احترام به پیکر محقق و پژوهشگر ایران‌شناس

پیکر پروفسور ویکتور الکک، محقق و پژوهشگر ایران‌شناس و استاد برجسته دانشگاه‌های لبنان، طبق آیین های مسیحی در کلیسای مارونی بیروت مورد احترام قرار گرفت و سپس تشییع و به خاک سپرده شد.

دكتر ويكتور الكك كه از جواني خود را وقف فرهنگ و تمدن ايران و اسلام كرده بود پس از مدت ها تحمل رنج و بيماري درگذشت. اين استاد نامدار از نخستين دانشجويان خارجي زبان و ادبيات فارسي بود كه در محضر استادان برجسته اي چون مرحوم فروزانفر ، دكتر معين و استاد همايي شاگردي كرده و دكتراي ادبيات فارسي خود را از دانشگاه تهران گرفته بود.
او در آغاز جواني و زماني كه مي توانست هر يك از دانشگاه هاي معروف غربي را براي تحصيل انتخاب كند به دليل علاقه اش به تمدن و فرهنگ فارسي به ايران آمد و در طول چندين دهه عمر فعاليت مفيد خود مبلغ پرشور ايران در مجامع علمي و فرهنگي بين المللي تبديل شد.
علاقه او به ايران باعث شده بود كه علاوه بر تلاش هاي علمي خود مانند انتشار مقالات در مجلات مختلف خارجي و عربي، تدريس زبان فارسي ، تاريخ تمدن ايران و فلسفه اسلامي در دانشگاهها و برپايي همايشهاي گوناگون حتى براي راه اندازي تورهاي مسافرتي نخبگان به ايران نيز شخصا اقدام كند و از آنجا كه اين فرصت را بهترين وسيله براي آشنايي ديگران با ايران مي دانست، حتى در سنين پيري و بيماري همچنان از اين موضوع دست نمي كشيد.
دلبستگي او به فرهنگ اسلامي ايران چنان بود كه نسبت به پيامبر اكرم و اهل بيت نيز ارادت فراوان يافته بود و علاوه بر زيارت مكرر مشهد مقدس در سالهاي پاياني عمر خود به كربلاي معلى و نجف اشرف سفر كرد و اشعار مختلفي در مدح امير مؤمنان ، رثاي سيدالشهدا و ثناي امام هشتم بسرايد.
او علاوه بر رياست مؤسسه عربي فرهنگ، رياست مركز آموزش زبان و ادب فارسي در دانشگاه لبنان را نيز بر عهده داشت و مجله مطالعات ادبي را نيز براي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي در بيروت منتشر مي كرد.
سالها يك تنه در سخت ترين شرايط سياسي و گاه در غربت و تنهايي از تمدن و فرهنگ ايران و اقتدار جمهوري اسلامي دفاع كرد و همه ملامت ها و طعنه ها را به جان خريد و نه تنها آغوش پرمهر او براي دانشجويان ايراني در لبنان گشوده بود بلكه هر كس نامي از ايران مي برد و به سراغ او مي آمد با محبت و همدلي او مواجه مي گرديد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =