نگاهی متفاوت به حرف‌های امیدوارکننده رئیس‌جمهور برای ورزش بانوان/«از آشپزخانه‌ها بیرون بیایید»

تماشاگران‌امروز نوشت:رئیس‌جمهور روحانی با حرف‌های دلگرم‌کننده درباره ورزش بانوان پلی جدید ساخت برای یک تحول بزرگ.

 ورزش زنان آنقدر كه در تمام دنيا جا افتاده است، در ايران هنوز جاي كار بسياري دارد. هنوز تا اينكه بپذيريم زنان هم مانند مردان مي‌توانند در رشته‌هاي مختلف ورزشي فعاليت كنند و مسير قهرماني را بپيمايند راه زیادی داریم. قهرماناني كه باعث افتخار و سرافرازي كشورمان خواهند شد.

 جداي از مشكلات اقتصادي و عدم حمايت از زنان در ورزش، آنها در این عرصه هنوز درگير مشكلات فرهنگي هستند. چه بسا هنوز هم كساني هستند كه وظيفه زنان را شوهرداري مي‌پندارند و با هرگونه فعاليت امروزي و حتي شاغل شدن آنها هم مشكل دارند. البته در سويي ديگر مدافعان حقوق زنان هم از آنها حمايت كرده‌اند. رئيس‌جمهور در وعده‌هاي انتخاباتي‌‌اش از حقوق زنان و به‌طور خاص از ايجاد فرصت‌هاي برابر براي زنان سخن گفته بود و در نهايت روز گذشته به منتقدان ورزش زنان تير خلاص را شليك و به صراحت حمايت خود را آنها اعلام كرد: «دوران حضور زنان در آشپزخانه سپري شده است.»

 

روز گذشته حسن روحاني در قسمتي از سخنانش در مراسم تجليل از قهرمانان بازي‌هاي المپيك و پارالمپيك 2016 ريودوژانيرو و قهرمانان سال 1394 در اظهارنظري رسمي براي اولين‌بار جواب منتقدان ورزش زنان را با زبان خودشان داد و از ورزش زنان و ورزشكاران زن حمايت كرد. او در بخشي از سخنانش گفت: «خوشحاليم كه زنان پا به پاي مردان در راهپيمايي‌ها، عزاداري‌ها، انتخابات، باشگاه‌ها و مسابقات، مديريت جامعه و مناصب مديريتي حضور پيدا می‌کنند. آن دوراني كه زن فقط آشپزي و بچه‌داري مي‌كرد سپري شده است.

 البته اين مسائل هم سر جاي خود با اهميت است، اما نمي‌توان وظايف زنان را تنها به درون خانه منحصر كرد.» روحانی با اشاره به به‌روز شدن فعاليت‌هاي زنان در دنياي امروز ادامه داد: «آيا خداوند همه عالم را براي مردها و تنها يك آشپزخانه سه در چهار را براي زن‌ها آفريده است؟ معلوم است كه اين حرف غلط است. اسلام ديني است كه مرد و زن را داراي ارزش مساوي در كنار هم قرار مي‌دهد. مگر فاطمه اطهر، زينب كبري، مريم، ساره، هاجر، آسيه و آن همه زنان پر افتخار در طول تاريخ زناني نبودند كه درخشيدند و بار بزرگ مسئوليت را بر دوش گرفتند.

عده‌اي هستند كه بايد در برخي از مسائل، کمی از حالت سنتي چند قرن پيش خارج شوند و اگر خارج نشوند، زن‌هاي ما آنها را به زور خارج مي‌كنند. ما خوشحاليم كه در صحنه ورزش، زنان‌مان افتخار مضاعف مي‌آفرينند.» روحاني همچنين با اشاره به موفقيت‌هاي بانوان در عرصه‌هاي ورزشي يادآور شد: «ديديد كه بانوان پرافتخار ما در همين ماه‌هاي گذشته از كيميا و زهرا گرفته تا ساره چه نشاطي را در جامعه به‌وجود آوردند. اين بسيار مهم است كه زنان ما در باشگاه‌هاي ورزشي و مسابقات خود در سطح جهاني با عظمت ايراني به تكنيك‌هاي ورزشي آشنا هستند و تلاش ماه‌ها و سال‌هاي خود را در سطح جهاني به نمايش مي‌گذارند و به همراه آن عفاف و حجاب و فرهنگ ايراني و اسلامي را در برابر ديد جهاني قرار مي‌دهند.

 اين يك افتخار مضاعف براي ما است. ورزش وقتي به سطح جهاني مي‌رود، مسابقات در سطح جهان تبديل به يك موضوع ملي مي‌شود. مسائلي كه به ‌فرد، مذهب و قوميت خاصي تعلق ندارد و تمام اتباع ايراني يكپارچه از نظر ملي از آن تأثير مي‌گيرند و براي ما بسيار اهميت دارد.»

 در همين راستا با طاهره لامعي هم‌سخن شديم. او از كساني بود كه به همراه طاهره طاهريان، مهين فرهادي‌زاد و پروانه نظرعلي توانست زيرساخت‌هاي فني و فرهنگي ورزش بانوان را در دهه 1370 ايجاد كند. فائزه هاشمي با همكاري طاهريان كه همواره در هيأت اجرايي كميته ملي المپيك حضور داشت، توانست فدراسيون ورزش بانوان مسلمان (كشورهاي اسلامي) را تاسيس كند. لامعي كه اين روزها چندين سال مي‌شود از اين عرصه دور بوده، به تماشاگران امروز مي‌گويد: «اين روزها زنان در جامعه نقش مؤثري دارند و درصد زيادي از مشاغل را آنها اداره مي‌كنند. پس چه دوست داشته باشيم چه نه، نمي‌توانيم مانع تأثير فعاليت زنان در جامعه شويم. زنان در عرصه مديريت داراي نبوغ سرشاري هستند و مي‌توانند فعاليت‌هاي بسياري در حيطه تخصصي‌شان داشته باشند. امروزه به نسبت سال‌هاي گذشته عرصه هم براي فعاليت ورزشي زنان بازتر شده است و شاهد هستيم كه از آنها در رشته‌هاي مختلف ورزشي كشورهاي ديگر هم استقبال مي‌شود و به اصطلاح لژيونر مي‌شوند.» او همچنين ادامه مي‌دهد: «به نظر من خانمي مانند زهرا نعمتي كه با آن وضعيت خاصشان اين چنين افتخاراتي را كسب كرده‌اند، نه‌تنها الگوي زنان ورزشكار بلكه مي‌توانند الگوي تمام زنان ايراني باشند كه با تلاش و كوشش مضاعفي هم در پارالمپيك و هم در المپيك نقش‌آفريني كرده‌اند. او باعث افتخار ايران است. تا به حال زنان ايراني بسياري باعث افتخارمان شده‌اند. مانند خانم انوشه انصاري، كه اولين زن فضانورد ايراني است و در مراسم اسكار ديديم جايزه آقاي فرهادي را هم دريافت كرد.» لامعي اضافه مي‌كند: «مشكلات هميشه براي زنان وجود داشته ولي امروزه شاهد آن هستيم كه زنان ايراني راه خود را پيدا كرده و موفقيت‌هايي هم كسب كرده‌اند.»

بعد از اظهارنظرهاي رسمي روز گذشته رئيس‌جمهور حال بايد ديد ورزش زنان چه تحولاتي را به خود خواهد ديد. فعالیت در عرصه ورزش زنان كه به دليل نداشتن اسپانسر و عدم پخش تلويزيوني كمترين بهره را براي آنها ايجاد مي‌كند، نشانگر آن است كه تمامي زناني كه پا به اين عرصه مي‌گذارند، تنها با عشق به رشته ورزشي‌شان اين راه را ادامه مي‌دهند.

 

4141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
    2 1
    آشپزخونه چیه. من الان خودم 5 ساله میرم باشگاه و حرفه ای تمرین میکنم و همیشه تو زور آزمایی شوهرم رو هم مغلوب می کنم