رونق خرید و فروش علامت دست دوم

در حالی که رونق بازار خرید و فروش لوازم هیات های عزاداری به پایان رسیده است، آگهی های خرید و فروش لوازم دست دوم هیات ها بخش مهمی از سایت ها و کانال های مختص خرید و فروش لوازم دست دوم را از آن خود کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، خرید و فروش لوازم هیات های عزاداری یکی از پر رونق ترین بازارها در آستانه محرم است.

بر این اساس از یک ماه پیش از فرا رسیدن محرم، رونق بازار خرید و فروش این نوع لوازم از راه می رسد و با از راه رسیدن محرم، کم کم تب خرید برای هیات ها فرو می نشیند اما به مدد فراگیر شدن شبکه های مجازی و کانال ها و سایت های متعدد مختص خرید و فروش ، معامله انواع دست دوم این کالاها نیز جایگاهی خاص و ویژه را از آن خود کرده است.

آگهی فروش علامت هایی با بهای 2 تا 20 میلیون تومان ، این روزها به وفور در شبکه های اجتماعی و سایت های مختص خرید و فروش لوازم دست دوم به چشم می خورد.

گردش میلیاردی این بازار، تنها برای تولید کنندگان داخلی جذاب نیست چرا که بررسی کالاهای موجود در بازار نشان می دهد، چشم بادامی ها از مدتها قبل برای در دست گرفتن این بازار برنامه ریزی می کنند.

صدای چینی در هیات های عزاداری ایرانی

در شرایطی که بخش مهمی از طبل های موجود در بازار ایران را طبل های چینی تشکیل می دهند، برخی از کالاهای موجود که قیمت بالاتری نیز دارند، از سوی فروشندگان ژاپنی اعلام می شود اما فعالان بازار و خبرگان هیات ها معتقدند این اقلام عمدتا چینی هستند و مارک های ژاپنی که بر طبل و سایر اقلام وجود دارد، گواهی بر ژاپنی بودن این اقلام نیست.


طبل های بزرگ از نظر بسیاری از فعالان این بازار کالایی مصرفی هستند که تنها برای یک محرم کاربرد دارند چرا که پس از کوبیده شدن در ایام عزاداری غالبا نیاز به تعمیراتی جدی پیدا می کنند اما تعمیرات نیز نمی تواند متضمن آن باشد که صدای بلندی از آنها تولید شود ، در نتیجه غالبا هیات های بزرگ هر سال نیاز به خرید طبل پیدا می کنند.

هر چند بازار طبل و دهل و دیگر اقلامی از این دست در دست چینی هاست اما بررسی ها نشان می دهد بازار علامت سازی همچنان در دست تولید کنندگان ایرانی باقی مانده و استاد کاران تبریزی و اصفهانی موقعیت خوبی در این بازار دارند.

حجم معاملات علامت ها به دلیل آنکه مصرفی نیستند، نسبت به اقلامی چون طبل و دهل پایین تر است. در این بازار دست ساز بودن یا پرسی بودن تیغه علامت تعیین کننده قیمت این اقلام در بازار است .در بسیاری از شهرها علامت های هیات ها مختص ان شهرها هستند، به عنوان مثال در یزد علامت ها شکل خاصی دارند و برخی دیگر از شهرها نیز این وضعیت را دارا هستند به این ترتیب بازار علامت در کل بازاری کشور تلقی نمی شود.

علامت های دست ساز، بستگی به شهرت استادکاران از 500 هزار تومان به ازای هر تیغه تا بیش از 5 میلیون تومان قیمت دارد. بازار تزیینات علامت اما به صورت کامل در اختیار ایرانی ها نیست.شال های سبز و مشکی با چاپ های خاص و طلا کوب، مجسمه های برنزی کبوتر و شیر و ... و همچنین پرهای روی علامت به همراه سایر تزیینات بخشی از بازار داخلی و بخشی از بازار خارجی تامین می شود .

زنجیرهایی که در بسیاری از هیات ها مورد استفاده عزاداران حسینی قرار می گیرد نیز غالبا ایرانی هستند اما برخی از فعالان این بازار معتقدند بخشی از این زنجیرها نیز از خارج از ایران وارد می شود .

گزارش های رسیده از بازار اقلام مورد نیاز محرم نشان می دهد بخش عمده یا از سرمایه گذاری چینی ها برای در اختیار گرفتن بازار کالاهایی است که هر سال برای هیات ها لازم است تجدید شوند .

یکی از این اقلام پیراهن های مشکی است که عزاداران برای حضور در هیات ها در این ایام تهیه می کنند . طبق بررسی ها بخش مهمی از این پیراهن های مشکی را پیراهن های وارداتی ، خصوصا از چین تشکیل می دهد . باید توجه داشت پوشاک یکی از اقلامی است که در صدر فهرست واردات غیر قانونی به ایران قرار دارد از این رو این احتمال وجود دارد که بخش مهمی از این پیراهن ها به صورتی غیر قانونی وارد کشور شده باشد.

39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =