ظلم ثروتمندان به فقیران در قحطی بزرگ سال ۱۲۸۸ق

یادداشتی است از یک کتاب قدیمی در باره قحطی سال ۱۲۸۸ و این که اغنیاء این قحطی را وسیله ثروتمند شدن بیشتر خود قرار دادند. انتقاد وی بسیار تند است.

تا به حال مطالب زیادی در باره قحطی سال 1288 ق نوشته شده است. کتابی ویژه هم در این باره تصحیح و با حواشی و تعلیقات منتشر شده است. (کار دکتر گرنی و صفت گل و نشر مرعشی). مقالات و یادداشت های دیگری هم در این باره منتشر شده که برخی را نیز خود بنده منتشر کرده ام. قحطی مزبور، یکی از دردناک ترین قحطی های ایران بود که شاید بیش از نیمی از جمعیت ایران را به کام مرگ کشاند.

این روزها، چند سطری آموزنده در این باره در یک کتاب خطی دیدم. نویسنده این اثر که عالم دینی هم بوده، در شمار کارگزاران دولتی در یزد بوده که پس از درگیر شدن با حاکم آنجا، از یزد گریخته و به مشهد رفته و این کتاب را نوشته است. وی در جایی از کتاب که در باره مواخات و مواسات سخن می گوید، از نامردمی های صورت گرفته در این قحطی یاد کرده، و بشدت از اغنیا و ثروتمندان انتقاد می کند. او می نویسد که اینها، مس مردم را می گیرند و در عوض گندم می دهند. ذره ای رحم و مروت ندارند. پس می گوید، جالب است که مجوسیان و بت پرستان و یهود و نصارا بهتر از اینها با فقیران برخورد می کنند اما اینها که از فرقه اثناعشریه هستند، این رفتار را دارند.

چنانچه در این ایام که به عتبه بوسی امام ثامن علیه و علی آبائه الف الف تحیة و الثناء مشرف می باشم و از برکات صاحب این قبه منوره به شرف نوشتن این رساله مشرف آمدم و به این توفیق موفق گردیدم، آنچه از مشاهده و تظافر اخبار معلوم و محقق آمد این است که اغنیا در این قحط و غلا از فقرا می گذرند، و مطلع می شوند که از گرسنگی مرده یا دارد می میرد، از او می گذرند، و مطلع می شوند که از گرسنگی مرده یا دارد می میرد، از او می گذرند، چنان چه از اعیان نجسه گرفتار شده، و به این حال می گذرند و مطلقا متعرض او نمی شوند، و از اغذیه لذیذه دیرینه و البسه نفیسه و سایر آنچه متمعلق به عیش کامل است از هر مقوله نمی گذرند، بلکه در ازدیاد آن می کوشند، و قحط را جنت خود دانسته، آنچه از اسباب تعیش که در بساط سایر طبقات یافت می شده از مس و غیره آنها را به قیمت نازلی از آنها دریافت می کنند، مس را برابر گندم که بدهند بردارند و الا نه. و هکذا نسبت به سایر اجناس، قسمی ابناء زمان ما از ارباب مکنت رفتار می کنند که با هیچ قانون و قاعده وفق نمی دهد، و با رویه همه ملل و نحل و مذاهب مختلفه از یهود و نصارا و بت پرست و دهری مخالف و مغایر است.

سوای این طایفه منتسبه به طریق حقه اثنا عشریه، از طوایف دیگر رحم به زیر دستان و انصاف و مروت با درویشان و تهی دستان را مایه عیش خود می دانند، و از اسباب استدامه نعمت می شمارند، و حفظ صحت و دولت خود را به آن می دانند، و این جماعت بیگانه از رحمت حق ـ جل و علا ـبه کلی این ابواب را به خود بسته اند، نمی دانم این رفتار از نبی مختار به ایشان رسیده و یا آنکه از حیدر کرار و بقیه هشت و چهار گوش زد ایشان شده. حاشای حاشای هذا بهتان عظیم «و کانوا یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصة» «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا» ... یا آن که خواهند گفت از سنن مرضیه خلفا است. هیهات هیهات این افتراء بزرگی است نسبت به ایشان. و یا این که می گویند که کملین از فراعنه و جبابره از شداد و نمرود و فرعون و بخت النصر و معاویه و یزید و امثال آنها را دأب و دیدن چنین بوده! العجب کل العجب از چنین نسبتی به به ایشان! إن هذا بهتان عظیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657407

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    20 8
    اتفاق یزد رو پای همه ننویسید. مرحوم مادر بزرگ بنده که این قحطی رو درک کرده بودن تعریف میکردن پدرشون که از سادات علوی و از گله داران شهر سراب بودن تغداد زیادی از احشام رو قربانی کردن و به مردم دادن. به علاوه ظروف نقره ای داشتند که اونها رو هم به تاجری از رشت دادن و برنج خریدن و بین مردم تقسیم کردن و اونقدر در این راه تلاش کردن که در همون قحطی از دنیا رفتن. بعد از اون باقیمانده خانواده برای ادامه حیات به تهران مهاجرت میکنن.
    • عطا A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
      2 0
      مگه مادر بزرگ شما چند سال دارن؟ این قحطی دقیقا صد و پنجاه سال پیش رخ داده، با حساب اینکه مادربزگ شما اون زمان حداقل ده سال داشته باید الان صد و شصت ساله باشن.ٰ
  • بی نام A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
    0 0
    سلام دو ست عزیز ینده چند سالی که حول این موضوع تحقیق می کنم امکان داره نام کتاب رو بفرمایید ممنون میشک ازتون با سپاس راد
  • بی نام RO ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
    15 7
    سال 1288 در ایران قحطی شد و خاندان پهلوی مردم را از آن فلاکت نجات دادند اما حافظه تاریخی مردم ایران ضعیف است
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
    2 0
    جالبه که همه این آدمها تو این آب و خاک زندگی می‌کنند هنوز، نسلهاشون
  • بی نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    4 0
    اندر حکایت امروز همان بس که ثروتمندان نام هایی بس بزرگ بر خود ببندند که فقیران حتی نتوانند به لسان آورند که اگر گویند فلانی چنان است سر از سرداب و زندان در آورند و چنان در امر کسب معاش بدوند که جان از تن بدرآورند و هیچ از زندگی ندانند و نفهمند جز تفس بهر حیات و این است قحطی در سالهای 1438 ماه رجب المرجب
  • سینا محدث A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    2 0
    شیخ محمد رضا صهبای قمشه ای از حکما و عرفای بزرگ ایران زمین در واقعه قحطی 1288 ق نیز اموال و ... خویش را بالکل به فقرا داد. در باب قحطی جنگ جهانی اول پس از مشروطه نیز رساله هایی نوشته و اشعاری سروده شده. عجالتا در ذهنم هست که یک خویی که شاید صدرالاسلام خویی باشد رساله ای در این زمینه دارد. در دیوان مخطوط اشعار شیخ محمد رضا توفیق یزدانی که شما رسال حجاب وی را منتشر کرده اید و وی جد مادری آقای دین پرور؛ رئیس بنیاد نهج البلاغه ؛ است هم شعری در این زمینه دیده ام با تشکر
  • متین مسلم A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    0 0
    دکتر سلام . آیا شما فیدم یتیم خانه ایران را دیده اید.روایتی جعلی و معکوس از این نوشته حضرتعالی. ببینید بد نیست
    • بی نام NL ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      0 0
      قصه آن فیلم قحطی سال 1917 هست. موضوع این مقاله قحطی سال 1870 هست. طبق منابع تاریخی بیشتر مرگ و میر قحطی سال 1870 به علت سنگدلی دولتمردان و صاحبان قدرت و تجارت بود به حدی که انبارهای غله پر مانده بودند در حالی که نصف بیشتر جمعیت از گرسنگی جان داده بودند. در بعضی از شهرها تا دو سوم جمعیت تلف شدند. این قحطی زمان ناصرالدین شاه در سالهای کم باران پیش آمده بوده است. در بعضی شهرها مردم بعد از خوردن موش و سگهای ولگرد و بچه های خردسال شروع کرده بودند همدیگر راخوردن. خلاصه وحشتناک بوده. قحطی سال 1917 به علت سیاست اشتباه خارجی، ضعف شدید نظامی به علت فقدان علم و تکنولوژی و سنت گرایی به جای نوآوری بود، که باعث شده بود کشور آلت منافع قدرت های بزرگ جهان شود تقریبامثل قضایای اشغال ایران در جنگ جهانی دوم.