ایسنا نوشت: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آنکه حدود یک درصد جامعه جهانی برابر با 50 تا 70 میلیون نفر، دچار اسکیزوفرنی هستند، گفت: حدود نیم درصد از جامعه ایرانی برابر با حدودا 350 هزار نفر نیز به اسکیزوفرنی مبتلا هستند.

حسین نحوی‌نژاد در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی اسکیزوفرنی در محل سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، گفت: بیماران روانی مزمن ضمن آنکه خود دچار آسیب‌های متعدد هستند خانواده خود را نیز با این آسیب‌ها درگیر می‌کنند به طوری که مراقبت از این افراد به یک فرآیند پردردسر تبدیل می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه 24 ماه می برابر سوم خردادماه روز جهانی اسکیزوفرنی است گفت: اختلال اسکیزوفرنی جزو آن دسته از اختلالات روانی است که ارتباط فرد با واقعیت را مختل می‌کند به طوری که مولفه‌های عادی همچون شادی، غم، ترس و... که برای انسان‌ها نرمال هستند برای آنها معنادار نیست و به دلیل همین تعارضات در ارتباط با سایرین دچار اختلال شده و به تبع آن خود دچار آسیب‌های متعدد می‌شوند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آنکه یک درصد جامعه جهانی برابر 50 تا 70 میلیون نفر در جهان به اسکیزوفرنی مبتلا هستند، گفت: 30 درصد افراد بی‌خانمان در جهان دچار تعارضات روانی بوده و به طور مشخص 15 درصد آنها به اسکیزوفرنی دچار هستند.

نحوی‌نژاد ادامه داد: بسیاری از کارتن‌خواب‌ها نیز ممکن است دچار اسکیزوفرنی باشند بدین ترتیب تمامی بی‌خانمان‌ها و افرادی که زیر پل‌ها می‌خوابند لزوما کارتن‌خوابی‌شان به علت فقر نیست بلکه تعارضات روانی آنها موجب شده تا چنین وضعیتی داشته باشند.

به گفته وی، تعارضات روانی حدود 10 سال طول عمر افراد را کاهش می‌دهد این در حالی است که حدود 10 درصد این افراد در اثر خودکشی فوت می‌کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درخصوص چالش‌های اجتماعی بیماران روانی بخصوص اسکیزوفرنی‌ها نیز گفت: پیش‌داوری‌ها و برچسب‌زنی‌هایی که در جامعه بیماران روانی به ویژه اسکیزوفرنی‌ها با آن درگیر هستند که عمدتا باعث طرد آنها می‌شود، در نهایت موجب وخامت اوضاع فرد می‌گردد.

چند باور غلط در خصوص بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی

نحوی‌نژاد در ادامه به چند باور غلط اجتماعی درخصوص بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی اشاره کرد و گفت: برخی مدعی‌اند که این بیماری ارثی و خانوادگی است در حالی که این مساله به هیچ عنوان ثابت نشده هرچند همبستگی‌هایی میان این بیماری با برخی از ژن‌ها دیده شده است.

وی افزود: یک تفکر غلط دیگر آن است که مردم گمان می‌کنند که بیمار اسکیزوفرنی لزوما خشن و خطرناک است. این در حالی است که نمی‌توان چنین ادعایی را داشت و پرخاشگری، ویژگی ذاتی آنها نیست.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: برخی نیز مدعی هستند که هیچ درمان موثری درخصوص بیماران اسکیزوفرنی وجود ندارد که این ادعا کاملا غلط بوده به ویژه هم‌اکنون با داروهای نسل جدید تا حد زیادی می‌توان با عوارض کمتر این بیماری را کنترل کرد.

نحوی‌نژاد همچنین گفت: برخی نیز مدعی هستند که ابتلا به اسکیزوفرنی ناشی از موادمخدر و محرک است که نمی‌توان چنین مواردی را مطرح کرد، هرچند این اختلال بعضا باعث گرایش این فرد به مصرف موادمخدر می‌شود اما مصرف مواد در ابتلا به این اختلال عامل تعیین‌کننده‌ای نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه میان بیمار روانی و فردی که دارای عقب‌ماندگی ذهنی است تفاوت وجود دارد گفت: کسی که دچار عقب‌ماندگی ذهنی است، به طور کلی دارای سطح هوش و آی‌کیوی پایینی است، اما فرد مبتلا به بیماری روانی ممکن است استاد دانشگاه و یا اینکه جراح باشد، به طوری که کم نیستند افرادی که با رتبه‌های بسیار خوب وارد دانشگاه‌های مطرح شده اما یک مرتبه دچار این اختلال می‌شوند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین عنوان کرد: این افراد ممکن است به دلیل انزوای خود به مصرف انواع موادمخدر نیز گرایش پیدا کنند. این در حالی است که می‌توان گفت مصرف حشیش به علت آنکه در مغز انسان آثار مخربی را بر جای می‌گذارد تا حدودی می‌تواند در ابتلای فرد به اختلالات روانی از جمله اسکیزوفرنی تاثیرگذار باشد.

نحوی‌نژاد درخصوص علل بروز اختلال اسکیزوفرنی نیز گفت: تاکنون علت مشخصی برای علت بروز این اختلال مطرح نشده اما عوامل محیطی و ژنتیکی از جمله علل بروز این اختلال هستند اما نمی‌توان یک عامل مشخص را در این خصوص اعلام کرد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه عنوان کرد: داروهای اعصاب و روان نیاز به مصرف مداوم دارند و در بلندمدت آثار خود را بر جای می‌گذارند این در حالی است که برخی از آنها با عوارضی همراه هستند و یا به علت آنکه روانپزشکان ترجیحا داروهای خارجی را به بیماران تجویز می‌کنند که تحت پوشش بیمه نیستند و به طور کلی مجموع این عوامل باعث دلسردی بیمار از قرارگیری در فرآیند درمان و مصرف دارو می‌شود.

نحوی‌نژاد در ادامه تاکید کرد: قطع ناآگاهانه داروهای روانپزشکی منجر به عود اختلال و عوارض شدید می‌شود.

وی در ادامه به عدم پوشش بیمه‌ای برای بسیاری از داروهای بیماران روانی اشاره کرد و گفت: بیمار اسکیزوفرنی نیاز به کنترل داشته و نیاز است هم با دارو هم از طریق شوک درمانی تحت مراقبت و درمان قرار گیرند، این در حالی است به هیچ عنوان نمی‌توان آنها را در مکانی در بسته نگهداری کرد و آنها نیازمند تعاملات اجتماعی هستند، نیاز به احترام و ازدواج و تشکیل خانواده دارند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تا زمانی که فرآیند درمانی فرد کامل نشده باشد، به هیچ عنوان نباید ازدواج صورت گیرد زیرا ازدواج در زمان بیماری ممکن است باعث عود اختلال در فرد شود.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =