهانی شهاب عادلی درون دروازه ایستاد و فوق العاده عمل کرد.

یکی از حسن هایی که تیم شما داشت این بود که برای اولین بار به یک مربی زمان دو ساله داده شد تا خودش تیمش را از پایه بسازد و خود شما تمام بازیکنانتان را انتخاب کردید. پیش از این فدراسیون یک لیست 100 نفره در اختیار داشت و مربیان هم باید از این لیست بازیکن انتخاب می کردند.

باید بگم این فرصت چند ساله را همه مربیان داشتند و برای فوتبال ما زحمت کشیدند اما حسنی که تیم ما داشت این بود که ما یک مرحله مقدماتی داشتیم که در مشهد برگزار شد. ما نگاهمان به آن مسابقات نبود و می خواستیم یک سال بعد با تیمی بهتر روانه بازی های بحرین شویم. در این سالها همواره رسم بر این بود که بازیکنان تیم نوجوانان به تیم جوانان و تیم جوانان به تیم امید منتقل می شد اما من بر این عقیده بودم که بازیکنانی که در تیم نوجوانان بودند و آنجا شکست خوردند، باور به صعود در ذهن آنها کم رنگ شده و شاید از بین رفته و سعی کردیم خودمان بازیکنان تیم را انتخاب کنیم. البته از میان آن بازیکنان چند نفر را به تیم جدید اضافه کردیم.

امیر حسین پیروانی

معیار انتخاب شما برای بازیکن جدید چه بود؟

ما می خواستیم تیمی جدید بسازیم از بازیکنانی با انگیزه که بتوانند فعل صعود را صرف کنند. در جلساتی که با کادر فنی داشتیم تصمیم گرفتیم بازیکنانی با فیزیک مناسب و خوش تکنیک انتخاب کنیم. ما بازیکنانی انتخاب کردیم که هیچ سابقه ای در تیم های ملی نداشتند.

بازیکنان را چگونه انتخاب کردید؟

ما اول تیم ملی نوجوانان قدیم را زیر نظر گرفتیم و نمی شد آن ها را نادیده گرفت. همچنین مسابقات لیگ کشوری جوانان برگزار شد و ما به شهرستان ها رفتیم و بازی ها را زیر نظر گرفتیم. از طرفی دیگر بازیکنانی بودند که در لیگ یک و دو حضور داشتند و ما آنها را به اردوی تیم ملی دعوت کردیم. ما رزاقپور را از نساجی به تیم ملی آوردیم که هیچ سابقه بازی در هیچ رده ملی نداشت و در یکی از بازی هایی که با منتخب مازندران داشتیم روی ضربه ایستگاهی به ما گل زد و از بازی او خوشم آمد و به تیم ملی دعوتش کردم که در مسابقات بحرین دو گل برای ما به ثمر رساند.

امیر حسین پیروانی

یعنی هیچ کدام از بازیکنان شما سابقه بازی در لیگ برتر نداشتند؟

ما آن زمان که تیم را ساختیم، تنها یک بازیکن به نام رضا کرملاچعب در نفت مسجد سلیمان سابقه بازی در لیگ برتر را داشت و هیچ کدام سابقه بازی در لیگ را نداشتند ولی در حال حاضر 14 بازیکن ما به صورت فیکس و تعویضی و تاثیرگذار در لیگ برتر بازی می کنند.

پس زمانی که شما نورافکن را دعوت کردید هیچ سابقه بازی در استقلال را نداشت؟

او حتی روی نیمکت ذخیره ها هم نمی نشست ولی در حال حاضر به صورت فیکس بازی می کند و دیدید که در بازی با السد و پرسپولیس یکی از بهترین بازیکنان استقلال بود. همچین رضا شکاری در حال حاضر توانست از ذوب آهن جدا شود و به روسیه رفت.

در این چند سال اخیر تیم جوانان ما بازیکنان خوبی به تیم ملی معرفی کرده است و عملکرد خوبی داشت. همیشه برای ما نتیجه مهم بوده اما این سال ها داستان تغییر کرده است.

من روزی که با آقای کفاشیان قرارداد امضا کردم ایشان به من گفتند که نتیجه برای ما مهم است اما مهمتر آن است که نسل خوبی به فوتبال ما معرفی شود و من این قول را دادم جدا از نتیجه که متاسفانه میزان سنجش مربی در ایران در رده های پایه است، تصمیم دارم بازیکنان جدید و جوان به فوتبال ایران معرفی کنم. ولی باید این واقعیت را در نظر بگیریم که اگر ما نتیجه نمی گرفتیم الان هم شما ما را دعوت نمی کردید و سنجش من این نبود که 10 بازیکن به فوتبال ما معرفی کرده، همه رسانه می نوشتند که تیم پیروانی حدف شد. ولی خوشبختانه و خدا کمک کرد و توانستیم به جام جهانی صعود کنیم.

امیر حسین پیروانی

امید نورافکن در بازی با السد و دربی بهترین بازیکن این تیم بود نظر شما درباره او چیست؟

شما دیدید که نورافکن چطور توانست جلو ژاوی و السد بازی کند و همچنین در دربی بازی فوق العاده ای داشت و یکی از بازیکنان خوب استقلال بود. او بازیکن توانمندی است. با اینکه از او دلخور هستم ولی یک وزنه در تیم ما بود. او بازیکنی نیست که لب خط بازی کند و میزان دوندگی بالایی دارد. شما دیدید که در تقابل های یک در یک به هیچ عنوان دریبل نمی خورد و پاس های فوق العاده ای با دو پا در فاصله های بلند ارسال می کند. به نظر من امید در حال حاضر از ابراهیمی بهتر است و حتی بهتر هم خواهد شد. من از او دلخور هستم ولی نمی شود توانایی او را نادیده گرفت.

شما در این یک سال گذشته بیشتر از همه مربیان ایرانی با کارلوس کی روش در ارتباط بودید و حتی او هم به دیدن بازی های شما آمد. آیا واقعا کی روش به مربیان ایرانی نگاهی از بالا به پایین دارد؟

من بارها گفتم که کی روش یک کتاب وزین است که متاسفانه در فوتبال ما ورق نخورده است. ما فقط درگیر جلد و قیمتش شدیم. هیچوقت به دنبال این نبودیم که این کتاب را ورق بزنیم تا از بار فنی او استفاده کنیم. به نظر من اگر ارتباط بهتری با او برقرار می شد حضور کی روش تاثیر گذار تر بود.

شما به خاطر زبان انگلیسی خوبتان با او در ارتباط هستید یا حضور افشین پیروانی به عنوان مدیر تیم ملی؟

مشکل زبان را می توان با مترجم حل کرد اما حضور افشین باعث شد تا ارتباط کی روش با مربیان ایرانی بهتر شود. من بارها دیدم مربیانی چون ویسی، تارتار، ابراهیم زاده ، گل محمدی،  نظر محمدی و.... بارها در تمرینات تیم ملی حاضر شدند و سعی می کردند نت برداری کنند. شما اگر به تمرینات کی روش توجه کنید می بینید نظم و انظباط خاصی در تیم او حکم فرماست و من هم همیشه سعی کردم در تیم خودم الگو برداری کنم.

آیا شده کی روش با شما درباره تیم های جوانان جلسه ای برگزار کند؟ خساستی در انتقال علمش دارد؟

من چند بار از ایشان درخواست جلسه کردم و خوشبختانه ایشان هم قبول کردند و برنامه هایم را به ایشان نشان دادم و او هم با روی باز پذیرفت و حتی در چند مرحله مرا راهنمایی کرد. بعد از آن جلسه ایشان سر تمرین ما حاضر شدند و حتی یک جلسه ما با تیم ایشان بازی کردیم. کی روش در بازی دوستانه ای که تیم ملی با تیم جوانان داشت بارها بازی را قطع می کرد و هم به بازیکنان تیم خودش و بازیکنان ما نکاتی را گوشزد می کرد و حتی بازی ما با نفت را از نزدیک تماشا کرد. حتی ایشان بارها بعد از بازی‌های ما جلساتی طولانی برگزار کرد که بسیار برای ما با ارزش بود. نکته جالب این بود که او بازیکنان ما را به اسم می شناخت و این نشان می دهد او نگاه ویژه ای به همه بازیکنان در همه رده ها دارد و همین موضوع باعث شد تا بازیکنان ما با انگیزه بیشتر به روند رو به رشد خود ادامه دهند.

عکس‌ها: عارف طاهرکناره

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =