عصر اقتصاد نوشت:بازار سهام طی یک ماه گذشته هر هفته با تاثیر پذیری از عوامل مختلف مسیر صعودی خود را ادامه می دهد و در هفته اول اسفند ماه شیب صعودی شاخص از هفته های قبلی هم بهتر شده است.

پیگیری عناصر مختلف در بازار سهام گویای این واقعیت است که هر گروه تخصصی و هر سبک از معاملات با منطق اختصاصی و تحلیل پذیر خود فعالیت می کنند و این روند صعودی یک امر دستکاری شده و یا دستوری نیست و به جرات می توان گفت این روزها رونق در بورس نهادینه شده است.

علی یوسفیان کارشناس بازار سرمایه در این خصوص می گوید:در هفته جاری روز شنبه و چهارشنبه را می توان روزهایی رو به بهبود دانست. اگرچه دیگر روزها هم تلاش هایی برای تقویت بورس صورت گرفت اما به نظر من این تلاشها در این دو روز به ثمر نشستند. در حال حاضر فعالان بازار برای دست یابی به منطقی جهت درک بازار سهام تلاش می نمایند و در نتیجه گاهی به آن دست می یابند و در برخی روزها دست خالی بازمی گردند. برای درک و تقویت بازار سرمایه نیاز به شناخت کلیت آن است، منطقی که بتواند مجموع فعالیت های پراکنده را به یک انسجام برساند. هنوز فعالان بازار تا رسیدن به یک درک ظریف و نکته سنجانه از کلیت بازار فاصله دارند و همین موضوع باعث گردیده که روزهایی شرایط بورس رو به بهبود باشد و برخی روزها نیز چندان تلاش ها مفید واقع نشوند.

نکته قابل ذکر در هفته گذشته بحث رییس سازمان بورس و مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در مورد عرضه 8500 میلیارد تومان اوراق خزانه بدهی بود که قالیباف اصل خبر از عرضه قریب الوقوع آن در بورس داد ولی شاپور محمدی معتقد است برای حفاظت از بازار سرمایه باید این اوراق خارج از بورس واگذار شود که به نظر می رسد اجرای دیدگاه رییس کل سازمان بورس فقط هزینه مبادله و فرصت را افزایش می دهد و تغییر چندانی در اثار و عرضه این اوراق بر بازار سرمایه نخواهد داشت به هر حال در هفته جاری عرضه این اوراق تعیین تکلیف خواهد شد و احتمال دارد برای مدتی کمتر از یک هفته روند صعودی شاخص کل را کاهش دهد.

تثبیت کانال 77000 واحدی

در هفته گذشته شاخص با657 واحد افزایش به 77847 واحد رسید با یک رونق نسبی توانست خود را در کانال 77000 تثبیت کند، در این هفته تعداد519 میلیون سهم به ارزش9967 میلیارد ریال در 274710نوبت مورد معامله قرار گرفت تعداد معاملات ، حجم به ترتیب 8.4 درصد و 11.8 درصد افزایش و ارزش معاملات با 24 درصد کاهش روبرو بوده است.

شاخص بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران که در چهارشنبه ۲۷ بهمن سال جاری در تراز ۷۷ هزار و ۱۸۹ واحدی قرار داشت، در پنج روز کاری گذشته بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۷ واحد رشد کرد وبه عدد ۷۷ هزارو ۸۴۷ واحدی رسید.

مقدار شاخص آزاد شناور نیز که ۸۴ هزارو ۶۶۹ واحد بود، در مدت مشابه ۶۰۳ واحد رشد کرد و به رقم ۸۵ هزارو ۲۷۲ واحدی رسید. همچنین شاخص بازار اول توانست با رشد ۱۵۳ واحدی از رقم ۵۴ هزارو ۹۵۶ واحدی به رقم ۵۵ هزارو ۱۰۹ واحدی برسد. شاخص بازار دوم در این میان بیش از ۳۰۰۰ واحد افزایش را تجربه کرد و به کانال ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ واحدی رسید.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =