برخی کاربران خبرآنلاین معتقدند راه کاهش مصرف بنزین در کشور، توقف تولید بی‌کیفیت خودرو داخلی و ورود خودرو چینی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با احتساب قیمت بنزین فوب خلیج‌فارس، هر لیتر بنزین وارداتی رقمی بین 1500 تا 1700 تومان برای دولت تمام می‌شود که دولت باید این بنزین را به نرخ 1000 تومان در هر لیتر بفروشد.

اگرچه علت افزایش مصرف بنزین به دلیل شروع فصل سفرهای تابستانی اعلام شده، اما فشار ناشی از افزایش مصرف باید از محل بودجه عمومی دولت تامین شود. در این میان، این سوال مطرح است که برای جلوگیری از افزایش مصرف بی‌رویه که زیان آن متوجه همه کشور می‌شود، چه باید کرد؟ کاربران خبرآنلاین در این خصوص دیدگاه‌های جالبی داشتند.

یکی از کاربران خبرآنلاین که نام خود را «احرام» عنوان کرده، راه چاره را این‌گونه مطرح کرده است: «خودرو کم مصرف، خودرو هیبریدی و دیگر هیچ.»

«سعید» نیز نوشته است: «سوال جواب ساده‌ای داره، ولی کجاس گوش‌شنوا، کو کارشناس باسواد، کو مسوول دلسوز و کاردان. بله، همه اینا باعث میشه تا این سوال جواب درست و منطقی نداشته باشه. جواب ساده هست: 1- ماشین‌های باکیفیت و کم مصرف، ولی با قیمت جهانی، نه 4 برابر قیمت جهانی. 2- فرهنگ‌سازی مصرف درست برای مردم. 3- تولید بنزین با کیفیت. 4- ایجاد مراکز تفریحی متعدد برای جوانان تا برای تفریح الکی تو خیابان دور دور نکنند. همه اینا در مصرف بنزین موثر هست.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین تصریح کرده است: «حمل‌ونقل ریلی گسترش پیدا کند. الان به عنوان مثال قطار تهران به اصفهان فقط در روز‌های زوج حرکت می‌کند، یعنی در طول هفته کلا 3 قطار.»

کاربر دیگری متذکر شده است: «در یک شیب 4ساله قیمت بنزین واقعی و واردات خودروهای کم مصرف و خوب خارجی و هیبریدی آزاد بشه و خودروهای بیش از 10سال ساخت از رده خارج و باوام خودرو جدید جایگزینش بشه.»

«هاشم» یادآور شده است: «فقط اين مساله نيست. الان مدت‌هاست كه روي خط شماره 6 و 7 مترو كار مي‌شه، اما هنوز به پايان نرسيده. واقعا چرا؟ متاسفانه شهرداري سهم زيادي در اين مساله داره. به‌طور مثال در اتوبان جلال زيرگذري در تقاطع اميرآباد ساخته شد كه مشكل را نه تنها حل نكرد، بلكه بيشتر كرد و حالا مشغول ايجاد يك زير گذر زير پل گيشا هستند؛ در صورتي كه مي‌شد به‌جاي آن يك تونل از همان زيرگذر اول تا بعد از پل آزمايش ايجاد كرد تا بار ترافيكي اين قسمت كلا كاهش يابد. مطمئنا راه‌اندازي مترو خط 6 هم تاثيري زيادي در كاهش ترافيك دارد، اما شهرداري چسبيده به زيرگذر گيشا چرا؟ خودتان حدس بزنيد. واقعا چرا تصميم‌گيري‌هاي كشور به دست يك‌سري افراد غيرمتخصص افتاده است؟»

یکی از کاربران دیگر خبرآنلاین نیز عنوان کرده است: «ملتی که برای خریدن نون تا سر کوچه با ماشین میرن. ملتی که الکی تو خیابون می‌چرخن. ملتی که حتی برای سلامتی خودشون تو هوای آلوده هم حاضر نیستن بدون ماشین از خونه بیرون بیان. ملتی که هنوز یاد نگرفتن که بین خطوط رانندگی بکنن و موقع رانندگی راهنما بزنن، باید همین هوای آلوده را تحمل کنند. مطمئنم اگه پورشه و تویوتا هم به این مردم بدی، بازم همین‌قدر مصرف بنزین خواهیم داشت. کافیه یه نگاه به خودروهای تک سرنشین که الکی تو خیابون می‌چرخن بندازید تا بفهمید اوضاع چقدر بی‌ریخته.»

«هادی» تصریح کرده است: «همه کسانی که اینجا دارند انواع تز‌ها را می‌دهند، آیا حاضر هستند خودشان فقط یک هفته به خاطر کاهش مصرف بنزین ماشین شخصی سوار نشوند و با اتوبوس و مترو جابه‌جا شوند؟»

«محسن» متذکر شده است: «چرا هیچ‌کس خودرو با سوخت گازوییل رو پیشنهاد نمی‌کنه به دولت؟ الان خیلی از کمپانی‌ها موتورهاشون رو دیزل هم تولید می‌کنن هم آلایندگی‌اش از بنزین کمتره، هم ارزون‌تره. اما متاسفانه ما سوخت گازوییل با استاندارهای ماشین‌های روز اروپارو هم نداریم و هیچ اقدامی هم برای تولید و رسیدن به همچین گازوییلی نمی‌کنیم. الکی گیر دادیم به بنزین. چون سود تو واردات بنزینه.»

کاربر دیگری عنوان کرده است: «من در انگلیس زندگی می‌کنم و این ماه یک ماشین 9 سال کهنه آلمانی خودم را فروختم و یک ماشین دو سال کهنه دیگه آلمانی در همان اندازه خریدم. با کمال تعجب دیدم که مصرفم تقریبا نصف شده. بله، به همین سادگی ماشین قبلی موتور دولیتری داشت و ماشین جدید در همان بدنه موتور یک و شش دهم لیتری دارد.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین نوشته است: «وقتی قیمت یک موتور برقی وارداتی معادل یک 125 سی‌سی بنزینی رو به قیمت 16 میلیون تومان یعنی بیشتر از 5 برابر قیمت موتور بنزینی به مردم می‌فروشن، توقع دارین مصرف بنزین کم بشه؟ مسوولان خودشون نمی‌خوان، چون سودشون توی فروش ماشین و موتور چینی و هندی هست.»

کاربر دیگری یادآور شده است: «ماشین تولید داخل که کلا مونتاژ فرغون‌های چینی شده و چند برابر خودروهای استاندارد بنزین مصرف می‌کنه. خودروهای وارداتی هم دولت بیشتر از قیمت خرید بابتش عوارض و سود گمرکی و مالیات و... می‌گیره و در نتیجه مردم ناچار از فرغون‌های داخلی استفاده می‌کنن که مصرف سوختش خیلی بالاست. بعد هم یک سری میان فریاد می‌زنن که مردم خیلی بنزین می‌سوزونن. راه‌حل بسیار ساده هست. خودروی استاندارد با حذف و یا کاهش منطقی عوارض وارد بشه و بنزین هم استاندارد و با بهای تمام شده و بدون سوبسید فروخته بشه.»

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمزه کنگربانی A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    2 0
    سود آ‌وری زیاد خودروهای بی کیفیت برای خودرو‌سازارن باعث مشکلات شدیدی برای کشور شده . متاسفانه کسی هم نیست جلوی این جریان رو‌بگیره . قرار بود بعد برجام کیفیت خودرو سازی و واردات خودرو بالا بره تا هم مصرف کمتر بشه هم هوای کشور بهبود پیدا کنه اما چی شد خودروساز به دنبال منفعت بالای خودش نمی خواد امنیت ملی کشور رو در نظر بگیره ما با پولی که برای واردات بنزین میدیم می تونیم کشور رو‌گلستان کنیم و شغل ایجاد کنیم
  • بی نام DE ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    3 0
    کاربران نظر دادند؟خخخخخخ یه جور نوشته من فکر کردم اینجا اروپاست نظر مردم اهمیت داشته باشه.اینجا ژن خوب حرف اول رو می زنه پسر جان.ژنت خوب باشه کل درهای دنیا رو به روی کشور می بندن تا تو به جای ماشین به ملت گاری بفروشی به قیمت لامبورگینی.
  • ایوانکا دولتشاهی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    1 0
    کی قرار است تولید خودروی پراید متوقف شود پراید بسیار نا امن و الوده است عواقب زیادی دارد این الودگی موتور 3 سیلندر چه استفاده ای دارد ماشین های 14 سیلندر تولید می شوند و بعد ما تازه 3 سیلندر تولید می کنیم چرا تکنولوژی وارد تولید خودرو نمی شود چرا از بخش تحقیق و توسعه در کارخانه های تولید خودرو استفاده نمی شود