در تعطیلات سال نو، اگر هنوز گزینه ای برای سفر خود را انتخاب نکرده اید تصاویر تعدادی از مناطق و جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان شاید بتواند شما را ترغیب کند تا سری به این منطقه بزنید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیستان و بلوچستان سرزمین پیدائی که تنها کافی است باورش کنی، آن وقت سفرت سرشار از خاطره های ماندگار می شود، این بخش که از نظر توسعه جز محروم ترین مناطق ایران است دارای دیدنی ها و اماکن تاریخی است که کمتر مورد توجه واقع شده اند.این شهر در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته و لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. چابهار گرم ترین نقطه کشور در زمستان و خنک ترین بندر جنوبی ایران در تابستان است. در این شهر بهاری جاذبه های طبیعی بسیاری پیدا خواهید کرد و مطمئنا شگفت زده خواهید شد.
این سرزمین باستانی در ادوار مختلف دارای اسامی گوناگون بوده که سیوستان، سکستان، سیستن، ماساژت، آریا پلیس، درانگیانا، زرنگ، زرنج، نیمروز یا نصف النهار، زاول، زابل و ده‌ها نام دیگر نام هائی که تاریخ بر گواه این سرزمین گذاشته است.


زاهدان


در شهرستان زاهدان، تفریح گاه و تفرج گاه «پارک ملت» و «براسان»، مجتمع فرهنگی تفریحی «باغ خانواده» مکان های مناسبی برای استراحت و صرف غذا در دل طبیعت است.برای آشنایی با فرهنگ و رسوم محلی این منطقه بد نیست سری به موزه مردم شناسی در بلوار شهید مطهری زاهدان بزنید .
اگر علاقمند آشنایی با نخستین بنیانگذاران و شخصیت های فرهنگی و ادبی در این شهر هستید بازدید از کتابخانه مرحوم استاد کامبوزیا در شهر زاهدان به شما کمک خواهد کرد.
دوستداران آثار تاریخی بازدید از بازارچه سرپوش، ساختمان های قدیمی پست (موزه پست) ، نخستین ساختمان دادگستری، خانه ابویی در خیابان شریعتی ،گمرک و اداره پست شهرمیرجاوه را فراموش نکنند.حتما سری به بازار رسولی یا همان چهار راه رسولی بزنید مطمئن باشید علاوه بر جلب رضایت خانواده با ما هم عقیده خواهید شد که این بازار یکی از بزرگ ترین جمعه بازار های مدرن دنیا است.

زابل


اگر تصمیم دارید که از زاهدان به سمت زابل حرکت کنید باید فاصله ای معادل ۲۱۵ کیلومتر را طی کنید اما پیمودن این مسافت ارزش دیدار از نخستین چشم مصنوعی دنیا و تمدن ۵ هزار ساله شهر سوخته را دارد.شهر سوخته در سیستان با قدمتی ۵ هزار ساله قادر است با نمونه های عینی و موجود شما را تا عصر مفرغ به گذشته بازگرداند.
مجتمع توریستی شهر سوخته محل مناسبی برای استراحت شما و خانواده است .توقف در این مکان به شما امکان می دهد تا از موزه شهر سوخته بازدید کنید و از آثار به جای مانده انسان های ۵ هزار سال پیش که در زیر پای شما در این موزه به نمایش گذاشته شده اند عکس بگیرید.

در شهرستان زابل، کوه خواجه به ارتفاع تقریبی ۹۰۰ متر، مانند جزیره ای در وسط دریاچه هامون به همراه آتشکده و کاخ عظیمی نمایان است که قدمت آن را به دوران اشکانی و ساسانی نسبت می دهند.دهانه غلامان در حاشیه شهر زهک نیز می تواند تصویر بازار خرید و فروش غلامان و تجارت سال های دور را برایتان مجسم کند .این مکان از بقایای شهر دوران هخامنشی است.
در سیستان آثار تاریخی بسیاری از جمله «قلعه سام»، «قلعه مچی»، «آسیاب های بادی»، «قلعه رستم»، «زاهدان کهنه»، «مناره قاسم آباد» و «آتشکده کرکویه» وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.در کنار بازدید از آثار تاریخی برای استراحت می توانید در زابل سری به دریاچه هامون و پارک «چاه نیمه» بزنید.

شهر سوخته





قلعه رستم


خاش


در شهرستان خاش قلعه حیدرآباد به عنوان یکی از قلعه های بازمانده از دوره متقدم اسلامی خاطرات زیادی را از تاریخ بلوچستان و استعمارگران انگلیسی برای شما اشکارخواهد کرد.قله معروف تفتان تنها آتشفشان نیمه فعال کشور و حوضچه های فصلی در بلندای ارتفاعات مجاور تفتان با عنوان « سردریا» از مناظر منحصر بفردی است که مشاهده آنها بسیار دل انگیز است.در دامنه تفتان اردوگاه «دره گل» به شما این امکان را می دهد تا ساعاتی را به همراه خانواده در این مکان با وجود امکانات مورد نیاز سپری کنید و از طبیعت دامنه کوه تفتان لذت ببرید.
اگر اهل کوهنوردی هستید صعود به قله تفتان یکی از خاطره انگیزترین تفریحات موجود در این منطقه است اما به خاطر داشته باشید قبل از صعود و استفاده از جان پناه های موجود در ارتفاعات قله تفتان اطلاعات لازم را از راهنمایان محلی کسب کنید.شهرستان خاش با وجود آثار و بناهای تاریخی از جمله « مناره مسجد جامع» ،«درخت کهنسال «ده پابید» با قدمت ۱۲۰۰ سال و قبرستان هفتاد ملا بسیار خاطره انگیز است.

 

 

ایرانشهر


در شهرستان ایرانشهر می توانید یک سفر توریستی و قلعه گردی را به معنای واقعی تجربه کنید. «قلعه ناصری» بازمانده از دوره قاجاریه ، «قلعه بمپور» با قدمتی از دوره ساسانی ، «قلعه دامن» ، «قلعه پیشین» ( دوره اسلامی )، «قلعه چهل دختر»، «قلعه سرباز» ( دوره اسلامی ) و «قلعه اسپیدژ» واقع در مسیر بزمان- دلگان به عنوان آثار تاریخی به جای مانده از گذشته است که حکایت از شکوه و عظمت در بلوچستان ایران دارد.

 

قلعه ناصری

 

سراوان


شهرستان سراوان معروف به سرزمین نخل ها و نگاره ها است.نخلستان های وسیع و سبز و همچنین سنگواره های متعدد در توابع این شهرستان موجب شده است تا به نگارخانه سنگواره های ایران مشهور شود.سفال کلپورگان واژه نام آشنای تمامی هنرمندان ایران و جهان است که در روستای کلپورگان در ۳۰ کیلومتری شهر سراوان واقع شده است.
اگر تصمیم دارید سری به این شهر بزنید بازدید از «تپه مهتاب خزانه »، « تپه کلاتک آسپیچ»، «تپه روباهک» ،«تپه میل مارد»، «تپه سد میرعمر»، «قلعه سیب»، «سنگ نگاره های کوه مهرگان»، «دره نگاران» ، «کشتگان» و همچنین موزه مردم شناسی سراوان را فراموش نکنید.

چابهار


سیستان و بلوچستان,جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در شهر بندری چابهار در هر فصلی می توانید بهار طبیعت را در این شهر بندری تجربه کنید. شهر بندری چابهار همان که از نام آن پیداست به معنای چهار بهار است و در هر فصلی می توانید بهار طبیعت را در این شهر بندری تجربه کنید.
در شهرستان چابهار سواحل زیبای دریای عمان و دریای بزرگ از زیبایی های منحصر بفردی برخوردار است که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.در چابهار علاوه بر دیدار از منطقه آزاد و گردش در مراکز خرید حتما بازدید از مقبره «سید غلام رسول» (متعلق به دوره تیموری) ، «قلعه تیس» یا همان پرتغالی ها ، «مسجد تیس» ، «درخت مکر زن» و یا انجیر معابد را فراموش نکنید.
اگر تصمیم دارید در چابهار نیم نگاهی به زندگی صیادان داشته باشید و از نزدیک بر تلاش ماهیگیران و وسایل ماهیگیری سنتی اشنا شوید سفر به بنادر «پزم» و «کنارک» را به شما توصیه می کنیم .چابهار برای دوستداران پدیده های زمین شناسی و زیست محیطی نیز سوژه های منحصر بفردی دارد.دیدار از «گل فشان» ، «کوه های مینیاتوری» و همچنین «جنگل های حرا» (با مد دریا زیر آب رفته و با جزر آب نمایان می شوند) بسیار به یاد ماندنی است.
اگر می خواهید ببینید لنچ های ماهیگیری با آن عظمت چگونه و به چه شکلی در ساحل ساخته می شوند بهتر است با طی مسیر ۳۰ کیلومتر از بندر چابهار به سمت بندر کنارک از نزدیک شاهد هنرنمایی مردان ایرانی به وسیله میخ و چکش در این بندر باشید.

نیکشهر


در شهرستان نیکشهر، محوطه های باستانی (پیش از تاریخ) «قلعه نیک شهر»، «قلعه چهل دختران» و «قلعه قصر قند» بخشی از جاذبه های این شهرستان است. یکشهر دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی است که با عبور از تنگ سرخه که با ارتفاع زیادی از حاشیه رودخانه همراه است می توانید از وجود آب های جاری و روان با چشمه های آب گرم، پلهای تاریخی از جمله پل دادشاه ،باغات میوه، نخل های تنومند و زمین های شالیزار لذت ببرید.
اگر به نیکشهر سفر کردید حتما بازدید از آبشار روستای آبند را که به صورت پلکانی و در پنج طبقه خودنمایی می کند فراموش نکنید.

قلعه قصر قند


مکانهای دیدنی سیستان و بلوچستان

فواره های گلی


گلافشان یکی از شگفت انگیز ترین پدیده های سیستان و بلوچستان است. سه گل افشان این منطقه در «دشت کهیر» واقع شده که دوتای آن ها به شکل تپه و دیگری به شکل آتشفشان است.

 



ناف دریا


مردم محلی به این نوع پدیده ناف دریا یا بولوبولو می گویند. در هنگام فعالیت گل افشان ها صداهایی شبیه شلیک تفنگ به گوش می رسد. ارتفاع گل افشان های چابهار یا گل فشان تنگ، حدودا20 متر و قطر دهانه آن 12 متر است.
بعضی گل افشان ها از دامنه های خود نیز گل متصاعد می کنند اما گل افشان تنگ تنها از دهانه خود این عمل را انجام می دهد.

 

 

ساحل صخره ای (دریای بزرگ)


در این ساحل پدیده موج فشان را می توان دید. در فصل مرداد و مصادف با وزش بادهای موسمی ارتفاع این امواج به 15 متر می رسد.

روستای تیس


روستای تیس با قدمتی حداقل 2300 ساله در دوران هخامنشیان از بندر های مهم ایران در دریای مکران بود. این روستا در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و درناحیه ای کوهپایه ای در شمال غربی چابهار واقع شده است.

 

قبرستان جن ها


در روستا تیس مقبره‎های جنانی گچ که به باور محلی ها محل سکونت جن ها بوده و «پیل بند» و «غارهای بان مسیتی» و نقاشی های عجیب و غریب آن، دیدنی است. چاه باستانی «تیس کوپان» و گورهای مرموز «تپه نهادی» هم از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است.

 

غارهای سه گانه


در دامنه کوه شهبازبند، حدود 25 متر بالا تر از سطح زمین، دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در کنار هم قرار دارند که این سه غار را مردم بومی «بان مسیتی» می گویند.در زبان بلوچی، «بان» مرد صالح و خداپرست و تارک دنیا و «مسیتی» معبد و پرستشگاه خوانده می شود. روی دیوارهای سه طرف گنبد، با جوهر قرمز و بنفش، خطوط و علاماتی نقش بسته که بیشتر به خط «گجراتی» و خطوط هندی شباهت دارد.

 


بنا های تاریخی


قصرقند یکی از قدیمی ترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان است. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه کاجو کیاکور و نیز وجود چندین قنات پر آب و نیز خاک مناسب، بسیار مستعد برای کشاورزی بود.
به لحاظ تجارت و بازرگانی محصولات عمده قصر قند همچون نیشکر و نوعی قند قرمز، چرم و پوست به مراکز بزرگ آن روزگار همچون بابل و بین النهرین صادر می شد. عکس:بقایای قلعه قصر قند - دوره صفوی

رودخانه های فصلی


رود خانه کاجو در زمان بارندگی. چندین رودخانه فصلی در سیستان و بلوچستان جاری است.

هامون


دریاچه هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است. این دریاچه از سه دریاچه کوچک تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را که تشکیل می دهند.

 

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 645817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =