ریسک یک کارگردان برای بردن «هملت» به سالن اصلی تئاتر شهر

مهر نوشت: آرش دادگر می‌گوید: «متأسفانه طی سال‌های اخیر سالن اصلی تئاتر شهر را ترسناک جلوه داده‌اند به این شکل که باید حتما کل سالن پر شود و اثر بفروشد و مخاطبان در آن یا بخندند یا احساسی شوند.»

آرش دادگر که قرار است از نیمه دوم فروردین نمایش «هملت» را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا کند، درباره این بازتولید که پیش‌تر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته بود، گفت: ««تغییراتی که ما داریم در گروه بازیگری نمایش است. در اجرای «هملت» در سالن اصلی، پانته‌آ پناهی‌ها، مونا فرجاد و علیرضا آرا به گروه پیوستند. مهران امام‌بخش، حسام منظور، امین طباطبایی، امیر رجبی، عمار عاشوری و بهروز کاظمی دیگر بازیگران این نمایش هستند که در اجرای «هملت» در تماشاخانه ایرانشهر نیز حضور داشتند.»

او درباره وجود تغییرات در شکل اجرای نمایش «هملت» در سالن اصلی نسبت به سالن سمندریان، افزود: «هیچ تغییری در شکل اجرای نمایش ایجاد نشده و به همان شکل در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.»

این کارگردان تئاتر درباره دلایل انتخاب سالن اصلی برای اجرای نمایش «هملت»، اظهار کرد: «قطعا به این دلیل سالن اصلی را برای اجرا انتخاب کردم که تا به حال تجربه اجرا در سالن قاب صحنه‌ای نداشتم. البته نمایش «مکبث» را سه ماه تمرین کردیم ولی بابت شرایطی آن را کنار گذاشتیم و برای اینکه زمان اجرایمان را از دست ندهیم این نمایش را جایگزین کردیم.»

دادگر با اشاره به آغاز اجرای عمومی نمایش «هملت» از ۱۶ فروردین درباره ریسک اجرا کردن در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر و پیش‌بینی خودش درباره بازخورد مخاطب، یادآور شد: «گروه ما سعی می‌کند همیشه تجربه‌های تئاتری را طوری انجام دهد که تماشاگر از هر قشری لذت ببرد. تئاتر متعلق به طبقه یا تفکر خاصی نیست بلکه باید تئاتری را ارائه داد تا جوابگوی برداشت‌های مختل باشد. متأسفانه طی سال‌های اخیر سالن اصلی را ترسناک جلوه داده‌اند به این شکل که باید حتما کل سالن پر شود و اثر بفروشد و مخاطبان در آن یا بخندند یا احساسی شوند.»

او در پایان عنوان کرد: «ما این ریسک را پذیرفتیم و با نمایش «هملت» به سالن اصلی می‌رویم. از تماشاگران تقاضا دارم تا فقط به تئاتر توجه کنند نه به اسم و مناسبات سالن و اگر از تئاتر لذت می‌برند به دیگران هم آن را پیشنهاد دهند. ما با نمایش «هملت» به دنبال ایجاد توهم نیستیم و امیدواریم مخاطب با این نمایش ارتباط برقرار کند.»

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =